Hundar iFokus

Hundar

Läst 262 ggr
Sara1214
0

unghund

Hej! Jag har en irländsk setter som är 1 år nu. Sedan ungefär 8 månader så har hans beteende eskalerat och blivit värre och värre. Från att varit extremt lugn valp, till uppstressad och energiknippe. Han var väldigt lugn tiden innan. Hoppade inte, var lugn och harmonisk. Men nu hoppar han, sticker iväg när han är lös, hoppar efter harar, drar i kopplet (från att ha gått jätte fint) hoppar upp och juckar?? har han aldrig gjort förut. svårare att slappna av och går lätt i stress nivå. Uppstressad helt enkelt. Speciellt mot nya människor och andra hundar. Förstår att detta är unghunds beteende förmodligen, men det känns som all träning bara gått ut i intet. Att all träning jag lagt ner på att han ska vara lydig bara försvunnit. Och att hans personlighet helt har förändrats. Kommer jag behöva börja om helt från början med allt, eller kommer detta beteende försvinna någon gång? Vad ska jag göra?

Tack på förhand.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Elsis matte
4

Välkommen till den ljuvliga puberteten… Du är inte ensam om denna upplevelse, kanske skönt att veta även om det inte hjälper situationen. Hundens "tonårstid" kan bli väldigt stormig, och det är inget sammanträffande att många unghundar (gärna hanhundar av större ras) omplaceras. Fördelen är dock att de värsta hormonstormarna är över om cirka ett år…

Du kommer inte behöva börja om med allt från början, det han lärt sig finns där, även om han inte har tillgång till det när hormonerna rasar. Du kan däremot behöva gå tillbaka i nivå i träningen en tid, anpassa till vad han klarar just nu och det kommer skifta över tid.

Träna i situationer där han håller ihop, vilket kan innebära hemma inomhus eller i en väldigt tråkig miljö ute (typ större parkeringsplats). Se till att han får ordentligt med motion och mental stimulans, det behovet är större nu än under valptiden. Försök undvika att han får träna in ovanor, var lite smart och förebygg så mycket du kan (ex ha lina istället för att släppa lös, så att han inte kan sticka). Välj dina strider, du kan inte tjafsa med hunden om allt, men det kan vara vissa saker du vill stå fast med.

Och glöm inte att ha mysigt och roligt ihop på ett kravlöst sätt, försök få in lek och mys med varandra dagligen. Han är fortfarande er fina hund, han ska bara bli vuxen nu.

hemul
1

De får ivf inte finnar! 😁

Draken
1

#0: Tänk dig en pojke eller flicka i nedre tonåren, som nyss har gått in i puberteten.

Motion och mental stimulans är väldigt viktigt just nu. Kör bara basic träning (sitt, ligg, stanna etc.) Ge honom tid, han kommer att komma ikring sig när hormonerna har rasat färdigt :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis