Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: valparaktivering
Läst 294 ggr
Elton_doodle
0

Skadad valp kan inte slappna av

Hej vår lilla 14 veckors valp har för två dagar sedan skadat en av sina tår på höger framtass. Han har fått en så kallad epifysglidning och är därför ordinerad sträng vila i tre veckor. Vilket är lättare sagt än gjort med en valp, känns som jag ska få spader. Vet tyckte att vi skulle ha honom i valphage inomhus och stränga koppelpromenader i trädgården för rastning. Så nu till min fråga, hur ska jag lyckas ha honom lugn, han hoppar och far och skäller i sin hage i och med att han aldrig tidigare varit i en. Han får inte hoppa, han får inte svänga tvärt till vänster och absolut inte springa och leka. Men har ni nu några tips på hur jag kan få honom lugnare, hur vi kan aktivera honom mentalt och så vidare. Har köpt en kong som vi lägger foder i och har aktivitetspel men dessa går på 10 minuter och sedan är han galen igen. Känns som allt jag gör är fel och så svårt att få honom någorlunda lugn. Tack på förhand för någon hjälp.

Elsis matte
0

Usch, jag lider med er! Har också, för länge sedan nu, haft en skadad ung hund men hon var i alla fall lite äldre och mer mogen.

Om han inte alls är van att bli begränsad av en hage så kanske inte det är bästa lösningen? Kanske är han lugnare om han får vara nära, men i koppel? Öva att vara lugn i hage/bur genom att sitta alldeles intill och ta det lugnt.

Lägg in Kongen i frysen, så har han att göra i en halvtimme cirka. (Ger ni torrfoder kan detta blötas upp och blandas med lite färskfoder eller burkmat). Ge generöst med tugg också.

Lär honom saker som inte frestar på tassen: nostarget, att nicka eller skaka på huvudet osv. På så sätt får han både mental stimulans och samarbete med er.

Förhoppningsvis blir det lite lättare när ni alla vänjer er vid situationen, lycka till!