Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 366 ggr
Tingelinn
0

Flyga med hund

Vad har ni för erfarenheter kring att flyga med era vovvar? Gärna med SAS men även andra bolag, både i kabin eller lastutrymmet, all info är uppskattad, bra och dålig :) Berätta gärna så utförligt som möjligt, vart ni skulle och sånt med!

Madde010
0

Beror på storleken på hunden. Stora flyger i lastutrymmet och små kan man ha med sig i kabinen. Oberoende av det bör/ska du ge lugnande i form av tablet eller halsband. Hunden kan blir mycket rädd vid landning.

Karmatarerskanise
3

Har bara dålig erfarenhet med hundar som åkt i lasten och blivit helt förstörda. Skulle aldrig utsätta en hund för det.

Maleficum
0

Har själv aldrig flugit med hund men vår förra hund (labrador) hämtade vi på Arlanda dit hon flugits från Sollefteå tillsammans med två av sina syskon (var på den tiden hundskolan fanns och vi var fodervärd åt dem).
Det var ju inte speciellt lång resa och antar de åkte i lasten då de kom själva men de åkte tre tillsammans så de hade ju varandra som stöd under resan.

Märkte inte att våran valp skulle påverkats nämnvärt av det, hon var supernyfiken och skulle undersöka och kolla in allt och hade inte ens tid att äta (vilket brorsorna gjorde direkt). Hon var lite pipig sen i bilen hem (men det är väl knappast ovanligt) och inga problem sen när hon väl kommit hem! Men sen var hon en extremt egen individ som var mer som en katt än hund och vi behövde aldrig ensamhetsträna henne för hon sket fullständigt i om vi var där med henne eller inte så länge vi inte var borsta när det var middagstid :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
1

Det visades på TV för några år sedan hur de kastade med burarna när de skulle lasta av eller på eller vad det nu var. Plus jag har också hört och läst om hundar som blivit helt förstörda. Så för min del, får hunden flyga i kabinen ja, annars inte.

Karmatarerskanise
2

Min väninnas rottisar tog det inte bra. blev aldrig sig själv igen tyvärr.

• Redigerat 2021-03-13 12:04 av Karmatarerskanise
hemul
0

Kan de hamna i chocktillstånd av fyrverkerier så kan man ju förstå att de kan göra det av detta också. I lastutrummet är de ju dessutom ensamma och har inte tryggheten av husse/matte och är säkert rädda eller obekväma redan innan det börjar bullra och låta.

Måste ju tillägga att man hört om hundar som är rätt flygvana och tar det bra, men jag skulle aldrig tordas själv.

• Redigerat 2021-03-13 04:26 av hemul