Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteendeträning-och-inlärning
Läst 181 ggr
Safx
1

Passivitetsträning

Hej!

Jag har en dvärgpudelhane på 5 månader som är rätt så aktiv, eller åtminstone har en rätt så dålig av och på knapp. Hemma i lägenheten går det oftast bra (så länge han inte lämnar ensam, han har separationsångest men vi tränar för fullt på det också) för honom att lugna ner sig, men direkt vi kommer till platser där människor går runt, hundar går förbi m.m. så blir det mycket svårare. Vi hamnade igår att åka in till jouren då han drabbats av diarre och kräkningar, och medan vi väntade på att få gå in till veterinären så var det som att han egentligen ville slappna av och ligga ner, men hela tiden hittade någon fläck på golvet han skulle nosa på eller vandrade runt/drog i kopplet otåligt. Han uttrycker också alltid sitt missnöje ljudligt, och med tanke på att jag gärna vill gå på kurser med honom i framtiden vore det bra att få in en av- och på knapp så snabbt som möjligt. Denna situation är alltså inte bara specifik för veterinärkliniken utan jag har även haft med honom till skolan där det gått bra en stund tills han blivit otålig, likadant på promenader då vi har suttit oss ner på en parkbänk.

Jag undrar därför egentligen bara hur ni har tränat passivitet med era valpar/hundar?