Vad ska jag göra?
Hej! Jag har en hund på 1,5 år som är hos hundvakt de dagar jag jobbar plus annan tid när det skulle behövas. Vi kom muntligt överens om att jag skulle betala de 1250:-/mån och han är där när jag behöver då jag inte vill honom hos någon som gör det endast för pengarna.
Jag ska åka iväg några dagar och frågade om de kunde ta honom. Killen sa att ”ja, det kan vi väl” sen hörde jag inget mer. En dag följer hans tjej med ut och säger att de ska ha 800:- extra (alltså 200:-/natt) för att dem är studenter.
Grejen med hunden är att han är väldigt anpassningsbar. Han ligger typ bara och sover om dagarna och längre promenader kan man ta senare isåfall när tillfälle ges alternativ gå flera mindre lite då och då.
Eftersom vi har ett muntligt kontrakt så tycker jag att det är mycket att kräva 800:- mer när vi egentligen sagt något annat. Är det fel av mig att tycka det? För dem har varit sjuka vid några tillfällen och känner att jag isåfall skulle kunna dra av 200:- på summan de få i månaden då de är betalda för att ha honom.
Endast seriösa svar
1250kr i månaden för passning dagtid är ju billigt, så jag förstår om de vill ha extra för nattpassning

Det är väl bara att betala eller hitta någon annan som tar hunden.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tycker att om du är nöjd med dem som hundvakter så var rädd om dem och se till att de inte känner sig utnyttjade! Ert muntliga avtal verkar ha handlat om passning över dagen och några timmar då och då är det fullt rimligt att betala extra för dygnspassning och priset låter vettigt. Att ha en hund dygnet runt innebär ändå att man blir bunden på ett helt annat sätt, även om hunden i sig är lättskött.
Vad gäller ert avtal kanske det är bättre att de får betalt för de dagar de passar hunden och att ni summerar antalet varje månad? Jag betalar inte min dagmatte om hon avbokar en passning, får jag däremot ändrade planer med kort varsel betalar jag eftersom hon planerat att ha min hund och kanske avbokat annat.
Varför ser ni inte till att ha ett skriftligt kontrakt? Ha med kostnad per dag, och kostnad för om hunden är där på natt. Ha med vem som betalar om något händer osv.
Själv vägrar jag vara hundvakt till folk som säger att de vill att man ska vakta "för att man vill och inte för pengarna". Då är jag ändå hundvakt gratis ibland. MEN just när folk uttrycker sig så, då brukar det vara ett tecken på att de inte värdesätter hundvaktens tid och kunskap utan att hundvakten istället ska känna sig ärad som ens får ha hunden hos sig.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tycker 200 extra per natt är rimligt av dom. Att ha en hund dygnet runt är stor skillnad mot att passa en hund några timmar om dagen.
En promenad blir minst tre stycken, plus rastningar utöver det. Du ska mata hunden minst en gång om dagen (beroende på individ, vissa äter fler mål) och behöver hunden mediciner/tillskott måste det ordnas med också. Som andra skrivit blir dom bundna på ett helt annat sätt. I flera dagar måste deras liv kretsa runt din hund, allt måste planeras runt hunden och anpassas därefter.
Att begära extra ersättning för detta är fullt rimligt i mina ögon. I övrigt håller jag med Changrila i #4, som skrivit jättebra.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Man vill ju inte stöta sig med hundvakten om de är bra, vilket är det viktigaste för hunden. Gör ett kontrakt där extranätter kostar vad de anser är befogat. Samma summa dras av vid dagar man inte utnyttjar hjälpen. En liten uppmuntran tex en liten choklad ask till Påsk som tack kan vara en fin gest på tacksamhet. Mvh/WL
#4 Därför att med kontrakt kommer saker som skatt.
#7: Hur skulle skattmasen få reda på att de har ett skriftligt avtal?
Edit. Nu var det ett tag sen jag lusläste de reglerna men jag vill minnas att man kan bedriva hobbyverksamhet där inkomsterna från denna kan uppgå till ca 20 000/år innan de blir skatteplikt på intäkterna.
// Harley
- Redigerat 2021-03-04 22:35 av Herveaux
Det får de väl inte så länge det inte finns behov av att faktiskt använda avtalet som bevis. Ett avtal är ganska meningslöst om man inte kan ta det till domstol, så att säga. Att bara vifta med det och säga "titta här vad du skrivit på" är väldigt tandlöst om man inte kan gå vidare med det ifall den andra parten inte går på bluffen.
Och jobbar man svart vill man inte ha någonting på papper! Nu vet jag ju inte hur det är i det här fallet, men det är väl det vanliga, att det är svart.
- Redigerat 2021-03-05 22:51 av hemul
#9: Att dra någon till domstol i en dispyt om hundvakt låter lite over-kill men jag förstår hur du tänker.
Jag antog att Changrila (#4) menade att det är bra att få ner överenskommelsen på papper så man inte hamnar i onödiga diskussioner för vad som händer i Scenario A, B och C.
// Harley
Javisst, men det är ju därför man har ett avtal, för att kunna bevisa vad man kommit överens om om det skulle uppstå en tvist. Om ingen av parterna vill att myndigheterna ska veta vad man haft för sig är avtalet i sig värdelöst. Möjligen kan väl se det som en slags minnesanteckninging och ha det som grund för moraliska påtryckningar.
- Redigerat 2021-03-06 12:49 av hemul
#11: Nu går vi i cirklar, fast vi tycker samma sak, typ. Jag ger upp. 😄
// Harley
OK! Jag uppfattade inte det. Sorry! 😂
Var bor du någonstan?