Välja stor hundras?
Hej,
Min älskade hund (labrador) gick bort för ett år sen och jag känner mig redo för en ny hund.
Jag vill ha en stor sällskaplig hund som är lugn ute men gillar långa promenader och har mer energi ute. Jag skulle uppskatta en hund som verkligen trivs i mitt sällskap och som helst inte har för mycket vakt i sig.
Kanske en weimaraner? Sen i mitt nästa liv då jag blir en vältränad, aktiv människa så ska jag köpa en sån! 😅😁
#1: Weimaraner är en jakthund och ska så förbli tycker jag.
#0: Tyckte du om att ha en hund som är så social som labbar är eller skulle det kunna vara aktuellt med en något mer reserverad ras?
Jaktinstinkt, är det något du skulle kunna handskas med?
När jag läste ditt inlägg fick jag lite vinthundskänsla, men så är jag frälst i de raserna också så är väl smått partisk. 😄
// Harley
Vad var du nöjd och mindre nöjd med hos din labbe? Vill du ha en liknande hund igen, eller söker du några andra egenskaper?
#2: jag uppskattade min labbes sociala och frammåt egenskaper men det är inte heller ett måste. Gärna en hund som ej är skygg för människor.
Jag vill inte ha en hund med för mycket jakt, det hade ej varit rättvist mot hunden då jag inte är intresserad av det alls :)
#3: Jag uppskattade nästan allt med henne, möjligtvis att jag hade föredragit om hon var någorlunda mindre intresserad av människor och hundar när man var ute.
Jag har funderat en del på Dobermann men har två funderingar.
Dels är jag lite rädd att hunden skulle bli för vaktig och sen har jag en förälder som är lite rädd för dom. Men annars tycker jag det verkar som en underbar ras.
Collie, någon vattenhund?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Dobermann är en HELT annan typ av hund än en labbe, en utpräglad brukshund som behöver jobba med hjärnan och sina sinnen, liksom att man måste ha kontroll över vaktlusten. Jag har sett flera dobbar som hålls som sällskapshund och det blir sällan vackert - hussar och mattar som släpas efter sin hund som brölar ut frustrationen till omvärlden…. Sedan är det si och så med hälsan också.
Curly coated retriever brukar vara mindre förtjust i folk än labbar. Upplever även att golden, även om de är glada i folk, inte brukar vara så överdrivna som många labbar.
Min labbe börjar gnälla och streta i kopplet när hon får syn på någon hon skulle vilja hälsa på, hon glömmer allt av uppfostran då :( Förstår om man vill slippa det när det är dags att byta hund.
Berner Sennen är stora lufsar som tycker om långa promenader och ofta är lugnare än labbar. Inte mycket jakt i dom alls. Men det är ju något helt annat än Dobermann, både utseendemässigt och i uppförande
Berner Sennen tror jag absolut kunde passa. Men hälsostatus bör läsas på om.
Collie är kanske inte den mest människoglada rasen, min är reserverad, men tinar upp efter en stund. Andra människor är nästan mer intressant än andra hundar, men inte vem som helst.
Vår Borzoi läste inte rasstandarden och älskar människor.
det är ju mycket jakt i vinthundarna, men med släphareträning och lure coursing går ju det att tillfredsställa. Mina får numera bara springa lösa på inhägnade ytor efter at Borzoien fick magomvridning. Är du mer intresserad av vinthundarna kan jag lägga en varningens ord om att vara uppmärksam för magomvridning, riktigt otäckt men det drabbar ju inte alla.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Man kan ju även behöva beakta att stpra hundar, typ berner sennen inte blir så långlivade, runt 9, 10 år.
Om detta är en viktig detalj bestämmer man ju själv.
Inte berner! Om du inte vill bli ledsen. Medelåldern är 6 år. Har haft en och älskar rasen, idealhunden för mig. Men aldrig mer. Min levde upp till statisitiken. Var 6 när jag fick avliva honom. Hade precis börjat stadga sig. Den värsta rassjukdomen, som de flesta individer får, är cancer. Cancer är inte kul. Berner hör till de raser där jag tycker man borde avbryta kommersiell avel tills man, förhoppningsvis, fått bukt med problemen.
Är inte bombis, men jag tror släkting Grosser Schweizer Sennenhund inte har samma problem med cancer, men ändå en massa andra rassjukdomar. Tror också den är lite hårdare, mer vaktig, än Bernern.
#0: Newfoundlandshund är stor.
Inte lika stor men kanske passar ändå: eurasier. Den blir väldigt fäst vid sin ägare och kan bli en s k enmanshund. Eurasiern är friskare än newfoundlandshunden. Ett tips är att gå med i en facebookgrupp för den ras du blir intresserad av och ställa frågor till hundägare. Lycka till!