Skyddshundar skolas med våldsamma metoder
Detta berörde mig mycket illa! Artikeln är från Finland där man förnekat att skyddshundar skolas med våld, men det är nu bevisat då man filmat misshandeln med dold kamera. 😢
Tydligen är det en hundsportgren som kallas "skydd".
"Skydd är en tävlingsgren, och målet är att vinna olika titlar. I grenen ordnas FM-tävlingar, och finländare har också varit framgångsrika på VM-nivå.
Grenen kan vara en trevlig gemensam hobby för både hunden och ägaren. Men som videomaterialet visar utövas hobbyn också på ett sätt som inte tål dagsljus."
Snälla, säg att detta inte förekommer i Sverige!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Genom Svenska Brukshundklubben kan man träna och tävla i skydd (vill minnas att det ingår moment av skydd i andra grenar också, IPO nordic style och IGP). Man kan läsa mer om grenarna/momenten på https://www.brukshundklubben.se/
Utan att vara insatt i dessa grenar specifikt så har jag aldrig hört om tvivelaktiga (eller värre) träningsmetoder, inte i SBK's regi iaf.
// Harley
#1 Hoppas det är och förblir så.
Det var för sorgligt det som framkom i artikeln. Skamligt.😢 Men en del tar till vilka "metoder" som helst och utnyttjar djuren.
Fy fan. Fattar inte ens vad de gör i de flesta filmerna. Det varkar ju rycka och dra hela tiden.
Måste säga att jag inte vågat titta på filmerna, jag mår så fruktansvärt illa av sådant. Det räckte med att läsa texten. 😢
Jag hoppas detta får ett slut.
Är flera videor i artikeln, Det är inte skydd eller sportens fel att människor är idioter.
Jag kör skydd och känner många som kör skydd som aldrig skulle använda sig av de här metoderna, med de sagt så känner/vet jag om folk som också gjort värre/likadant som i filmerna. Elhalsband har jag inte sett i Sverige, men jag har hört om folk i Sverige som använder det, även stackel.
I ena klippet går en schäfer fot och blir korrigerad helt i onödan enligt mig, fot är en av de roligaste sakerna att lära in (tror dock detta var transport där hunden ska bita figurant plötsligt) och denna metod har jag sett rekommenderas flertal gånger och jag förstår fortfarande inte vad den är till för. I samma klipp är det en dobermann som viker undan för en piska, ser inget fel i det klippet, man använder piska vid skydd för att tagga hunden ännu mer, och piskan nuddar inte ens hunden, det var en vek hund som blev rädd för piskan (den kanske blir slagen av ägaren och därav är vek). I samma klipp stryper dom senare ut en dobermann som bitit sig fast i en ärm, detta ser man nästan på varenda skyddsträning, det är en metod man ibland måste använda men som absolut inte ska missbrukas. Men ibland låser sig dessa hundar så hårt så de måste strypas ut för att kunna släppa det hela. Det är en metod som funkar och som t.ex polis och tjänste människor måste köra när hunden bitit fast, Det är ju hundar som inte släpper (och inte heller ska släppa) för något annat i hela vida världen.
Med det sagt så finns det fortfarande rötägg som gör sånt här utan anledning. Jag har sett en person piska sin hund med en hästpiska på träning, samt korrigera hunden brutalt utan anledning och även i fel tillfällen. Vi var en grupp som tränade då och jag har ett ögonvittne som kan bekräfta allt jag såg, alla andra på träningen skulle neka vad som skedde. Det går inte att anmäla, fanns ingen plats på min telefon så kunde inte heller filma.
Jag har sett folk korrigera hundarna så dom flyger åt sidan för dom la sig en sekund för sent. Och jag har sett en person som tog hundens leksak (inte en mjuk leksak, men inte heller en stenhård) och slog den hårt i huvudet för den inte lyssnade. Jag satt då i en bil med min egna hund och det spöregna, jag såg på i 5minuter och när jag satte handen på dörrhandtaget och tänkte gå ut och skrika på personen så kom dens vän och visade hur den skulle göra med mycket bättre metoder. Så jag la mig inte i.
Alla de jag pratar om är på lydnadsträningar och inte skydds, Vilket jag tycker är värre, skydd är mer allvar och jag förstår att vissa är hårdare där, men i lydnaden ska det bara vara kul. Alla personerna som gjort sådana här saker är antingen populära på instagram eller andra internet sidor, eller vän med de största/populäraste tränarna.
Själv har jag blivit hånad på instagram flera gånger av stora "kända" tränare inom skydd/lydnad/igp(föredetta ipo) och liknande för att jag kört positiva metoder med min malle. Alltså rakt av hånfulla kommentarer å inlägg direkt på min sida så alla kunde läsa dom, Bara för jag inte korrigerade min hund i fotgående, för jag började leka med han när han tappa fokus istället för att korrigera i ett helstryp osv.
Håller helt med #5 .
Inget fel alls att träna skydd. Vet många som gör det, jättebra träning för hundarna som har hur kul som helst. Det går att träna alldeles utmärkt utan att vara en total idiot som personerna i klippen.
Håller även med om att det finns idioter inom den här "världen" som håller på med skydd. Iofs finns det väl inom all hundträning, men ibland tror jag nästan det är värre i såna här sporter som är lite "tuffare" och har en historia av "hårdare" träning och metoder. Vi testade på sporten en gång och pratade efteråt med tränaren. Han verkade supervettig och hade jättebra metoder när vi tränade, men sen när vi snackade och fikade så berättade han helt öppet om hur han gjort med en hund som visat aggression när den skulle bli hanterad/kammad. Då hade han helt enkelt bara slagit den så att den inte vågade göra nått sådant igen. Fy fan, fick en jäkla avsmak från den träningen och allt relaterat efter det.
Men som sagt, inget fel att träna skydd på rätt sätt. En rolig och fartfylld sport!