Foder till valp, vuxen
Hej,
Inom några månader kommer jag och min familj få hem en valp på ca 4 månader. Nu möts vi av den stora frågan som säkert alla första gången hundägare ställs inför och det är vilket foder som är bäst. Är det torrfoder, våtfoder, BARF, en kombiantion etc.? Vad anser ni? Valpen är en australiensisk labradoodle av storleken medel vid vuxen ålder. Vad rekommenderar ni som vuxen respektive som valp?
Tacksam för all er kunskap!
// Lova
Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning
Vad är det för blandning?
Första tiden är det bäst att valpis får fortsätta äta det h*n åt hos uppfödaren.
Sen hade jag personligen gärna testat att vänja över valpen på någon form av mush eller färskfoder (färdigblandad BARF).
// Harley
Jag tror inte det är så noga som det kan verka när man läser diverse artiklar och media, så länge det är inom vissa rimliga gränser förstås. Jag har gett min valp en bas av ett bra torrfoder för valpar, och lagt till allt möjligt extra. Ägg inklusive skalet, kycklingklubbor, en och annan köttbulle, det sista på osten som inte går att hyvla längre, slaktrester av rådjur, lite våtfoder för vuxna hundar och så vidare. Och nästan oavsett vad man blandar i skålen så sorterar valpen ut det och äter före det dyra torrfodret. Klart att färdig BARF är det bästa, men det kostar.
Själv ger jag enbart rå mat, från valp och framåt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag började med Orijen puppy men då det var alldeles för mycket protein (och kanske fett) så slutade det med att han fick en magkrasch. Då ville jag inte gå igenom torrfoderdjungeln och testa det ena och det andra. Så då gav jag skonkost, sen gick över till färskfoder / rått och nu ger jag bara eget blandat rått. Fördelarna är så extremt många med råfoder, och har man möjlighet och orken att läsa på om det så får man nog en väldigt frisk och glad hund!
- Aptiten har ökat, innan åt han inte alltid.
- bra form
- bra avföring
- lugn och pigg och glad
- fin päls, tassar och klor
#1: australiensisk labradoodle är en blandning mellan labrador, pudel och lite cockerspaniel (multigeneration) 😁
// Lova
#5: Är väldigt intresserad av detta! Kan du rekommendera några bra sidor att läsa på till att börja med? 😁
// Lova
#2: vilka märken på BARF rekommenderar du? 😁
// Lova
#8: BARF är egenblandat färskfoder medans mush och färskfoder köps färdigt att servera.
Jag ger inte färskfoder själv (har inga husdjur i skrivande stund) så jag kan inte rekommendera några märken, men det finns det många andra som kan. 😄
// Harley
#9: Då förstår jag skillnaden! Foder är så otroligt intressant men det är alltid lika svårt när man ger sig in på en ny djurart 😅👍
// Lova
#10: Oh ja, välkommen till djungeln! 😅
// Harley
#9: Nja, riktigt så enkelt är det väl inte? Många ser det som att barf = blandade råvaror med mestadels kött från olika djurslag, lite grönsaker, lite organ och lämplig mängd ben och färskfoder = kött, eventuella vegetabilier och tillsatta vitaminer och mineraler så att det blir fullvärdig kost.
Går man enligt den definitionen så hamnar Mush under kategorin barf, men färdigkomponerad sådan.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#12: Ah, sorry, tack för att du rättar. 😄
// Harley
#7: självklart! Först och främst är jag med i en grupp på Facebook som heter ”Hundmat - råfoder och hemlagat”, där man får ställa alla slags frågor vare sig man är nybörjare eller har stött på diverse problem. Finns även en grupp ”BARF för nybörjare”, några av dom i den första gruppen är även med där och ger svar på frågor 😊
Sen för att få en grund i tankesättet så kan man läsa Anne-Lie Strands bok ”min hund vill ha riktig mat”, där beskriver hon baksidan av torrfoder och djurfoderindustrin samt vad man istället ska ge och hur mycket av vad mm. Innehåller inga recept om man är ute efter det men kunskapen räcker för att börja blanda själv! Vissa håller inte med henne i allt men jag tyckte att jag fick en extremt bra förståelse för hur jag ska tänka, mer än vad jag kunde läsa mig till på fb!
Sen finns det en online resurs på engelska: https://rawfedandnerdy.com/
Seeeen är det bara att börja kika runt lite, i mataffären fick jag tag i kycklinglever, i en reko-ring fick jag lammnjure, på arken zoo frysta kycklingvingar, på Facebook hittade jag en som kör hemleverans med olika råfodermärken så som emmzo (frysta korvar som är bara kött eller köttblandning + ben med olika proteinkällor tex vilt, häst, gris var för sig), priima (också fryst korv med kött och inälvor från nöt och kyckling), revben från nöt, kalkonnacke, sund hundmat med vildand.
Hundapoteket säljer bra grejer med tex hundmusli som är en torrvara som man bara blötlägger, som man kan ha när man inte hinner tina / reser bort etc.
Sen ger jag mosade grönsaker, keso, ris, havregrynsgröt mm som jag ändå köper till mig själv.
Jag bor i stan så har inte tillgång till jägare /slaktare men om man har det så brukar många dela med sig av ben och organ billigt!
Kollade på Anne-Lie Strands sajt. Verkar inte direkt vara BARF? Animalier utgör bara en mindre del om man ska gå efter det här inlägget.
http://hundapoteket.se/nar-hunden-matvagrar/
(skrolla ner till Förslag på proportioner)
Jag skulle fråga vad uppfödaren använder och köra samma. Sedan gradvis byta över till något annat (som mina andra hundar redan äter).
Vi varierar mellan olika fodertyper och konsistenser. Sen gör vi en del egen hundmat på ris, malet kött, morot, ärtor, lite olja och ägg. Byter ibland ut köttet mot t.ex kyckling. Detta tycker de nästan bäst om.
Viktigt är väl att även (då valpen blivit större) ge tuggsaker och torrfoder för att tänderna ska hållas i bra skick.
#17: Att torrfoder skulle hjälpa till att hålla tex tandsten borta är en försäljningsmyt från foderföretagen. Det är lite som att vi skulle äta knäckebröd istället för att borsta tänderna.
// Harley
#18: ok, torrfoder är det väl lite si och så med (beroende på om det blir en blöt smet eller innehåller växtfibrer). Men att gnaga på tuggben har ju visat sig vara effektivt mot tandsten och tandkvaliteten, i alla fall för de hundar som tuggar och inte bara slukar och sväljer.
Och ja, knäckebröd och hårda grönsaker är indirekt bra för tänderna då du hamnar att tugga ordentligt. Detta gör att salivproduktionen ökar och mera saliv sköljer över tänderna, vilket neutraliserar syran i nunnen. Så du kan äta knäckebröd med gott samvete! 😉
#19: Ja tugg är en annan femma när det kommer till att göra nytta för tänderna.
Jag skrev äta knäckebröd istället för att borsta tänderna, att äta det är klart man kan men jag tror ingen rekommenderar att ersätta tandborstning med knäckebrödsätande. Det var så jag menade med torrfoder och att förebygga tandsten.
// Harley