Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteenderaserhund
Läst 685 ggr
bluetimes
0

Miniature American Shepherd - Osäkerhet?

Jag har länge drömt om en viss ras, nämligen MASen. Jag tycker att på deras rasbeskrivning, dvs. hur som “ska” vara verkar underbara. Jag har även träffat ett par som varit riktigt goa hundar.
Dock har jag hört att många har en mindre rolig sida - osäkerheter.
Nu till min fråga, vågar jag köpa en MAS eller är risken stor att jag får en osäker, skällig individ? Skulle ni vågat?
Jag har träffat tiken till den kull jag förhoppningsvis ska få en valp av (hon är konstaterad dräktig, föder om ca 3V) två gånger hemma inne uppfödaren och där har hon varit jätte go, kom och la sig bredvid oss och ville bli klappad.
Uppfödarna säger att även hanen är säker utan rädslor osv.. men han kan man ju inte träffa.
Skulle ni vågat köpa en hund med kända osäkerheter inom rasen? (Tänker att väldigt många här har shelties som även dessa är rätt osäkra?) Eller tycker ni jag bör satsa på en annan ras?

flocken
2

Så svårt sånt där.
Jag tycker man ska gå på sin magkänsla.
Även om man skulle köpa en valp från ett topp ställe, inga sjukdomar, bra resultat osv så kan man få ett "sämre exemplar". Renrasig eller blandras.

Jag har en bc med en del aussie. Känner de med tiken och de med hanen. Träffat båda hundarna. Helt friska. Vad har min hund? Jo epilepsi

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

bluetimes
0

#1: Åhh jag vet inte vad magkänslan säger ens.. Älskar rasen och mamman och uppfödarna kändes bra. Men hör nå ofta på facebook osv om folk som har osäkra masar som gör utfall, är rädda osv.
Vill han en mentalt stark hund som klarar allt.
Känner att jag hellre har en ras jag gillar lite mindre men som är säker i sig själv än en osäker drömras. Men hur sjutton ska man veta om en valp blir säker.. Ofta visar ju rädslor sig lite senare i livet tyvärr.

Herveaux
0

#0: Utan att vara spec insatt i den blandningen så har jag läst en hel del skräckhistorier både från ägare och folk som träffat på MASar.

Jag hade inte vågat chansa utan hade tittat på kennlar där avelsdjuren gjort MH för att bättra på oddsen att få en valp med den mentalitet jag söker.

Kan du sätta fingret på vad det är du har fastnat för hos MAS?
Storleken, utseendet, egenskaperna (vilka?) osv. Vi kanske kan spåna fram alternativ som kan vara något att spinna vidare på.

// Harley

flocken
0

#2: ja det är svårt.
Man kan göra alla rätt o ändå blir det något knas i framtiden.
Men vill du ha en mas, köp det. Du kommer ångra dig senare. Du kanske får din bästa hund någonsin. Blir det något så får man lösa det under tiden

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

panini
0

Nu är ju MAS:en en av mina drömraser så jag kanske inte är rätt person att svara för jag hade absolut ”vågat” köpa en; träffar och tränar med många MAS:ar och har bara goda erfarenheter av dem. Den enda jag träffat med någon osäkerhet är en som är osäker mot män, men överlag så tycker jag att man läser mindre om MAS:ar med osäkerhet sen rasen blev officiell i Sverige, det började födas fler kullar och folk började inse att det faktiskt är en krävande och arbetande hund? Tycker också man läser mer om att de har vakt i sig nuförtiden.

I med att du redan har kontakt med en uppfödare så hade jag framförallt frågat vad som är negativt med föräldrarna; alla hundar kan ju vara goa och glada, men de kan också vara lättstressade, svårhanterliga, rädda för människor, osv. Jag hade även hört med andra som har hundar från uppfödaren hur deras hundar är.
Och precis som #1 skriver så kan man alltid få ett ”sämre exemplar”; min sheltie på snart 9 månader har stressproblematik och svår separationsångest vilket varken föräldrar eller kullsyskon har, och var inte beredd på detta alls med sånt får man ta. Med honom var jag aldrig heller rädd för osäkerhet trots att rasen fortfarande är känd för att vara just det då jag själv inte anser att det stämmer överrens med hur rasen i stort är idag.

• Redigerat 2021-02-25 15:01 av panini
panini
0

Kan ju vara värt att tilläggas att jag endast träffat arbetande MAS:ar. Kan absolut tänka mig att de är en mardröm att ha att göra med om de inte får utlopp för sin energi både fysiskt och psykiskt. Border Collien och Aussien är fortfarande betydligt vanligare och där har jag träffat både arbetande och de som endast hålls som sällskap: gissa vilka som har haft en massa problembeteenden, osäkerhet och aggression? 😐

Mitchika
5

Många rädda och osäkra hundar är lugna, trygga och självsäkra i sin egen hemmiljö, men förvandlas till "monster" ute på promenader eller i nya miljöer. Sånt är omöjligt att bedöma när man träffar hunden hemma hos uppfödaren, vilket är varför MH är så värdefullt. Det talar om hur hunden beter sig och agerar i okända situationer, på okända platser och med okända människor.

Är det viktigt för dig med en mentalt stark hund som klarar allt, då bör du titta på raser som är kända för att vara det och vars avel fokuserar på bland annat det. Du kan fortfarande ha otur och få en osäker hund av en sån ras, men oddsen att få en mentalt stark hund är mycket större än hos en ras som är känd för att vara osäker och rädd.

Annars så finns det ju ett alternativ till. Om MAS verkligen är din drömras, om du vill chansa på en valp från uppfödaren och allt känns bra i övrigt så har du drygt tre månader på dig tills valpen är leveransklar. Sätt igång och fördjupa dig i allt som har med hundträning att göra, speciellt med inriktning på osäkra hundar samt hur man motverkar det. Hur man bygger upp en valp/hund på ett positivt sätt, hur man förstärker dess självförtroende, uppmuntrar den att ta initiativ och bli modig och självständig. Se på videos, läs på nätet, se om det finns föreläsningar online att gå på. Nörda ner dig helt i ämnet!

Det går aldrig att lära sig för mycket. Bli "expert" på osäkra hundar i förväg och på att bygga självförtroende hos hund. Då har du en massa verktyg redo när din valp kommer och du kan lägga en så bra grund du bara kan för den.

Skulle du då ha oturen att få en osäker individ är du så förberedd du kan bli och kan göra det bästa av situationen.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Changrila
1

Vad är det som gör att du vill ha MAS och inte aussie? Tänker att det är lättare att hitta en mentalt stabil aussie än motsvarande MAS.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Frida B
0

Jag kan börja med att jag själv har Aussie, och MAS och Aussie är avlade för helt olika ändamål. MAS skall enligt vad jag vet vara aktiv sällskapshund, Aussien skall vara en bruks och vallhund.

Jag personligen skulle aldrig våga skaffa en MAS. Har endast träffat en som går att hantera, och den satt där för att matte har aktivt tränat på att hantera hunden. Resten har varit reaktiva, osäkra och rent otrevliga. Tyvärr.

Så jag skulle nog satsa på en annan ras om man inte vågar ta risken att få en osäker individ på en sådan ny, outvärderad ras. Men det är jag det.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)