Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 638 ggr
LinaCaster
1

Känsligare på kopplet.

Hej!

jag har en vallhund som nu kommer upp på två år mot sommaren. Han är okastrerad.

Han kan fot vid träning och tävling, han kan gå bra när han själv vill det. Jag har lagt upp våra promenader i 3 stadier, detta är när vi då går längre promenader (1h+)
Stadie 1. Ofokuserad, ska nosa på ALLT och gärna springa full fart mot det han ska nosa istället för att gå lite lugnare fram.
Stadie 2. Jag börjar få kontakt, det går allmänt bra, han drar mindre och tänker på hur han går.
Stadie 3. Orkar inte längre hålla kontakt, börjar därmed dra igen och varken godis eller leksak är något vidare att motivera honom med.

Så jag har absolut inget problem med att han vill nosa, det är helt förståeligt men har någon ett tips på hur jag kan få honom att inte springa full kareta dit han ska? Jag brukar stanna så han inte kommer fram dit han vill, men då byter han ofta bara håll och ska till sidorna istället. Han hittar alltid något att nosa på och jag vill bara att han ska hålla lite mer kontakt och vara lite känsligare på kopplet. Det vill säga lyssna på tryck.

När jag väl får hans fokus och han går fint bredvid mig så kan jag berömma och ge en godis, men då anser han att han är klar med att gå fint och springer fram igen.

Söker gärna lite tips på hur jag kan göra för att minska det överdrivna nosandet. Kan tillägga att han går allmänt fint när det inte finns interessanta platser att nosa på; men han hittar alla möjliga platser han ska fram till.

Tack för svar!

Herveaux
2

#0: Ibland önskar jag att man kunde få prova att uppleva världen så som en hund ser (eller ja, "sniffar") den. Skulle nog vara rätt så mindblowing.

Det som har fungerat allra bäst på mina egna hundar och hundar jag hjälpt att träna var att så fort kopplet blir spänt så stannar jag. Sen får det ta 10 sek, 1 min eller 10 min men när kopplet väl slaknar en aning så rör vi på oss igen.
Så har jag tränat konsekvent varje promenad och hundarna har fattat ganska så snabbt att drag leder ingenstans (dvs skittråkigt) medans ett slakt koppel leder till goa fläckar att nosa på. Jag har heller inte krävt att hunden ska gå intill min sida, om vi inte var inne i stan eller bland mycket folk förstås.
I början kunde det ta 20 min att komma 50 meter, men då fick det göra det. Ett par dagar senare var det inte många gånger jag behövde stanna och vänta. 😊

Har ni pysslat något med kontaktövningar när du inte har alla världens dofter att konkurrera med?

// Harley

LinaCaster
0

#1: Tack för tipset ska verkligen försöka stanna och se till att jag har lite extra tid på morgonen innan jobbet och därmed hinner jag stå där så länge det behövs!

Vi kör rätt mycket kontaktövningar på gården, vägen utanför eller på våran brukshundsklubb och när det väl gäller träning, t.ex. lydnad så är han otroligt duktig på all kontakt och blir sällan distraherad (förutom av andra hundar vilket vi klicker-tränar med just nu). Tror han dock associerar platserna med träning, för på senare tid har jag börjat träningen på gården och sedan börjat vandra mig längre bort. Jag tror nästan han blir lite förvirrad om han är i tränings läge eller om han bör springa och nosa så ska definitivt variera platserna jag kör kontakt övningar med och sakta bygga mig fram till de mer utmanande platserna! : )

Herveaux
0

#2: Ett annat tips jag sett flera andra använda under koppelträning har varit att halsband används när tvåbenting har tid och tålamod att träna medans sele åker på när det är ont om tid (eller tålamod…😋) och då får man som hund streta och ha sig. (Givetvis kan man senare övergå till att det inte är tillåtet att dra i selen heller när man kommit en bit i träningen.)

Det tycker jag låter väldigt smart dels för att spara hundens nacke från skaderisker med för mycket drag och just att slippa stress och onödiga konflikter om klockan går alldeles för fort en regnig morgon när humöret inte är det bästa till att börja med.

Oh ja, hundar kan absolut lära sig vilka regler eller uppgifter som gäller på vissa platser. Suveränt att du börjar med övningarna även utanför era vanliga träningsplatser. 👍

// Harley

Changrila
0

Vad gör ni om dagarna utöver vanliga koppelpromenader?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
0

Först och främst, en quick-fix: en frontkopplad sele gör det lättare att kontrollera hunden rent fysiskt. Nu finns det flera modeller som både kan kopplas fram och på ryggen, så att man kan anpassa efter situationen. Dock är det viktigt att du då varierar vilken sida hunden går på, eftersom den kommer belasta lite snett om kopplet spänns.

Använd dig av Premacks princip, dvs att du kan förstärka ett beteende (gå fint i koppel) med ett annat beteende (nosa). Alltså, sätt villkoret att visst, du får nosa men bara så länge kopplet är slakt. Fördelen är att du nu inte försöker jobba mot det andra som intresserar honom, utan du jobbar med hunden där båda får som ni vill! Börja träna inomhus med utlagd belöning, träna honom att följa med dig för att få ta den. Ute begär du först väldigt lite, en liten eftergift i kopplet, att han vänder ett öra bak mot dig osv för att sedan forma fram det du vill ha.

Tänk efter vad målbilden är. Kontaktövningar är nyttigt, men lär inte hunden gå fint i koppel. Jag skulle också avråda från stanna-metoden när han som du beskriver sniffar vidare där ni är. Bättre i så fall att hålla er i rörelse, t.ex byta håll några steg eller leda honom i en cirkel runt dig så att han alltså måste röra sig bort från doften han drar mot. Som tidigare svar säger är det bättre att träna delar av promenaden, när han lugnat sig lite, för det är nästan omöjligt att vara konsekvent och ha bra timing under en timme. Börja om möjligt på en lite tråkigare plats och öka svårighetsgraden gradvis.

Du kan absolut träna upp en högre känslighet för halsband/sele, och detta tränar du först inomhus med lugn hund! Man tränar detta en hel del med ledarhundar, ska försöka hitta länkar till videos.

Elsis matte
0
This instructional video shows GDB puppy raisers how to teach puppies to respond to light-pressure collar cues, teaching the puppy how to move backwards, for...