Stoppa hundsmuggel
Många hävdar att genom att sprida tips, information och råd kring smuggelhundar når man till slut fram. Och ingen köper längre smuggelhundar när alla vet vad det är.
Själv tror jag det enda effektiva är att visa verkligheten kring det genom bilder och video på djurplågeriet som smuggelhundarna utsätts för där dom avlas fram, vilken misär avelshundarna lever i, hur transporterna ser ut och visar när upptäckta friska valpar avlivas till följd av det.
Om detta visas överallt, om och om igen, först då tror jag tillräckligt många börjar ta avstånd. För då går det inte att blunda för det som sker. Just videor på hela kedjan lär vara effektivt. Att se ett plågat djur på film väcker mer känslor än ett foto som visar ett ögonblick. Och ett ögonblicksfoto väcker mer känslor än en text eller någons talade ord.
Hur tror ni man bäst når folk? Går det ens att få ett slut på smuggeln? Eller är folks ego och behovet av omedelbar tillgång för stort för att ändra?
Tyvärr tror jag att en del människor, som ser sådana bilder, vill rädda de stackars hundarna och inte förstår vad de gör genom det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1: ja så är det garanterat tyvärr.

Tyvärr så tror jag att du har rätt #1
Stolt ägare till tre La permer
#0: Smugglingen av hundar har tyvärr pågått såpass länge att det kan vara svårt att få bukt på den.
Men finns det ett sätt, så gör jag vad som står i min makt för att man kan få ordning på det.
Läste eller hörde häromdan att tullen (antar jag det var) håller på att utbilda hundar i att hitta smuggelhundar. Bra!
- Redigerat 2021-02-16 16:58 av hemul
Jag tror inte att de som är involverade i hundsmuggling bryr sig, de är av samma skrot och korn som valpfabrikanterna… Och vad gäller köparna, där är ju problemet att folk inte fattar att de köper en insmugglad valp. Få skulle köpa en valp om säljaren var öppen med att denna kommer från en valpfabrik i Ungern och har transporterats in ihopbunden under ett bilsäte. När jag går in på Blocket hittar jag ofta dyra "rasvalpar" som uppenbarligen är insmugglade, men vet man inte vad man ska titta efter så reagerar man inte på avsaknad av uppgifter om föräldrarna, att valpen har pass och så vidare…
#5: Det låter jättebra.
Sydsvenskan har en granskning om smuggelhundar, men man måste vara betalande för att läsa dem. Idag läste jag om en veterinärklinik som när de tar emot diande valpar för besiktning och sånt så kräver de att mamman till valparna är med så att inte samma tik kan komma igen med en annan kull. De avläser tikens chip. Hoppas fler tar efter det.
Bäst vore ju om människor tänker några varv överhuvudtaget innan de köper hund.