Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 696 ggr
Lillbippa
0

Hårande hund

Hej, har en västsibirisk laika som har väldigt tunt, mjukt och flygigt hår. Kammar henne med en mjuk karda, men inget hår följer med. även när hon tappar vinterpälsen får jag inte bort håret, kardan funkar på våran drever som är strävhårig. Finns det någon speciell borste man kan använda som fungerar på flygigt hår?

kara_murray
0

Du har inte försökt med en metall kam istället??

Herveaux
0

En gummiborste kanske? Den kommer inte åt på djupet som en metallkam kan men min erfarenhet är att den är otroligt effektiv på att fånga upp lösa pälsstrån.
Mina katter och hund somnade alltid när jag borstade med den under fällningsperioderna.

// Harley

Maleficum
1

På kaninerna när dem fäller funkar en kam med varannan lång och varannan kort pigg bäst (kam med lika långa piggar funkar inte alls), även gummiborse funkar rätt okej och furminator men med de två senare blir det ofta mycket löst hår som flyger runt medan kammen fångar upp det mesta håret (speciellt om man använder sig av tummen att försiktigt hålla i pälsen medan man kammar).

Kammen funkar på både lejonhuvad kanin (som har blandad lång och kort mjuk och glansig päls) och angora (med extremt mjuk och flygig päls).
Även sett dem som trär gummisnodd längst upp på kammens piggar som ska hjälpa att hålla fast håren när man kammar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kombi-kam med både korta och långa piggar, 22 cm.
Lillbippa
0

#2: har en gummihandske med strån, men tycker att håret flyger överallt istället för att hamna mellan stråna.

Lillbippa
0

#3: ja de låter ju suveränt! Tack

Lillbippa
0

#1: jo är lika där, fångar inte upp något. Men den jag använt har haft lika långa strån och fungerar på en lapphunds päls där håret sitter i en stora tussar.

• Redigerat 2021-02-09 11:08 av Lillbippa