Sjuka priser på hund
Hej på er!
Vi har tänkt skaffa hund igen, men chockas över priserna dom ligger på nu. Är detta pga corona? Bryr sig "uppfödare" enbart om att få ut högsta möjliga pris för valparna? Vad är detta?! Ser hundar på 7-8 år omplaceras för 8-10 000? Någon annons med blandrasvalpar för 41 000?!?!?! När våran blandrastik (lhasa apso/tibetansk spaniel) fick valpar tog vi 6000 kr för dom, däremot var vi väldigt nogranna med vart dom hamnade och att dom fick bra hem hos kloka människor. Merparten av valparna nu kostar mellan 15 (väldigt få)-25 000 kr, de något billigare finns dock hur många timmars bilfärd från oss som helst vilket inte är optimalt då vi har en liten 2-åring som ska med i bilen. Handlar inte om att vi inte kan betala för hunden (eller veterinärvård m.m när hunden sen finns hos oss), utan vi vill helt enkelt inte lägga en sån summa. Vi vill ha en trevlig familjehund som kan vara en del av våra familjs vardag, har inget som helst intresse av fina stamtavlor och utställningar. Priserna för en blandras nu för tiden ligger på samma nivå som för en "fin rashund" för ca 2 år sedan.
Är det bara jag som tycker det är helt sjukt med dessa priser?!

Jag tycker att det är helt galet.
Har en kamrat som betalade 24 tusen för en liten vit lurvig valp i våras.
Inga tester gjorda ingen koll öht.
Stolt ägare till tre La permer
Blandraserna är ofta dyrare än renraserna nu.
Stamtavlor handlar om så mycket mer än "fina utställningar" osv. Med en stamtavla kan du kolla på internet om hundarna har för rasen relevanta hälsoundersökningar och resultaten av dessa, du kan kolla om avelshundarna är mentalitetsbeskrivna samt resultat av det. Med hjälp av alla sådana verktyg så kan du minimera risken att hamna med en sjuk eller krävande hund, öka chanserna så mycket som möjligt för att få en hund som passar perfekt och välja bort de mest oseriösa uppfödarna.
Själv är jag helt ointresserad av utställningar, ändå vägrar jag köpa annat än hundar med stamtavlor (om det inte rör sig om en äldre, trevlig och frisk hund som skulle behöva nytt hem, då kan jag köpa "vad som helst").
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Corona har garanterat gjort att priserna saftats till rejält.
Folk verkar vara beredda att gå över lik för att skaffa hund just nu. Om ni orkar ha lite is i magen så kommer det nog finna sen uppsjö av hundar som behöver flytta sen när folk kan börja gå till jobbet igen.
Stallets hovslagare har en bekant som driver golden-kennel och hon hade fått hundratals(!) mail ang senaste kullen.
OT:
Sen kan jag (som vanligt) inte hålla mig ifrån att påpeka att en "fin" stamtavla inte alltid är detsamma som en framgångsrik utställningshund.
Seriösa uppfödare som vill få fram bra hundar lägger ner mycket tid, energi och pengar på att träna, meritera och testa sina hundar.
Seriös djuruppfödning går sällan speciellt mycket plus när småttingarna har flyttat. Är man däremot en köksavlare så kan man göra sig en liten hacka beroende på hur lata och/eller slarviga köpare man hittar.
// Harley
#1: Det är helt sinnessjukt! Varför dessa priser?! Det måste ju vara pga pandemin, att folk är hemma och "desperata" efter sällskap och "tidsfördriv" (för ja, tyvärr är det ju just vad det är för många just nu). Menar inte att detta gäller för just din vän nu, utan allmänt. Ser man inte längre till att ens valpar hamnar hos vettiga människor som kommer att ha tid och plats för hunden resten av dess liv och inte bara något år framöver? Vi vill som jag skrev ha en snäll o trevlig hund, ras/-er spelar oss absolut ingen roll. Jag själv har varit jourhem och haft många olika raser och individer hos mig, min sambo har även han stor erfarenhet och har tränat div hundar till olika tjänstearbeten. Tycker det är så tråkigt att det hetsavlas fram hundar för att man ser att man kan få ut en mindre förmögenhet för dom..
#2: Jag förstår vad du menar. Dock är min egen erfarenhet av raser vs. blandraser att blandraserna varit både friskare och trevligare.. Har bara haft en egen rashund (ccd), hon var mesig och en ganska tråkig hund (vet att detta låter skitilla, men tyvärr sant) och jag var tyvärr tvungen att överlåta henne till en bekant när jag slutade med hästar då hon absolut ej trivdes med ett liv där hon inte fick vara i stallet från 7 på morgonen till 9 på kvällen. Fick höra för ett tag sen att hon fått cancer på massa ställen och ägaren var tvungen att ta bort henne såklart. Medan de blandisar jag haft varit friska livet ut och betydligt roligare och mer lättanpassade hundar, även om vissa varit väldigt egensinniga.
Vi köpte vår hund innan pandemin och fick betala 20000 för henne (renrasig mellanpudel med stamtavla). Var några fler intresserade på den valpen men vi klicka med uppfödaren och fick köpa henne. Nu tar samma uppfödare 25000 för sina valpar och har haft flera hundra intressenter på sina kullar!
Så helt klart har efterfrågan ökat och då är det ju såklart lättare att ta lite mer betalt.
Dock är det väl många "moderaser" som långt innan pandemin kostat det dubbla mot en renrasig stamtavlehund.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Ja helt galet…. Jag har absolut ingenting emot att skaffa en något äldre hund egentligen, men iom att vi har en liten 2-åring vill vi väldigt gärna skaffa en valp som vi kan lära upp och in i vårat liv från start om du förstår hur jag menar.
Jag är helt medveten om detta, menade bara att vi har egentligen inte intresse utav att ha en rashund utan det viktiga är att föräldrarna är trevliga familjehundar. Och givetvis är vi noga med att föräldradjuren ska vara friska oavsett om dom är renras eller blandras!
#6: Jadu.. Kan man krama ut lite extra så gör man ;)
Jo visst är det så!
- Redigerat 2021-02-07 16:19 av [pamo]
Gav 12,500 för min bordercollie/aussie för 1,5 år sedan.
Men vi kände mannen som var uppfödare. Så kändes tryggt. Men har sett samma mig för betydligt högre priser.
Hund är en lyxvara
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#9: Ordet "lyxvara" skulle aldrig föra mina tankar till något slags djur.. Men förstår hur du menar.
#5: Innan det köpet, hur mycket kollade du upp mentalitetsbeskrivningar på tex hunddata? (Det är trots allt inte ovanligt att rasen sägs vara just "mesig" eller liknande av folk som haft den) Hur mycket pratade du med uppfödaren om mentalitet osv? Renrasigt är inte(!) någon garanti för att det blir bra, som du vet, det ger just bara möjligheten att kolla upp allt kring hundarna noga. Många struntar i det, hamnar hos mer oseriösa uppfödare och säger sedan att renraser inte är bra.
Hade blandraser varit de friskaste hundarna hade de hamnat i billigaste försäkringsgruppen (där är de inte hos något bolag). Hade de varit mentalt bättre hade de ytterst sällan omplacerats (bland annat blocket svämmar över av blandraser som omplaceras).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#11: Jag kollade upp en del ja. Pratade myyyycket med uppfödaren osv. Vet att det är lite antingen eller med den rasen, och ingen ras jag hade valt i dagsläget. Kollar man på blocket är det mycket blandraser med raser i som inte alla människor klarar av att ha, ja! Gissa om det kommer bli överfullt m både bland- och renraser inom en snar framtid som någon här ovan skrev.
Jag såg en annons på Blocket en gång där en uppfödare sålde både renrasig kull (stamtavla och massa tester) och blandras kull och blandrasvalparna var ca 5000:- dyrare. Säger väl en del om just moderaser.
Håller med. Priserna för blandraser är sjukt. Jag frågade en tjej som ansåg att priset på 10-12000 kr för en blandras var försvarbart, vilket sätt var priset försvarbart. Jo hon förklarade att det kostar med valp. Nja, inte de summorna i alla fall svarade jag. Jo tyckte hon för det kostade att få golven sönder pissade och att då byta golvet gick på flera tusen. Likaså inkomst bortfall för att vara hemma och pissa hundarna etc… Ja, jag blev ju en aningens förvånad av svaren. Vet inte hur de resonerar men hutlösa fantasi priser är det i alla fall.
#14: ser sällan blandraser för det priset. Brukar vara mer nu för tiden.
Det är sorgligt att se hutlösa priserna.
- Redigerat 2021-02-11 11:53 av Karmatarerskanise
Sjuk idioti detta…..
#15: Ser det hela tiden på b.l.a Blocket.
#17: Yes, stämmer helt o hållet.
Håller helt med! Hund har blivit en lyxvara! Köpte min renrasiga tyska spets med stamtavla för 15000 i april förra året, redan då började priserna gå upp mot 20000-25000 och jag ville inte lägga ut så mycket, 15000 var min gräns. Vill ju ha pengar kvar efter köpet också så man kan hitta på roliga grejer med sin valp 😅
#19: Ja men precis.. Tycka vad man tycka vill angående ekonomin man bör ha för att äga en hund. Tycker givetvis att pengar ska finnas för försäkring, veterinärbesök m.m. Dock kan ett veterinärbesök bli till flera nätter på klinik, operationer o ändlösa behandlingar och om du har otur hamnar notan på flera 100.000, detta har LÅNGT ifrån alla som har hund liggande.. O jag kan säga såhär - även om jag var mångmiljonär hade jag aldrig köpt en hund för 30-40.000…. Inte för att jag är snål, utan för att jag tycker det är rent trams.

Surfade runt inne på Blocket.
Milde tid vad för priser det är på blandrasvalparna uppåt 35 tusen för en valp.
Stolt ägare till tre La permer
#21: håller med. Det finns inget som skulle få mig att betala så sjuka summor.
#21 ja och att folk betalar det också!!!
Vet inte om det har med corona att göra, men tycker att det bara senaste året stigit för både renraser och blandraser. Dessutom tycker jag mig se att på typ Blocket har det ökat med "renrasig utan stamtavla" eller typ "full stam finns dock utan stamtavla" och liknande.
Lite åt andra hållet finns ju också, de typiska 12-15 månaders hundarna som bortskänkes i princip gratis för att ägaren "blivit sjuk" eller "förändrade familjeförhållanden".
#21: ja, helt sjukt!
#22: nä idiotiskt.
#23: jag tycker dock dessa hundar också stigit otroligt mycket! Kostar mellan 5-10 000 även dessa!
Nu har jag inte kollat så mycket på hundannonserna på blocket på sistone, men i höstas var det bara vissa blandraser som var riktigt dyra. Labradoodle framför allt, men även vissa andra av de små "gulliga" raserna. Blandraser med riktigt storväxta föräldrar, speciellt mera sällsynta raser, var fortfarande hyfsat billiga. Speciellt om det var lite Cane Corso, Kaukasisk Ovtjarka eller liknande i valparna, de annonserna låg kvar länge trots överkomligt pris.
#25: Jo men visst är det så. Dom ligger på runt 30-40 000..
Dom stora raserna du nämner ser man absolut någon gång då o då. Valparna ligger väl runt 15 000 ca, omplacering runt 6-10 000. Tycker det är ett överkomligt pris för en renrasig valp!
Det ska inte vara gratis eller ens billigt att köpa hund (eller något djur öht), men uppemot 35k för en valp känns lite galet dyrt. 35-40k för en hud som tränats till något yrke eller jakt ok, men inte en valp.
Allt blir dyrare med tiden. Min hund kostade mig 7k (med 2k avdrag för underbett) för 14 år sedan, nu kostar samma ras 15-16k ungefär.
Det är dock inte försvarbart att ta rena överpriser för hundar. Visst, det kostar att föda upp hundar, men fantasipriser är fel väg att gå. En del verkar tro att en dyr hund per automatik är en bra hund…
#27: Håller absolut med dig, tycker inte heller att ett djur ska vara gratis. Tycker dock inte ens en tränad hund ska kosta så pass mycket.. Jag personligen hade väl tyckt att du kanske skulle få göra ett lämplighetstest eller liknande som du var tvungen att ha för att skaffa hund. Då visste uppfödaren att hunden hamnade hos en vettig människa, vilket i mina ögon väger tyngre än en jäklarns massa pengar. Nu skulle ju inte det funka i praktiken, men du förstår min tanke.
#27: priset bör spegla vilket arbete det ligger i aveln. När man är över 20.000 för sällskapshund är det inte längre rimligt för mig.
Måste bara dela med mig av att jag såg shih tzu/fransk bulldogg blandisar på blocket igår, FÖR 22000. WHY? HOW?
Like ok whatever, dude.
#30, det var billigt om du jämför med den dyraste annonsen på blandisar jag hittat hittils på blocket, 41 000. Toypudel/yorkshireterrier-blandisar
#30 #31 : Hahaha det är helt sinnessjukt!
#31: 🤯
Like ok whatever, dude.
Det finns en som då och då säljer kullar på italienska vinthundar, oregistrerade utan stamtavla. Mycket fina linjer kommer dom från.
48000kr per valp!!!
På hundsidor var personen känd och påstods ha blivit utesluten från skk.
Förtioåttatusen kr. Och dom blir sålda man förstår inte det!
#34: Ärligt talat… Dessa människor bedriver ju verkligen avel enbart för att tjäna pengar. Inte ens min häst kostade så mycket…. Nu var hon 4 år o inte mer än precis inriden, okänd härstamning osv. Dock en jättefin häst som hos ägaren efter mig blev en fantastisk tävlingshäst (jag hade inget intresse utav att tävla, så tränade enbart med henne). Jag betalade 32 000 för henne….
Jag kan inte fatta hur människor kan betala såna hutlösa överpriser för en hund! Det är helt sinnessjukt! Som jag skrivit tidigare, tanken skulle inte falla mig in ens om jag var mångmiljonär! Vaaaarföööör?!?!?!
Jag fick betala överpris för min labbe också, med tanke på att den var importerad (ej smugglad, det gjordes snyggt) och saknade stamtavla. Men precis som alla andra i dessa coronatider hade jag tid just nu, det är inte så lätt att ta ledigt från jobbet ett halvår för att ta hand om en valp annars. När det blir dags för mig att börja jobba igen kommer den vara gammal nog för att bo på hunddagis på dagarna. I det läget är några tusenlappar mer ingen big deal.
Men jag skulle inte ge 40k för en Labradoodle, där går gränsen ;)
#36: Okej :) Haha jag skulle iofs aldrig betala ~3000 i månaden för att ha hunden på dagis heller.. Men vill man ha hund och inte har någon som kan ta hand om den under tiden man jobbar så är det väl det valet man har :)
#6: Detta med moderaser tycker jag är hutlöst. En labradoodle kostar 35-40 000 idag. Det är en blandras för sjutton.
En renrasig labrador ligger kanske på 15 000 och en Pudel ligger väl kring 18-20 000
#38: Men om Labrador kostar 15000 och Pudel 20000 är det ju logiskt att en labradoodle kostar 35000. 15000+20000=35000. :P (skämt).
Fattar inte heller hur människor kan betala så mycket för en hund och speciellt en där det är så lite kontroll på föräldrarna. Men argument som allergivänlig och att blandraser är friskare säljer (hur lite de än stämmer).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#39: Ja eller hur 🤪
#38: Renrasig Labrador för 15k? Nejdu, inte nu längre
#41: Ok. Vad kostar de nu då ?
Hur som, jag lägger hellre dessa pengar på en renrasig hund där jag vet vad jag får och vilka rasbundna sjukdomar/problem som evt finns.
#42:
De vanliga uppfödarna är fullbokade två år framöver, men man kan hitta enstaka hemmaavlade labradorer eller importerade. 28k kan du få en valp för:
https://www.blocket.se/annons/skane/mycket_fina_renrasiga_labrador_valpar/94211770
Alltså.. Som jag nämnt tidigare, renras eller blandras har ingen mening i mina ögon.. Förstår dock människor som enbart vill köpa renraser av den anledning draknästets reptiler nämner här ovan! Tycker väl dock att 20 000 är en smärtgräns där med…. Vad betalar man för sen? Har dom satt in guldtänder på valparna, eller missar jag något ?
Köpte min sankt bernard för lite mer än ett år sen (innan covid tog över världen) och betalade 16000. Då är hon alltså en ras som det numera finns få av i Sverige och hennes far är champion. Båda föräldrarna är röntgade för både HD och ED. Alla 11 valpar var reggade, vaccinerade, avmaskade, chippade, besiktigade, skattade (standard, duh). Men att betala 40 000 för blandrasvalpar där det knappt lagts ut några pengar från uppfödaren är ju SÅ LOGISKT. Det här är inte alls provocerande. Nej då.
Like ok whatever, dude.
En fundering nån kanske har koll på… Vad för extra kostnader tillkommer på renrasiga hundar vid avel Tänker på tex att det inte är ett krav att ögonlysa men många gör ändå, och det kostar ju uppfödaren givetvis, men det är väl ändå valfritt om jag förstått det rätt.
Tänker då alltså på saker som är krav på för renraser som man kan "komma undan" om man avlar på blandisar? Kan det bli stor prisskillnad?
Förstår att det skiljer på raser, men säg tex en renrasig labbe mot en blandras labbe/schäfer, var är det man kan spara in eller förlora pengar på den ena eller andra? Lagmässigt.
- Redigerat 2021-02-20 17:00 av Zadeira
#45: Det är ju så det ska vara…
Mm precis, hahaha :) Jag köper en chipoocolabrapom (alla blandraser har ju tydligen egna namn nu mer) för 50 000! Vafan, ju fler desto bättre liksom, 5 raser i 1 o samma hund, hade jag köpt 1 av varje hade det ju blivit dyrare!
Men för 14.000kr kan man få blandrasvalpar där man inte ens får veta vad föräldrarna är för något. Kan vara nästan vad som helst. Någon som vågar gissa utifrån bilderna?
https://www.blocket.se/annons/skane/blandras_valpar/94265084
#46: Det finns avelsprogram nuförtiden så det är olika tester för olika raser (som är obligatoriska). T.ex att röntga höfterna på de flesta stora hundar, mentaltesta vissa raser och ögonlysa andra. Sen så måste man ju betala för allt det andra jag listade, men om man inte är med i SKK har man inte dem kraven 🙃 Har man inte registrerad kennel så går det att göra lite som man vill och hur vitt eller svart man vill.
Like ok whatever, dude.
#48: Yeees… Har också varit väldigt sugen men har släppt det hahaha
Like ok whatever, dude.
#49: Haha jag har verkligen ansträngt mig för att identifiera raserna. Kanske lite schipperke?!
Like ok whatever, dude.
#46 Många uppfödare lånar ju in en hane och då tas det ut språngavgift + avgift per överlevande valp. Sen kostnaden för registrering i skk på valparna såklart. En del uppfödare, som min egen, driver sin kennel som företag och där tillkommer fler kostnader än för en kennel som ej gör det.
De raser som ingår i hälsoprogram måste vara undersökta innan parning, annars kan man inte registrera kullen.
Sen är det ju just det som du nämner att blandrasavlare kan komma undan med saker, även om det är frivilligt för en skk uppfödare också. Det är kanske inte så viktigt för en som köper en chihuahua-blandis att föräldrarna har patella ua och korrekt bett, medans för mig som renras-köpare är det ett måste. Likaså väljer jag bort en sheltie uppfödare som inte ögonlyser och HD/ED röntgar sina hundar med goda resultat. Betalar lätt några tusen mer till en uppfödare som gör det då det gynnar hela rasen.
Men främst så är det ofta inte själva valparna i sig det tillkommer extra kostander på, utan just föräldrarna. Man tar ofta mer betalt när dessa är meriterade, hälsotestade och mentalbeskrivna, vilket jag tycker är ganska logiskt. Detta är såklart inget intyg på att valparna blir likadana, men man får ett hum om vad man köper i alla fall.
#51: Ja, så tråkigt :(
#54: Men åh, sötnosen! Finns ett barnprogram med en hund som ser likadan ut haha :)
#54: Labradoodle? :)
#57: Vilket? 😀
#58: Jag vet inte hahaha. Tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig att klura ut det. Han är 4 år nu och min enda teori är att han innehåller basset fauve de bretagne.
Like ok whatever, dude.
#59: Ingen aning om vad det heter, minns inte ens vad det handla om. Min dotter brukade titta på det innan vi skaffade betal-tv, så måste va nåt som går på barnkanalen iaf :p Nu mer tittar hon på NickJr o där går det inte. Haha återkommer om jag hittar det!
#49: Det stog vilka raser föräldrarna var Rysk Laika och Border Collie
#54 Om jag tittar på huvudet så är jag rätt säker på att det kan vara terrier i honom. Cairn, Border och/eller Jack russel parson ;)
Otroligt söt. Ser ut som ett riktigt busfrö 😍
#61: Dom har ändrat i annonsen isf, stod inte igår :)
Blandras, 40 000 ;)
https://www.blocket.se/annons/skane/cockerpoovalp_hane/94288129
Nått jag reagerar lite på i TS är att det skulle vara nån sån svårighet att köra bil flera timmar att hämta en valp? Bara för att ni har en tvååring ?
Från jag var i princip bebis (åtminstone ca året gammal) åkte jag med i bil ~9 timmar enkel väg flera gånger om året, och vidare under barndomen. Vad är problemet?
- Redigerat 2021-02-22 10:13 av Hornslandet
#64: Jag har ett barn med otroligt hög energinivå, vi åker väldigt sällan bil då vi bor i en liten stad och inte äger någon utan går/cyklar till vardags, så detta är ingenting hon är van vid. Bara för att du åkte bil mycket och långt så gör inte alla det. Spelar det någon roll om vi inte vill sitta och köra ett halvt dygn, om inte mer, för att hämta en hund? Det är väl upp till var och en kan jag tycka? :)
#61: Säkert! I beteendet är han både som en grythund och en råtthund. Han är mycket för att jaga och spåra, speciellt räv och hare. Men är även extremt snabb och duktig på att fånga möss här i huset haha. Bättre än katterna t.o.m. 😅
Like ok whatever, dude.
#66: Vill man veta går det väl att göra dna-test? Ingen aning om vad det kostar dock, och visst är det roligt att veta - men raserna är ju egentligen oviktiga :)
När vi köpte vår hund för snart 4 år sedan bestämde vi att vi skulle ha en till när den hunden var 3-4 år, vilket ju är nu. Men priserna är som sagt sinnessjuka. Folk begär till och med 20-25 000 för omplaceringar!
Många tror ju att folk kommer försöka dumpa sina corona-hundar när samhället öppnar upp igen och folk får åka och jobba igen. Vi får väl se, det kanske blir betydligt billigare omplaceringar framåt slutet av sommaren och till hösten.
#69: Tror det är väldigt olika. Finns dom som tänker efter före, som skaffar hund nu iom att nu har dom tiden för all inlärning och träning valpen behöver vad gäller allt, dom har tiden att lära känna sin hund osv. Har planerat i förväg för att ha någon som kan ta hunden på dagarna osv. Tror till och med det var du som skrev i den här tråden och hade planerat in det så att hunden ska vara gammal nog för hunddagis sen? :) Någon var det iaf. Så det finns ju människor som tänker. Sen finns det dom som inte gör det, dom köper hunden för att fylla tomrummet och ha något att göra, få sällskap eller så inser dom inte vad en hund faktiskt kräver förens dom står där o ska försöka pussla ihop allt och då får hunden flytta för man inser att tiden visst inte fanns där iaf..
#68: Jag fattar inte att folk har mage till det..
#65: Ja, vill ni inte det så är det ju erat val. Men det begränsar ju alternativen att köpa hund såklart. Man kan väl även göra så att nån stannar hemma med barnet medan nån annan hämtar hunden ?:)
#72: Det blir svårt då enbart en av oss har körkort ;)
#67: Har funderat på det, men känner att jag känner honom så det är mest nyfikenhet 😊
Like ok whatever, dude.
#73: Insåg själv hur blond den kommentaren var….. Oavsett så vill vi ju ha barnet med oss och åka tillsammans allihopa :)