Unghundstiden - tips?
Hej!
Blir ett långt inlägg men uppskattar om någon tar sig tid att läsa. Har kontakt med både vet och hundpsykolog.
Jag har en omplaceringshund på 20 månader. Han är en blandras på ca 25kg, oklart vilka raser men har mycket jakt och vakt i sig. Mycket självständig och reserverad mot människor.
Tog över honom för ca 8 månader sen och han hade innan dess fått minimal uppfostran. Han är egentligen en otroligt fin hund men som aldrig fått lära sig hur man beter sig. Så vardagslydnaden började samma dag han kom hit och vilka framsteg han gjorde! 😍
Men så har han nu gått och blivit tonåring och det känns som att vi är tillbaka på ruta 1. Det mesta är nog bara att fortsätta traggla (inkallning, passivitet etc) men han har nu börjat göra utfall, främst mot större hundar. Skäller, morrar och reser ragg - kan han vara osäker och känna sig hotad?
På promenaderna har han ingen fokus på mig, omgivningen är betydligt roligare vilket gör att han sliter i kopplet som en galning. Varken lek, leksak eller godis är intressant. Vad kan jag göra för att han ska fokusera på mig? (Kan ej ha honom lös)
Inomhus är han lugn tills det ringer på dörren. Ber honom sitta i hallen medan jag öppnar men morrar och reser ragg om det är någon han inte känner. Rädd att han ska göra utfall. Väl inne vaktar han alla besökare som en hök och kommer aldrig till ro.
Hjälp, råd och pepp uppskattas, tror jag blir knäpp😩
Mvh
Kämpande hundägare
Anlita en instruktör. Är extremt viktigt att ni får hjälp fort, innan en olycka sker.
Så bra att ni har kontakt med vet och hundpsykolog, hoppas att ni kan få vettiga råd och en träningsplan! Tycker framförallt att detta ska skötas av någon som kan titta på och utvärdera hunden, men några förslag så länge…
På promenaderna kan en frontknäppt sele vara till hjälp för att hindra hunden att slänga sig i kopplet (VGW-bälte är originalet, men det finns även många modeller där man kan koppla både fram och på ryggen för ökad kontroll).
Kan ni åka iväg åtminstone ett par gånger i veckan till någon plats där det blir färre hundmöten och mindre dofter? Det kan vara välgörande både för er och hunden att få uppleva mer konfliktfria promenader då och då.
Läs på om Premacks princip, du kan använda allt hunden vill (nosa, springa, hälsa, gå ut) som belöning för det du vill att den ska göra.
Såhär under pandemin får ni väl inte besök? Men om det ändå blir att någon ska komma över - vänj hunden att ligga instängd i till exempel sovrummet, med stängd dörr eller grind. När ni sedan ska ta emot gäster, så gå ut och möt dem på neutral mark, gå gemensamt in (men utan att hunden och gästen direkt interagerar) och stäng in hunden i rummet, gärna med en Kong eller ett smaskigt tuggben. Låt honom absolut inte vara med när han bevakar gästerna på det sättet och du är orolig för vad han kan göra! Ni kommer förhoppningsvis få hjälp med detta från hundpsykologen, men tills dess får ni se till att inte hunden träffar gäster helt enkelt.