Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtraser02-schnauzer-pinscher-molosser-med-flera
Läst 590 ggr
Garm
2

Grand Danois

Tanken var att vi skulle skaffa whippet något år efter att vår gamla borderterrier-dam inte fanns bland oss längre, men vi tror att en Grand Danois skulle passa oss ännu bättre. Skaffandet av hund ligger några år in i framtiden, min gamla dam fick ju nyligen somna in och det och andra saker gör att vi väntar några år med att skaffa hund igen, så vi kan ju hända att vi ändrar oss igen i valet av ras.

När det gäller GD så har de ju kortare livslängd och lite tråkig sjukdomsbild, vilket gör att vi fortsatt tvekar en aning med valet av ras. Dessutom finns ju en liten tanke om foder- och försäkringskostnad i bakhuvudet. Det är dyrt med både foder och försäkring till GDs. Ca 750 kr per månad för försäkring om vi väljer Agria och foder kan ju bli jättedyrt. Har för skojs skull kollat runt lite på foder jag finner intressanta och det kommer gå på ungefär 1000-1500 kr per månad, beroende på vilket foder vi väljer (som förhoppningsvis funkar bra för individen då). Det är väl inte superaggressivt dyrt med dryga 2200 kr per månad för försäkring och foder, men det vore ju billigare med whippet ur det avseendet. Jag tänker dock inte välja ras enkom med ekonomin i huvudet, jag funkar inte så även om jag tar med det i beräkningen. Sen tillkommer ju annat som kostar också, men det går ju att vara mer restriktiv med gotta/gnag och annat som hör hundar till.

Ni som har GD, eller annan stor ras, vad har ni försäkringsbolag och vilket foder ger ni? Vad kostar det ungefär per månad för er?
Specifikt för GD-kunniga: Vilka uppfödare skulle ni rekommendera att vi kollar upp och kontaktar? Välja uppfödare med omsorg måste vi ju absolut göra, som med vilken ras som helst.

Finns det något man bör tänka på som ägare av stor ras, eller specifikt GD? Har ju läst en hel del, men vill gärna höra mer från de med erfarenhet av stora raser, även om jag redan läst eller hört det på andra ställen. Skadar inte att få saker bekräftade eller dementerade från fler källor.

Tack på förhand!

Herveaux
2

Jag har haft skotsk hjorthund och nu senast irländsk varghund. 🧡
För varghunden låg foderkostnaden som i dina beräkningar, tror det vart runt 1200kr/mån. Han åt Standardt.
Försäkringen hade jag genom Sveland och den kostade runt ~600kr/mån.

Jag älskar de stora raserna men precis som du nämner så kommer de ofta med det tråkiga bagaget i form av att ligga i riskzonen för, eller redan ha med sig i generna, olika sjukdomar.
Välj uppfödare med stor omsorg.

Vad gäller GD så skulle jag också var noga med att kolla på mentaliteten. Iaf för ett par år sen så tycker jag den kändes bra svajjig hos en del av hundarna. 🤔 Mycket rädslor framförallt.

Stora hundar tar inte bara en stor plats i hjärtat på en utan de kan också ta en stor tugga av plånboken (ibland även bokstavligen 😋).
Ju större, desto dyrare. Oavsett om det är tugg, bädd, klotång, täcke, leksaker, halsband/sele… för att inte tala om vet.kostnaderna.
Mediciner som doseras efter vikt drar snabbt iväg i pris.

Nu varierar det en del mellan de olika typerna av GD och ibland även individen förstås men de flesta dreglar. Mycket.
GD-ägare får ofta dregel-säkra möbler och ha för vana att alltid ha en dregeltrasa till hands. (Inte alltid ens familj och vänner uppskattar besök av dreglande hundar heller.)

En annan sak som jag inte ser så många nämna när det kommer till att äga en uppseendeväckande ras; var bered på att folk vill prata, klappa, fota och fråga mycket och ofta. Att bli avbruten mitt i fikastunder eller telefonsamtal när man var i stan med jätteraggsockan var vardag för oss.

// Harley

Garm
1

#1: Tack för utförligt svar!

Större kostnader iom att de är större har jag räknat med, som det där med bäddar och så. Sånt behövs förhoppningsvis inte så ofta, så det kommer nog inte bli en direkt månatlig kostnad. Veterinärkostnader, som förhoppningsvis inte kommer ofta, kommer klaras av med ett buffertsparande utöver försärkringen.

Och så är det ju det där med dreglandet. Vet inte hur jag ställer mig till det, om jag ska vara helt ärlig. Dreglet kommer ju med läpptypen, så det är väl nåt man får räkna med när vi fortsätter fundera på rasen.

Att folk vill stanna och prata, klappa och fota och så är något jag inte ens tänkt på. Vi kommer ju få höra en del kommentarer också. Jag minns hur jag själv reagerade en gång när jag såg en GD som var ute och promenerade med en rätt späd tjej - "Kolla! En ponny! Höhö!" Urfånigt gjort av mig XD

Funderingarna fortsätter, men GD lockar väldigt mycket som det ser ut just nu.