Hundar iFokus

Hundar

Läst 519 ggr
Cavaliers
0

Hund som skriker ofta

Vi hämtade en en liten Cavalier king Charles spaniel för 2 veckor sedan. Ganska direkt så märkte vi att hon flera gånger per dag kunde skrika till rätt ur intet som om hon har ont någonstans men sen när vi känt igenom henne så verkar hon inte ha ont någonstans. Idag har det blivit lite värre och inatt vaknade vi av att hon skrek under längre perioder men då var hon också dålig i magen när vi gick ut. Så jag undrar ifall någon annan har varit med om detta? Om detta hör ihop eller om hon kanske är en sån hund som ”lätt” skriker till när det är något. (Har aldrig hört vår andra hund skrika nästan som är samma ras). Jag har såklart googlat och läst om Syringomyeli så det känns ju inte alls bra men ville ändå höra om någon annan varit med om liknande? (Är helg nu men ska ringa veterinären i veckan)

Karmatarerskanise
0

Det låter inte bra. Vad säger uppfödaren om det?

Cavaliers
0

#1: har ringt henne men de säger att de inte har märkt att hon betett sig så tidigare. Vi har vår äldre hund från samma uppfödare och har alltid uppfattat dem som seriösa

hemul
0

Hur är hon när hon skriker? Jag menar, skriker hon bara till lite snabbt eller pågår det en stund och verkar hon lida? Typ i natt när hon väckte er, var hon normal när ni kom till henne eller fortsatta hon skrika?

Elsis matte
1

Så gjorde min cavalier också som valp, och det tog en del detektivarbete och samtal med uppfödaren, veterinär innan jag hittade svaret - magknip! När hon blev för tom i magen så fick hon riktigt ont och man kunde känna hur magen blev alldeles hård och spänd. När jag justerade matgivorna och började ge en liten bit hårdbröd precis innan läggdags så slutade skrikandet. Min hund hade inte detta problem hos uppfödaren heller, det var förmodligen stressen vid flytten som utlöste magproblemen.

Nu är det förstås inte säkert att er hund har samma problem, men att hon har varit dålig i magen i samband med skriven låter ju misstänkt. Forti-flora kan vara värt att prova en period för att stötta magen och för dagbok över vad hon får i sig en period, se om du hittar något mönster. Sedan var min lilla cavaliertös en riktig skrikare och det kunde komma i andra situationer också, om hon blev fasthållen när hon var lite uppspelt till exempel…