Börja med agility?
Hej. Jag och min aussie valp på 4.5 månader tänkte börja med lite agility.
Eftersom att jag märkt att han tycker om att hoppa över och upp på saker.
Kommer ha några hopphinder i bakgården och slalom.
Han vet självklart vad han heter och kommer nästan alltid när man ropar. Han kan ju grunderna: sitt, ligg, stå, stanna, vänta och lite annat.
Men när han blir uppspelt så börjar han nafsa lite.
Jag kollar på videor, läser och söker. Då springer dom med hunden på vänster sida, men…
Om man springer med honom tror jag att han kommer hoppa och bli för uppspelt för att hålla fokusen.
Kör någon annan agility? Har du några tips för nybörjare? Ska man ha ett koppel när man börjar? Vilket är bäst att börja med?
Det går säkert utmärkt att börja gående. Han är ju bara valp :)
Du bör vänta tills hunden är minst 12 månader innan du börjar någon formell agilityträning, och är du nybörjare rekommenderar jag en kurs till att börja med, så kan du träna hemma på det ni går igenom! När hunden mognar kommer han förmodligen vara mindre benägen att nafsa dessutom, han är ju bara en busig valp nu!
Däremot kan du träna en hel del för att förbereda inför agilityträning. Grundlydnad är jättebra och det låter som att ni är på god väg där! Du kan även: lära valpen följa dig på både höger och vänster sida (man har INTE bara hunden till vänster), lära den att springa fram till en utlagd belöning (leksak eller godisskål), lära den trampa på en target, gå på olika slags underlag.
Vänj den också vid att använda sin kropp, att ta sig fram i skog och mark, att balansera och klättra. Här måste man förstås anpassa efter ålder och kroppslig mognad, så att man inte överanstränger den unga hunden. Och se till att det är stadigt och inte halt, för att undvika skador.
Lycka till, agility är superroligt! Men skynda långsamt, tänk på att det dröjer innan han är färdig i kroppen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Agility är väldigt mycket mer än att hoppa över hinder och springa genom tunnlar - det är den enkla biten 😉 Fanny Gott/Klickerklok har en superbra serie på sin youtube-kanal där hon la upp vad hon gjorde för agilityförberedande träning med sin valp Spam, hon har också en podd som heter Agilitypodden som har en massa bra avsnitt om grundträning, valpträning och information om sporten överlag. Hade rekommenderat dig att gå en kurs om du är nybörjare - finns förberedande agilitykurser för valpar både IRL och online, kan ta fram länkar till onlinekurser om du är intresserad, för agility är svårt när man är ny och kräver en hel del av hunden både fysiskt och mentalt.
Belöningsutveckling är något av det viktigaste i agility, och det kan du börja med redan nu. Lär valpen att växla mellan olika belöningar (både olika leksaker och mellan leksak och godis), springa till utlagda belöningar, kunna "jobba" trots att du har leksak i handen eller på marken, komma tillbaka med leksaker, osv. Du kommer ha SÅÅ mycket nytta av det i träningen. Bifogar en video på belöningsutveckling jag gjorde med min border collie-valp när hon var drygt 4 månader gammal. Mycket fokus på lek (två veckor tidigare, när jag hämtade hem henne, hade hon aldrig sett en leksak förut) och att stanna kvar trots störningar.
Och nej, hundarna är absolut inte bara på vänster sida - det är superviktigt att hunden kan jobba lika bra på vänster sida som höger i agility!
Johanna - Instagram
#3: bra tips :)