Hundras som skäller minst (ny)
(Gör ett nytt inlägg då jag kom åt någon inställning så man inte kunde svara på mitt inlägg)
Hej!
Jag går i tankarna att skaffa en hund, men på grund av mina känsliga öron kan jag inte skaffa vilken hundras som helst. Jag har tinnitus, vilket faktiskt också min pappa har, (hunden kommer att behöva träffa min pappa relativt ofta) så en hund som skäller mycket och gällt hade inte funkat med våra öron.
Jag har självklart läst på väldigt mycket och också kollat igenom liknande sådana här trådar, men vill gärna ha ännu fler tips och synpunkter. Jag vill gärna ha en hundras som inte är känd för att skälla mycket alls, men också gärna har ett väldigt dovt och inte så skarpt skall. Har träffat flera större hundar som har skällt så gällt att det gjort riktigt ont i mina öron, så det är inte bara skallen från de riktigt små hundarna som är jobbiga.
Jag läser gärna om era egna erfarenheter! Jag förstår ju att det handlar om individen också, men en hund med ett gällt skall kommer jag inte kunna ha oavsett hur mycket eller lite den skäller.
(Jag vet vad jag söker hos en hund så jag baserar såklart inte hundköpet enbart på detta, men det är något jag behöver ta i beaktande. Jag intresseras mest av rasgrupp 8, 9 och 10, men alla förslag är välkomna. Är speciellt intresserad av vinthundar.)
Basenji kan inte skälla ;)
Whippet skäller inte mycket. Men vid lek kan det bli gälla skall.
Hur skallet låter beror på varför dom skäller. Glad, upphetsad -gällt. Argt, varning dovt.
Pudlar skäller alltid gällt. De flesta små raser gör det.
Olika molosser skäller dovt.
Basenjin är väl den enda hund som inte kan skälla men den har ett annat ljud.
/Maria
Mina saluki skäller i princip aldrig. Jag är själv väldigt(!) känslig för ljud och skulle tveklöst välja bort hundar som skäller för mycket eller har för gällt skall. Mina damer har mörk röst, även den unga som har en "ljus" röst har ett skall som jag klarar med lätthet, oavsett varför hon skäller. De kan skälla till någon enstaka gång om de är jättebusiga, men det är sällan (vi snackar om max något enstaka skall i veckan).
Hur tänker du dig i övrigt att livet med hund ska vara? De olika vinthundsraserna skiljer mycket mentalt, vilket också är en anledning till att om jag inte kan ha saluki någon gång så blir det mest troligt något helt annat - inte en annan vinthund. De andra vinthundsraserna är inte "min grej" helt enkelt :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1: & #2: Tack för förslagen!
Basenji har jag kollat på, men hört från flera håll att även om de inte kan skälla så är de överlag högljudda fast med sina andra ljud. Känns inte helt som en ras för mig.
#1: Whippetar har jag också kollat på och de har fallit mig rätt mycket i smaken, får fundera mer på det. Har hört att de i regel är rätt tysta jämfört med andra hundar. Någon Pudel blir det inte, har inga bra erfarenheter av de heller (och så skäller de ju gällt precis som du säger.) Molosser gillar jag, men tror de är lite väl stora som första hund. :)
#3: Salukis tycker jag verkar som jättefina hundar, det enda som kanske är ett problem är storleken i kombination med jaktinstinkten, då jag har katter och är rädd att de blir byten utomhus. Jag gillar vinthundar och deras egenheter överlag skulle jag säga, är inte själv överdrivet aktiv men går gärna långa promenader i skog och mark och hade velat ha en hund med mig då. Jaktinstinkten känns inte som något stort problem (förutom då att jag kanske hellre har en vinthund i aningen mindre storlek så att storleksskillnaden med katterna inte är jättestor).
#4: jag har själv just en whippet :)

Ingen av de hundar vi har haft har skällt annat en ett skall när det ringer på dörren.En jaktlabbe en byracka korsning mellen golden retriver och irländsk setter.Vår senaste hund en golden retriver av jaktstamm skällde ett par gånger under de dryga två åren vi hade honom.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#4 Du får komma ihåg att även en whippet är en fara för en lös katt utomhus, och skulle du tex få en stor whippet så är den inte nödvändigtvis mycket mindre än en liten saluki. Det enda säkra om du ska ha katter lösa ute är att inte ha en vinthund lös på samma yta.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm