Engelsk cockerspaniel eller springer spaniel?
Hej!
Jag och min sambo vill väldigt gärna skaffa hund och håller just nu på att välja rätt ras för oss. Efter mycket forskning och diskussion har vi kommit fram till att det är antigen engelsk cockerspaniel eller engelsk springer spaniel som gäller.
Lite bakgrund om oss:
Vi tycker om skogspromenader och planerar nu att hunden skulle få (som minst) promenader på 1,5 h om dagen, kombinerat med mental aktivering som nosework, apport, annan hjärngympa och även gärna agility i framtiden.
Promenadschemat vi tänkt nu är ca 15 minuter på morgonen, 30-60 min över lunch, 30-60 min på eftermiddagen, sedan 15-30 minuter på kvällen.
Vad vi har förstått är båda raser väldigt aktiva och behöver en hel del motion, vi tycker som sagt om att promenera och att hitta på saker, men ingen av oss har någon sport eller liknande som vi ägnar oss åt. Vi undrar därför om dessa raser kräver regelbunden aktivitet som jakt eller liknande, eller om den är lika nöjd med promenader med spring och hjärngympa.
Fortsättningsvis vill vi gärna ha en hund med en bra ”av och på knapp”, gärna aktiv utomhus sen gosig och lugn inomhus. Vi bor i lägenhet så det finns tyvärr ingen trädgård för hunden att springa runt i.
Vi är beredda på en del pälsvård men vill inte behöva trimma varje månad. Hunden ska gärna vara väldigt lättlärd och vilja vara till lags, en familjehund.
Våra frågor till er är:
Vad är era erfarenheter av dessa raser? Tycker ni att vad vi tänkt låter rimligt, i relation till era hundar? Hur kan en vanlig dag se ut?
Berätta gärna om ni har utställnings- eller jaktvariant!
- Redigerat 2021-01-23 16:13 av nettlie
#0: Hej!
Jag har egentligen inte jättemycket erfarenhet av någon av raserna, men har bott med en engelsk cockerspaniel i två månader (var inneboende hos en tjej som hade en). Hon aktiverade inte honom så jättemycket när hon väl var i lägenheten, utan gick bara några promenader om dagen. Han var väldigt mysig och lugn inomhus, men det negativa var att han skällde otroligt mycket för minsta lilla ljud i trapphuset. Det räckte med att någon öppnade dörren till huset, och så började det. Jag tror att det delvis berodde på att han var understimulerad, så jag skulle vilja påstå att det behövs en del aktivering för den rasen för att de inte ska bli sådär stissiga och uppjagade för en sådan sak. Annars tyckte jag om honom, väldigt mysigt temperament (han var rätt ung också).
Det här är ju bara mina erfarenheter och det var under en ganska kort period, med en enda hund. Men ett svar är väl bättre än ingenting!
#1: Tack så jättemycket för svar! Vi har också hört att cockers kan skälla en del, har fått tips att hälsa på föräldrarna för att se hur valparna kan bli med det. Vi får hoppas att vi (om vi nu väljer cockerspaniel) får en som inte skäller så mycket, och så klart ska vi ge den mycket mental stimulans så att den inte blir stissig!
Tack!
Har tyvärr inte mycket att komma med. Den erfarenhet jag har är att springerspaniel inte skäller mycket. En kompis har en nu och hade en tidigare. Mycket trevliga :)
#3: Tack för svar!
#0: Vi har två engelska cockerspaniels och vi är så nöjda med val av ras. Sociala, glada, keliga och aktiva men inne lugna om de får sina promenader. Går nån längre runda om dagen och kortare turer på det. Robusta, de orkar med turer i skog och mark och lek. Har inte problem med skällande. De varnar ibland om någon kommer men inte ihållande. Så personliga i sitt sätt. Kärleksfulla. Verkligen fin ras!