Välja uppfödare?
Hej! Jag är på gång och ska köpa hund själv för första gången, superspännande! Jag väger mellan ett par raser fortfarande men har kollat olika kennlar för dessa olika raser. Grejen är den att det finns ju hur många som helst så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen haha, vad för kriterier bör jag gå efter när jag väljer kennel? Har ni nå tips på frågor man kan ställa till uppfödaren? Uppskattar all hjälp :D

Surfa runt och kolla.
Det är ju lite olika vilken ras det gäller.
Jag skulle kola hus hundrana är testade och vad de han använts till.
Vi ska ju köpa en jaktgolden så då kollar jag på hur hundarna används.Om de är meriterade osv.
Om de har den typ inom rasen jag är intresserad av.
Èftersom att jag gärna vill kunna få hjälp av uppfödaren så vill jag inte ha längre än max två timmar bort.
Kolla om tiken/hanen haft kull tidigare och hur de valpana har utvecklats.
Har de varit friska eller har det varit några problem.
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle börja med att tala med valpsamordnaren för rasen. Du hittar telefonnummer på rasklubbens hemsida. Valpsamordnaren får inte rekommendera någon uppfödare framför någon annan, men du kan få bra info om rasen och rasens hälsa och annat man ska tänka på.
Jag skulle sen tala med uppfödare och jag skulle i första hand prata med någon som har varit med ett tag, alltså en som haft ett flertal kullar och under flera år.
Se om det finns någon kull som är på gång. Informera dig om föräldrarna på skk hunddata. Välj "sök hundar" och det gör du genom att skriva hundens registreringsnummer i en sökruta. Då ka du se om hunden är röntgad för höfter och armbågar och om den har några meriter. Klicka vidare och titta på föräldrar och far- o morföräldrar till hunden. Titta också på ev tidigare kullar. Det kan vara bra att ha dessa uppgifter när du talar med uppfödaren. Om uppfödaren berättar öppet om ev sjukdomar i hennes ras och hennes hundar, så är hen förhoppningsvis ärlig och öppen. Lycka till!
Gå med o raqgrupper på Facebook och fråga efter uppfödare folk rekommenderar. Ofta är dessa också med i grupperna.
En annan grej man kan göra, är att gå in på någon lite större facebookgrupp som handlar om rasen (en där man får diskutera uppfödare) och sök i gruppen på kennelns namn. Då får du upp alla inlägg där dom nämnts, så kan man ofta läsa båda positiva och negativa åsikter och erfarenheter. Är givetvis ingen garanti men kan ge ett hum om vad andra har för erfarenhet. Eller sök på "tips på uppfödare" eller liknande så for du upp trådar där andra sökt efter hjälp. Sen såklart - gör din egen research! Kolla grundligt igenom föräldrarna, syskon och släkt, hälsostatus, tester, meriter, mentalitet etc. Fråga dom som köpt valp från uppfödaren förut osv.
/ Angelica