Tik eller hanhund?
Hej! Har några vänner som ska skaffa hund, men de är osäkra på om de ska välja tik eller hanhund. Såklart är det mest en smaksak och alla tycker olika, men vad skulle ni föredra? Vill jättegärna höra.
De har inte helt bestämt ras än, men är mest inne på flatcoated retriever då en av dem har erfarenhet av rasen sen sin barndom. Tack på förhand!
Jag gillar hanar. Varför vet jag inte.
Hanar kan vara jobbiga när tikar omkring löper.
Tikar kan vara jobbiga vid löp.
Tikar är dyrare att kastrera om det behövs och kan få akut livmoderinflammation.
Om man inte vet vad man vill ha så kan man ju gå på den valp som man känner att man klickar med.
- Redigerat 2021-01-15 23:50 av Karmatarerskanise
Det beror mycket på ras. I min ras är hanarna generellt sett enklare, tikarna är ofta lite mer "egensinniga", hittar på lite mer hyss och har egna idéer om allt. Sedan har hanarna ofta mer jämnt humör än vad tikarna har. Jag tycker att tikarna är jätteroliga och har delvis därför haft bara tikar.
Inom andra raser är det tvärt om, att tikarna är lättare att jobba med, att hanarna har "kort stubin" osv. Beroende på om man vill ha något lätt eller en utmaning kan det därför vara klokt att välja olika.
Har man ingen praktisk anledning till att välja det ena könet (tex beroende av hundvakt/hunddagis som bara tar emot tex hanhundar) så skulle jag satsa på att först bestämma ras, därefter prata med erfarna inom rasen vad som passar bäst.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#0: Hej! Jag har två hanar och en tik. Tycker själv att hanar är mer lätt jobbade. Lättare att jobba med så att säga. De löper ju inte heller vilket är väldigt skönt. Min tik har dock med personlighet och faktiskt lättare att förstå sig på, de visar mer tecken när någor fel eller så. Mina hanar vill jobba mer än min tik men de som ganska mycket annat är ju från hund till hund och ras till ras. Mina hanar är storpudlar och min tik är yorkshire terrier. Hade jag köpt hund nu så hade jag valt hane, tycker de är allmänt roligare att ha och göra med. :)
Som tidigare är skrivet så beror det mycket på ras när det kommer till vad som är enklast.
Vi äger två hanar och två tikar (alla storpudlar) och här är det tikarna som är enklare. Hanarna har en helt annan energi och är man inte van med hund sedan tidigare så är en storpudelhane inte att rekommendera som första hund då man förmodligen skulle bli chockad över hur mkt hund det är i dem då dem kräver rätt duktigt mentalt och fysiskt.
Tikar är lättare att förstå sig på och tänker mer innan handling medan hanarna bara kör.
Har allt som allt haft/har 5 tikar och ingen har haft problem vid löp eller råkat ut för livmoderinflammation. Jag skulle valt tik. En annan fördel med tik är att man slipper allt revirmarkerande utomhus.
Jag valde tik, för jag ville inte ha en hane som riskerade bli jobbig runt löptikar (såg skräckexempel på det bland vänners och bekantas hundar). Min tik fick dock livmoderinflammation och opererades akut. Dessutom "revirpinkade" hon, dvs gick omkring och småskvätte på promenader.
Idag skulle jag nog välja hane, för att slippa risken med livmoderinflammatiom och annat tik-relaterat som kräver veterinärvård eller bara är jobbigt i vardagen.
#5: Japp det finns även vissa raser där tikar revirmarkerar precis som hanhundar, våra 3 chinese crested tikar gjorde så. Tror det är mer vanligt bland småhundar dock.
Jag har en tik och en kastrerad hane, min kille har två för stunden okastrerade hanar. Jag har en schäfer/labrador (tik), Malinois (kastrerad hane), och min kille har labrador (okastrerad och förblir nog så), samt en malinois (okastrerad men ska förmodligen kastreras). Själv hade jag valt tik alla dagar i veckan, min kille är tvärtom. Han föredrar tikar och hur dom är, men löp osv hindrar honom att jobba när det krävs (narkotika och sprängmedels sök).
Tikar är som jag uppfattar det allmänt lättare, är dom hormonstyrda är det bara vid löp t.ex, medans hanar är det konstant. Och en malle hane är oftast svårare än en malle tik t.ex.
Du sa att du var intresserad av flatte? Jag har hört att retrivers oftast kan ha lite "gruff" sinsemellan om det är hanar, men vet inte hur mycket det stämmer då retrierver inte direkt är min typ av hund.
Själv hade jag valt en tik om jag fick välja fritt, jag uppfattar dom oftast som mer stabila, mer förarbundna, mer "mammiga", mer personliga för dig. Medans jag uppfattar hanarna som mer självständiga, mer utåt, mer egna och skiter typ i dig. Men nu är det ju mest mallar å erfarnheter av dom jag går på, Kan säkert vara annorlunda med andra raser.