Tips på hundraser
Jag har planer på att skaffa en hund nästa sommar, det är då jag äntligen har tid. Det blir min första hund, har inte mycket erfarenhet av hundar då jag inte känner någon med hund.
Jag har läst mycket om vilken hundras som skulle passa mig, men är inte helt säker. Min favoritras är aussie och skulle jättegärna skaffa en, men på grund av hur mycket aktivering de kräver tror jag det blir bättre att jag börjar med en hund som gillar att arbeta, men inte har lika stora krav som aussies.
Så här ser mitt liv ut, vad jag kan erbjuda hunden och vilka egenskaper den ska ha:
Bor med min mamma och bror, han är 16 när jag skaffar hunden. Min bror gillar hundar väldigt mycket. Mamma gör också det men jag kommer ha största ansvaret.
Jag är 19 då jag skaffar hunden. Planerar att antingen jobba hemifrån eller ta ett jobb där jobbtiderna är under den tiden någon annan är hemma (om jag inte hittar ett jobb där jag kan ta med mig hund). Så hunden ska inte vara ensam mycket alls.
Bor på landet i ett ganska stort hus, grannar är inte för nära. Har en trädgård på ca 1200 kvm. Jag ska sätta staket så hunden kan vara där. Jag är ute i trädgården och arbetar stor del av dagen så mycket tid kommer spenderas där. Kommer ta bort giftiga växter.
Just nu går/joggar jag ungefär en timme om dagen, det kommer dock bli mer. Vill hålla på med agility och lydnad.
Går gärna på äventyr med hunden, skulle göra det redan nu. Men det känns inte kul eller säkert när jag är själv.
En anledning till varför jag tänker skaffa en hund är så att jag sällan är själv. Människorna i huset är inte lika aktiva som mig. De har också skola/jobb under dagen, vilket jag inte kommer ha nästa sommar.
Jag har tre katter, men de kan jag inte ta med på samma sätt som med en hund, de är ju också väldigt självständiga. Så jag letar inte efter en självständig hund. Det ska vilja arbeta med mig.
Pågrund av mina katter är det jätteviktigt att hunden inte har jättestor jaktlust. Har också tre kaniner som bor i en inhägnad ute.
Jag vill ha en ganska frisk ras som lever åtminstone 12 år. Förstår att olyckor och sjukdomar ändå kan förkorta livet, men det ska finnas en möjlighet att den lever länge.
Vill ha en medium/stor hund.
Är mest intresserad av hundarna i grupp 1 och 2.
Jag gillar vakthundar, men vet inte om de är passande för en nybörjare?
Om någon hundkunning orkade läsa igenom hela texten, ge gärna tips på hundraser som kan passa mig. Det är ju ett år kvar så mitt liv kommer ändras, men vill ändå ha en plan.
ojoj va lång text det blev…
Det som du erbjuder skulle nog passa många hundraser! Men jag rekommenderar att köra på en allround hund eftersom du är ung och kommer ha förändringar det kommande decenniet, så en hund som tycker om att arbeta men inte kräver det varje dag.
Jag tror att en Shetland sheepdog ev skulle kunna vara något, du nämner även att du har kaniner, shelties ska ju ha låg jaktlust samt de är vallhundar och ser gärna andra arter som en del av flocken. De är väldigt Will-to-please och arbetar gärna nära sin ägare.
Några kompisar har en sheltie och hon älskar att bli erbjuden uppgifter, men hon verkar må helt okej på vanlig dagsaktivering som tex nosarbete och sparka boll då och då, utöver promenaderna. Hon går ofta lös och går då nära oss, kommer alltid på inkallning. Vet dock att många shelties har problem med nedärvda rädslor och dylikt så var noggrann med din research och vilka linjer du väljer valp ifrån isf 😊