Greyhound
#0: Vad roligt!
Som vinthundsfrälst själv blir jag såklart nyfiken vad som gjorde att du föll för rasen? Är det något du känner att greys'en har som whippet saknar eller har för lite/mycket av?
Är det sällskaps- eller kapplöpningsmodellen du tänkt dig?
Jag har själv både Greyhound och whippet på önskelistan så därför jag är så frågvis. 😇
Jag hade förut en kollega som hade en pensionerad kapplöpare och hon var en timid liten tjej som mest hade ögon för matte, riktig enmanshund mao. (Säger inte att det är ett generellt drag hos kapplöparna, då jag träffat så få.)
Minns att man läste en del om att sällskaps- (eller utställnings)varianten hade en del problem med rygg och höfter, jag har så dålig koll på om det har blivit bättre senaste decenniet eller hur hälsoläget ser ut där.
Vad roligt att Odd kanske ska få en långbent kompis i framtiden. 🥰
// Harley
- Redigerat 2021-01-10 16:08 av Herveaux
Vad jag förstått är båda typerna relativt befriade från höftledsproböem. Kapplöpningsvarianten har någon ögonsjuldom som standardvariandren inte brukar få.
Kommer klart kolla upp det mer noga. Vilken variant som brukar vara friskast.
Anledningen till valet är att jag vill ha större hund och en hund som inte är så glad i allt han träffar 😂 gillar deras lugn. Bortsett från när dom springer då så klart 😁
#2 Fundera också på mentaliteten, det är ofta skillnad på kappvarianten och showvarianten. Precis som med de flesta andra raser är det ofta ett säkrare kort att gå på en variant som avlas för arbete och funktion istället för en som bara ska vara fin att titta på.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3: ja jag kommer titta på det med.
Men är standardvarianten avlad för sitt utseende? Är det den som brukar bara större och biffigare?