Bästa sättet att lära valpen ’tass’
Hej, jag har en 17 veckor gammal valp, han kan de följande tricken: sitt, ligg, snurra, cirkel(andra hållet), rulla, vänta, lämna/loss.
Har försökt lära honom tass tidigare men han har inte förstått att han ska använda sin tass.
Har försökt: nudda vid hans tass men han lyfter den inte. Lyfta upp hans tass försiktigt när jag säger tass. Hålla handen stängd med godis för att han ska försöka öppna den med tassen men han använder nosen istället.
Imorse lyfte han tassen upp på min fot så tänkte att jag ska försöka igen.
Vilken metod funkar bäst?
Vilka saker ska jag lära honom sen?
Nu vet jag inte vilken metod som är den bästa, men jag hade samma problem med min första hund. Inget fungerade. Så en dag gick en liten kille förbi tomten (vet inte hur gammal han kan ha varit, men runt åtta år kanske) och såg mig göra lite trick med hunden, inklusive sitta fint och såg sen hur jag kämpade med tass.
Killen stannade och tittade ett ögonblick, sen så sa han åt mig att prova att hålla fram handen när hunden sitter fint. Räcker du fram handen när han gör så kommer han med största sannolikhet lägga tassen på handen för att hjälpa till att hålla balansen, sa han.
Jag tittade förvånat på honom, tackade för tipset och han gick vidare. Jag gjorde precis som han sa och visst gjorde hunden som grabben trodde. Fem minuter senare hade jag en hund som kunde vacker tass.
Så det kanske är en metod att prova? Börja med att lära in sitt fint först och satsa på tass efter det? :)
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Jag lyfte hans tass med handen och sa tass några gånger. Sedan satt jag och sa det till han gjorde det själv.