Vilken ras passar mig? - tips/råd
Hej!
Jag har nu bestämt mig för att skaffa hund inom loppet av två år eller hur det nu kan tänkas att bli.
Men det har varit ganska så mycket osäkerhet kring vilken ras jag kan tänka mig att skaffa. Alltså tar jag gärna emot tips och råd på passande raser. 😊
Jag har tidigare erfarenhet av hundar när jag var yngre och har under min uppväxt växt upp med hund. Sedan ett par år tillbaka då jag flyttat hemifrån till en egen bostad så har jag inte haft egen hund. Men annars är det bland annat hundar av raserna: Tysk schäferhund, Vit herdehund, Kuvasz, Leonberger, Beagle m.m, som vi har haft tidigare i familjen. Jag har utöver det ett ganska så stort intresse för hundsport och det är något jag gärna vill fortsätta med! Tidigare erfarenhet har jag av att träna och tävla i bland annat rallylydnad, tävlingslydnad, bruks (framför allt rapport), viltspår m.m.
Jag bor ute på landet i en mindre villa med egen hyfsat stor inhägnad tomt. I närheten finns även vår lokala brukshundklubb bara något mot 30 minuters gångavstånd. Ungefär inom samma avstånd, något närmare. Så bor mina föräldrar på en mindre hästgård. Där jag även har min häst som dock troligen kommer stallas upp hos mig när vi byggt klart vårat stall projekt.
Jag jobbar ca 50% i veckan. Just nu för det mesta hemifrån och jag kommer även ha möjlighet till det i framtiden. De dagar jag inte kan det så kan jag även ta med hunden på jobbet, för det mesta. Annars finns även möjligheten att mina föräldrar kan ta hand om den då jag inte kan.
- Jag söker en mellanstor (ca 50 +) till stor hund (ca 70+).
- En ras som klarar av ganska så hårt arbete och klarar av att hänga med på det mesta, bland annat även ridturer i varierad terräng.
- Helst inte för mycket pälsvård. Men har inget emot att behöva vårda och borsta igenom pälsen ett par gånger i veckan.
- Helt acceptabelt med en ras med mycket vaktinsikt.
- Hyfsat lättlärd, men har även inget emot något av en utmaning.
Det jag kan erbjuda:
- Jag kan erbjuda ca 3 - 5 h promenader dagligen. Alltså ca en promenad dagligen på minst 2 timmar. Troligen en till på ca 1-1,5 h och även kortare rastningsrundor på 30 -40 min. I skogs och åkerterräng, för det mesta.
- Jag kan erbjuda daglig mental stimulans och aktivering.
- Någon form av träning (tävlingslydnad, rallylydnad, viltspår m.m.) flera gånger i veckan. Hur mycket och vad beroende på ras och individ.
Tips och råd på vilka raser som kan tänkas att passa mig mottages gärna. Tack på förhand.
//Mvh Malin
- Redigerat 2021-01-03 13:30 av [Easy97]
Tycker schäfer verkar passa :)
#0: Dalmatiner? Var noga med val av uppfödare och läs på mycket om rasen.
#1: Har tittat en del på Tysk schäferhund och har redan lite erfarenhet av rasen sedan innan. Men har slutligen känt mig tveksam till hälsan. Det blir dock troligen att titta mer på det.
#2 Ska kolla på dalmatinern. Får läsa på lite om den och slutligen se om den eventuellt kan passa.
Tack till er som har gett råd på olika raser. Fler tips och råd mottages gärna!
#0: Skulle också säga att schäfer kan passa. Gissar att du menar storleken som höjd?
Skulle också kika på korthårig collie, australian kelpie, vit herde, australian shepherd. Lite olika i mentalitet värda att kolla in. Tycker det låter som det finns ganska många raser som kan passa på din beskrivning, är väl jakten att se upp med för att den ska kunna hänga med när du rider. Även retrievers skulle säkert funka om du gillar den mentaliteten mer men där blir det nog inte så mycket vakt :)
#4: Ja, precis alltså menar jag mankhöjden. Ska kika på de raserna. Just nu lutar det lite åt Vit herdehund och eventuellt Australian kelpie. Men jag får läsa på och besöka lite hundar av de raser jag slutligen bestämmer mig för att de kan funka.
Tror egentligen inte jakten ska vara något stort förhinder. Mina föräldrar har bland annat just nu tre hundar, varav även två stycken jakthundar med mycket jaktinsikt och båda hänger lugnt med på en ridtur. Utan några som helst problem.
Retrievers skulle kunna vara något, men är dessvärre inte direkt hundar som faller mig mycket i smaken. Men visst är vissa väldigt härliga individer.
Även hundraser med mindre vaktinsikt funkar såklart, ville bara lyfta fram att jag inte har något emot en ras med mer vaktinsikt! 😊
Har du kollat på olika typer av polarhundar också? De skiljer ju sig såklart lite från de raser du är van vid, men min kompis som också är min granne har en Alaskan Malamute som alltid hänger med på våra promenader. Väldigt aktiva hundar som också är stora fysiskt såklart. De gillar ju att hänga med på alla möjliga fysiska aktiviteter, löpturer, långa promenader i skog och mark, dragträning osv. Hur de överlag är med hästar vet jag inte helt, min kompis hund är lite skeptisk mot hästar men det är ju olika från hund till hund.
Jaktinstinkten är väl rätt medelmåtta, min kompis hund brukar vara lös ibland men har stuckit när det kommit t.ex. en hare, och vill gärna jaga katter. Hon drar också en del i koppel, men det är väl något man får räkna med eftersom de är bra draghundar.