Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1056 ggr
förhundfrågor
0

Adopt, omplacering, kennel, blocket?

Hej!

Familjen har bestämt sig för att skaffa hund. Vi är hundvana och haft en rescue innan men det var femton år sedan vi införskaffade henne.

Nu när det är dags med en ny hund så är det så svårt att veta var det är bäst att leta. Man hör så mycket olika åsikter om varför man inte ska köpa en omplacering, eller en blandras men även att man inte borde handla från en kennel, därför ber jag er hundmänniskor om hjälp!

Kennel: Vill man köpa en valp när det finns så många hundar utan hem? Det finns ju även vissa raser som är avlade på ett sätt som är negativt för hälsan. Men sedan när man googlar så är det väldigt många som är emot blandras? Min generella uppfattning är att ibland blir hundarna friskare av att vara blandras. Hur är det med designerhundar? Jag tycker Doodles är så fina men var är problemet med designerhundar?

Omplacering/blocket/facebook: Det finns såklart många lurendrejare där ute, med besiktning, papper osv. så kan man säkert slå jackpot på blocket också. T.ex. en valp som var "av misstag" men har en fantastisk uppfödare ändå. Då skaffar man en hund som inte bara e avlad för försäljning.

Rescue: Hur fint är inte det? Det gick superbra med våran förra rescue och hon levde ett långt lyckligt liv efter några turbulenta första år i livet. Men vilka länder? Jag har hört illa om framförallt Rumänien men hur är det med Irland och Spanien? Jag har även hört illa om olika organisationer, vilken organisation ska man välja i så fall? Jag vill bidra med pengar till en djurplågare på en puppy farm liksom.

HJÄLP. Detta är en djungel, jag vill BARA göra rätt? Men HUR?

Tack på förhand!

förhundfrågor
0

Jag vill INTE*** bidra till puppy farm mena jag!

[pamo]
0

#1: Jag är helt o hållet på blandis-sidan ;) Våra lilla tjej lhasa/tibbe var helt underbar! Levde ett långt liv, enda hon hade "problem" med var tandsten. Medan renrasen (chinese crested) fick avlivas vid knappt 8 års ålder pga cancer. Nervös stissig hund. Har haft några "omplaceringar" (medan dom letat efter en för alltid familj åt dom), mestadels ex amstaff, rottis m.m. Fina hundar, dock har dom flesta haft problem med hundmöten och blivit slagna tidigare. Någon hade blivit bunden vid element osv. Beror ju helt på vilken slagsmål tid och energi du vill lägga på hunden :) Rescues/omplaceringar är ju ett rent lotteri, kan vara hur underbara och trofasta som helst, men du kan även få en som är helt tvärt om. Hittar du en omplacering i närheten kan du ju be att få träffa den några gånger först, tillsammans med ägare och kanske låna hem den och se om ni passar ihop. :)

förhundfrågor
0

#2: Tack! Precis den här typen av svar som jag behöver! Perfekt också med någon med erfarenheter på flera sidor!

Är det någon som har någon annan åsikt så skriv gärna! :D

Grace2009
2

Vill du ha en valp, då tycker jag att du ska titta på SKK anslutna uppfödare. Och kolla upp olika kennlar också, leta efter någon som har hundar du tycker om! Åk hellre längre för en hund som har de förutsättningar du önskar, istället för att närmaste första.

Vill du ha en omplacering skulle jag titta efter en vuxen hund i Sverige. De kan du hitta på blocket till exempel, men även SKK uppfödare kan ibland omplacera hundar som någon köpare inte kan ha kvar av någon anledning. Jag personligen tycker det här med att ta in en omplacering via en organisation från utlandet är svårt. Det är så lite transparens, mycket fusk med papper. Det är en annan sak om du åker till landet i fråga och sköter allting själv. Jag själv är också orolig för sjukdomar som kan komma in 😔

flocken
0

Bara haft blocket hundar. Omplaceringar.
Vilka hundar.
Vår senaste är oxå blocket men köptes från blocket. Men vi kände uppfödaren då han är gammal klasskamrat till min man.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Namiko
8

Grejen med blandraser och hälsa är att man helt enkelt inte kan veta. Det finns tecken på att vissa blandraser är friskare i första ledet, alltså dom som har två renrasiga föräldrar. MEN, det gäller enbart om man parar två raser som har olika rasbundna sjukdomar. Att para en Golden med en Labrador gör ingen skillnad. Det är däremot ingen garanti, man kan få en sjuk blandras med renrasiga föräldrar också. På det så är det ofta individer som inte håller standarden för att användas i renrasaveln som används till blandrasavel eller oplanerade kullar och då har man ingen aning om vad man får hälsomässigt.

Man bör också ha koll på vilka raser som blandats, en vallhund med en kampras kan tex resultera i en hund med stark vallinstinkt som vill ta tag i det den vallar, inte så lyckat om den får för sig att valla djur eller barn på promenaderna.

Designerraser är jag helt emot. Ta söt hund #1 och söt hund #2, ge valparna ett gulligt namn och helt plötsligt får man betala 20-30 000 för en vanlig blandras där föräldrarna inte behöver hälsokontrolleras inför aveln. Labradoodeln hör hit och det är inte avel jag vill stödja. Labradoodeln är inte och kommer aldrig att bli en ras för om du parar två labradoodels så får du en stor variation bland valparna som inte följer någon typ av rasstandard, så du kan få vad som helst mellan Labrador och Pudel om du väljer en sån.

Hundar från andra länder kommer alltid med risken att ta in sjukdomar och parasiter som vi inte har i landet. Plus att man köper grisen i säcken när man aldrig träffat hunden innan och det finns organisationer som gör vad som helst för att rädda en hund istället för att tänka på att hunden ska få ett passande, livslångt hem. Jag har själv en hund från ett annat land men har insett hur otroligt tur jag hade med honom och jag kommer aldrig att göra om det igen på grund av alla risker nu när jag vet bättre.

Det är absolut inget fel på att hitta en hund på Blocket eller liknande ställen, man får bara vara noga med vem man köper av, men det gäller oavsett vart man hittar hunden. Det finns seriösa uppfödare av blandraser och oseriösa uppfödare av renrasiga hundar. Låt processen att hitta rätt hund ta tid och ställ många frågor. En seriös uppfödare är mån om att hitta rätt hem till rätt hund.

Något som får mig att dra öronen åt mig direkt i annonser är när djur beskrivs som söta. Det spelar ingen roll om valparna är det sötaste som någonsin existerat, försöker man sälja dom genom deras utseende så är man inte intresserad av att hitta passande hem och då ifrågasätter jag genast tanken bakom aveln. Det ska finnas en beskrivning av vilken typ av hund man får så dom kan hitta rätt hem och inte hamna hos första bästa person som faller för hur söta dom är och har pengar över.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

förhundfrågor
0

#4: Tack! Ska googla lite på det där med sjukdomar! :)

förhundfrågor
0

#5: Har du köpt valpar eller vuxna hundar. Det är den här grejen att man inte vill bidra till oetisk avel! Men det är väl kanske att besöka hunden innan som gäller :)

förhundfrågor
0

#6: Okej! Då förstår jag angående Labradoodle, det jag tyckt varit lockande är att kombinationen av egenskaper lockar men om det skiftar så mycket så förstår jag varför SKK inte kommer att erkänna rasen!

Sjukdomar måste jag googla mer på! Tack! :)

Karmatarerskanise
3

Vill man veta någorlunda vad man får är registrerad avel bäst. Man behöver ju inte välja de sjuka raserna.

Att någon skriver att den haft en helt frisk blandras och en sjuk renras säger ingenting.

Jag känner många blandraser som har diverse problem med hälsan och renraser som är friska.

Att ta en svensk omplacering är bättre än en från utlandet, för just nu är det många oseriösa organisationer som tar hit hundar. Det är bättre att hundarna hjälps på plats.

förhundfrågor
0

#10: Jo, så är det absolut! Har du något tips på organisation? Jag tycker HuH känns säkrast efter Hundstallet såklart, men likadant där, det känns som en enda djungel! :)

Changrila
6

Först och främst, jag tycker det är jättebra(!) att du vill läsa på och göra ett så bra köp som möjligt där du är så snäll som möjligt mot hundarna. Mitt svar kanske blir långt, men efter 15 år som hundnörd blir det lätt så :p

SKK-reggad kennel: Du har möjlighet att välja bort de raser som har mest hälsoproblem. ALLA raser har något som kallas för RAS-dokument (rasspecifik avelsstrategi) som går att hitta via skk.se. Där kan du läsa om hur hälsoläget är i en ras, hur uppfödare rekommenderas avla för att få fram så sunda hundar som möjligt och därefter leta efter just sådana uppfödare. Resultat från ledröntgen och mentalitetsbeskrivningar går att hitta på hunddata och avelsdata och flertalet rasklubbar har statistik på fler grejer än så.

Det gör att om du väljer en så frisk ras som möjligt och en så bra uppfödare som möjligt, så ska det till extrem otur för att du ska hamna med en hund som har sjukdomar/hälsoproblem/rädslor. Det är inte heller så att uppfödarna tar valpar för att tjäna pengar, utan de seriösa uppfödarna tar valpar för att de älskar den ras de har och efter mycket jobb har fått tag på så bra hundar att de genom egen avel kan bidra till att rasen fortsätter vara bra eller blir bättre. Du som valpköpare har genom att köpa en valp från sådan uppfödare stor koll på hur din valp blir som vuxen, kan välja någon som verkligen passar dig och dina chanser för ett lyckligt hundägarliv ökar markant. Dessutom väljer du då att stödja så seriös avel som möjligt, från bra hundmänniskor som verkligen tar hand om sina hundar bra!

Valp från icke SKK-ansluten kennel: Där hittar du blandraser och "oregistrerade renraser". De sistnämnda är oftast oregistrerade för att hundarna inte lever upp till de hälsokrav som krävs för att få registrera hundarna, eller så har uppfödarna tagit för många kullar på sin tik, eller på annat sätt brutit mot de regler som SKK satt upp för att hundarna inte ska ha det allt för dåligt. (Gå inte på det som vissa kör med att hundarna inte får registreras pga "fel färg", det går utmärkt att regga felfärgade hundar!) Det är med andra ord i princip alltid extremt oseriös avel bakom, framförallt när du jämför det med de mest seriösa uppfödarna.

När det gäller blandrasaveln så är det oftast "Jag har söt hund, du har söt hund, ska vi skaffa valpar?" som ligger bakom, eller "Jag har söt hund och vill tjäna pengar, vem kan råka ha passande hane för att öka pengasumman?". De gånger som renrasiga hundar används i blandrasaveln är det dessutom ofta hundar som, åter igen, inte klarat de hälsoundersökningar eller de mentalitetsbeskrivningar som krävs för att vara önskad i renrasaveln. Eftersom både fysisk hälsa och mentalitet är något som nedärvs på ett komplicerat sätt (du kan inte se bara på föräldrarna hur valparna blir, det påverkas även av föräldrarnas syskon, deras föräldrar osv) så blir det omöjligt för dig som valpköpare att veta vad du faktiskt får för hund och även om du absolut kan få en fantastisk hund så ökar också risken oerhört för ett krångligt, dyrt och inte alls så kul hundägande.

Omplacering/blocket/facebook: Även bra hundar från underbara uppfödare behöver omplaceras ibland och ibland dyker de upp på annons, det är dock ovanligt. Oftast går de hundarna till "någon som känner någon", just för att uppfödarna hjälper till då, har stort kontaktnät och är mycket måna om vad som händer hundarna, även långt efter att de slutat vara valpar. Det allra vanligaste är att hundarna som omplaceras via annons är unga hundar från oseriösa uppfödare som hamnat hos personer som ofta vill väl, men som tagit sig vatten över huvudet och fått för svåra hundar. Det gör också att hundarna ofta har betydligt mer problem och saker att jobba på jämfört med om du köper en "ny" valp eller en äldre omplacering som du hittat via uppfödare. Det gäller helt enkelt att veta vad man letar efter, att hitta en seriös säljare som låter en ha hunden på prov och inte köpa en hund "för att rädda den" om man ska ge sig på att ta en omplacering. Hade du velat ha hunden även om den inte varit i behov av ett nytt hem? bra. Osäker? köp inte.

Rescue: Många, många omplaceringsorganisationer har tyvärr stora brister. Ibland pga att de insett att det går att tjäna pengar på att "föda upp" gatuhundar och sälja valpar, ibland för att de helt enkelt inte har kunskap nog. Det finns mängder(!) av berättelser från folk som köpt sådana hundar, fått problem och organisationerna gör allt för att tysta det hela istället för att hjälpa till. Jag har själv vänner och bekanta som råkat ut för det samt haft bekanta som praktiserat på stora, kända organisationer och sagt "aldrig i helvete" och därefter varnat andra för att ta hundar därifrån. Det har varit extrema brister vad gäller vaccinationer och allmänna hälsoläget hos hundarna och sådant riskerar att leda till inte bara problem för den aktuella hunden, utan den kan även dra med sig smittor hit till Sverige som vi inte har sedan innan och då kan de hundar vi har här (eller i värsta fall människor) råka illa ut.

Dessutom ska man tänka på att man sällan gör hunden en tjänst till en början. Hunden som levt på gatan ser det inte som "Åh, nu får jag ett tryggt och fint hem med snälla människor" när den kommer hit, den ser det mer som "Shit, var är jag? Vad händer? Var är allt jag växt upp med? Vad är det här ens för värld? Vad ska jag göra? Hjälp!". Allt det den lärt sig under livet rycks ifrån den och plötsligt ska den leva ett vanligt svenskt hundliv. Många hundar blir extremt stressade av det, mår oerhört dåligt och kräver otroligt kunniga och tålmodiga ägare för att klara av den anpassningen. Vill man hjälpa gatuhundarna är det bättre att sponsra de som kör kastreringskampanjer i de olika länderna och folk som rent allmänt jobbar mer på plats än försöker få hundarna till andra ställen.

Som du kanske förstår har jag själv renrasiga hundar. Jag har mina nr 3 och 4 nu. Två av mina har varit omplaceringar, men kommit från seriös uppfödare från början. Jag har även hjälpt till med flertalet omplaceringar. Att jag väljer renras är just för att jag lärt mig att livet med hund blir fantastiskt när man har en frisk, orädd och glad hund med mentalitet som passar en så bra som möjligt. Det gäller oavsett om man vill ha hund att tävla med eller bara en ren sällskapshund! För att stödja så seriösa människor som möjligt och öka chansen för en så bra hund som möjligt så väljer jag renrasigt, men jag är mycket kräsen med uppfödare och inte ens inom "min" ras som generellt sett är mycket frisk så vill jag ha valp från vilken uppfödare som helst.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

• Redigerat 2021-01-03 08:19 av Changrila
förhundfrågor
0

#12: Tack för för det långa inlägget! Jag får skrolla lite bland SKKs rasbeskrivningar!

Det är så tråkigt att man inte kan lita på dessa organisationer, när det egentligen ska vara av "good cause".

Karmatarerskanise
1

#11: tyvärr inte. Är själv inte intresserad av att ta hit hund från utlandet så jag vet inte mer än att hundstallet ska vara bra.

Changrila
5

#13: Visst är det trist att det ska vara så! Jag hade mer än gärna hjälpt till att göra det bättre för hundar runtom i världen, jag vill att alla ska må bra och leva lyckliga liv. Men, jag är övertygad om att det bästa jag kan göra då är att köpa just från seriös säljare. Tyvärr blir det ju alltid så när någon upptäcker att det går att tjäna pengar på saker och ting, att det dyker upp de som verkligen bara är ute efter pengar samt att flera ger sig in i det och tänker lite "Ah, jag kan få det här att fungera och hjälpa till!" och så har de egentligen inte den kunskap som behövs för att sköta allt på ett bra sätt.

Jag tror inte att alla dåliga omplaceringsorganisationer är dåliga pga elaka människor, jag tror att det vanligaste är att de blir dåliga pga bristande kunskap hos de ansvariga. Som exempel kan nämnas att oerhört många beskriver hundarna som "lugna, snälla familjehundar" och inte förbereder köparna på att hundarna kan bli helt annorlunda när de kommer till sin nya miljö. Väl i nya hemmet blir hundarna stressade och inte alls några lugna, bra familjehundar och vips så har man problem. Sedan finns det flera organisationer som gör allt för att det inte ska märkas när problem dyker upp. Jag har själv (i vänlig, saklig samtalston) frågat hur några olika organisationer gör med hundarna, tex med vaccinationer eller vad som händer om hundarna blir för jobbiga för nya ägarna. Flera gånger har mina svar blivit bortplockade istället för besvarade och flera andra vittnar om samma saker. Det tycker jag tyder på att allt inte står rätt till.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm