Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1233 ggr
lisette
0

halsband

nu har dom släppt scaliboren så de även är receptfria. de är lite dyrare, men det blir väl ungefär samma pris som när veterinären har lagt på sitt arvode.

jobbar ju själv på ett apotek, blir till att köpa två sådana när jag fått lön. Skrattande

KerstinP
0

Det var ju bra för de som gillar scaliboren. Har själv aldrig provat det.

bebbe
0

Toppen nu slipper jag åka till Danmark för att köpa. dessa halsband funkar bra, Lillan har aldrig haft några fästingar efter att jag börjat andvända ett sådant

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

bebbe, du hade ju kunnat få dom på recept…

smurfan-13
0

Bra för dem som vill använda dem, själv tycker jag det är lite skrämmande hur lätt folk sätter på sina hundar dessa gifter. Så himla mycket fästingar har vi inte här…

lisette
0

kanske inte just hos dig, men där jag bor har vi otroligt mkt. jag är itne så glad för att plocka fästingar.

smurfan-13
0

När det är högsäsong plockar jag kanske runt 20 fästingar per hund efter varje prom. Vissa tycker att det är hysteriskt mycket, medans andra som jag anser det inte vara så farligt.

Har bott i spanien där man kunde plocka 100-200 fästingar per hund & dag lätt om man inte använde skydd. Där använda jag scalibor, men då främst för att skydda mot sandmyggen. Halsbanden ger ändå inget 100% skydd, så man måste ju ändå kolla igenom hunden dagligen.

lisette
0

jag drömde om att jag plockade fästing på en av hundarna inatt och kastade den i vatten för att se om den simmade… det gjorde den..

#6 hmmm 20 fästingar är väldigt mkt för mig…

davidia
0

förra sommaren plockade jag bara fyra fästingar på min vovve.inte mycket de.

smurfan-13
0

& jag tycker att 20 fästingar är helt överkomligt att plocka per hund. Då har jag tre hundar boende hos mig konstant & ibland är det upp till 5.

Men jag har ju då bott nästan 3 år i spanien & där kunde man plocka 50 fästingar från ett ÖRA hos en hund man plockat dagen innan! Så allt är ju relativt.

20 fästingar är ingenting som jag tycker är värt att sätta så starka gifter på mina hundar för!!

lisette
0

hugin har haft det två somrar i rad och han verkar itne ha tagit skada… men alla är vi ju olika och har olika åsikter. jag skulle aldrig sätta en cigg i flabben på mig själv och andra gör det med glädje.

Alex
0

#9 Jag sätter ju hellre på ett giftigt halsband som min hund inte reagerar på än att riskera att han får borrelia… Men som sagt, vi alla är olika.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

#10: haha, vilken gullig jämförelse.
Men visst är det sant som det är sagt. Vi är alla olika och det tycker jag är bra.
Jag skulle heller aldrig sätta en m,assa gifter på mina djur men har inga problem att själv blossa i mig dem. är nog mer rädd om mina djur än om mig själv med andra ord.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

#12 visst var den söt??? :D

men åsa, går du o plockar fästingarna på hundarna då? eller du har frontline istället? det måste ju oxå vara ett sorts gift, kanske inte lika kraftigt som scalibor, men dock ändå ett gift?

Faxlin
0

Hmm, nej jag är så hemsk så jag kör med vitlök på mina. Så det blir kanske 10 fästingar som jag plockar på en sommar.

Audiatur et altera pars

lisette
0

hade du haft din/a hund/ar här hos mig hade dom haft fler än 10 fästingar! :)'

men funkar vitlök så är det jättebra, tyvärr funkar det inte på mina djur.

Faxlin
0

Ja, det är skönt med vitlöken faktiskt. Har struntat i vitlök till hästarna för att testa nu denna vår. Fy vad de är angripna. Så det blir att köra med vitlök för visst hjälper den. åtminstone på mina djur och våra fästingar här uppe:-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

men ger du kapslar elelr hur gör du till hundarna?

Faxlin
0

japp vitlökskapslar ger jag, eller så pressar jag ner lite i maten eller ger dem vitlökspulver. Lite olika. Men vitlök får de. ;-)

Audiatur et altera pars

smurfan-13
0

Jag har hört att det är b-vitaminet i vitläken som värkar mot fästingarna! Jag vart helt chockad när jag hörde detta, men då min mors arbetskamrat gav sina jaktlabbar BJÄST extra mot fästingar, så började jag fundera på om det faktiskt är så. BJÄST är just b-vitamin. Har beställt en burk nu för att testa av & se om det funkar. Enligt mors arbetskamrat ska det ju göra det iaf. Billigt var det oxå! 44:- för 250 tabletter & hon gav sin vuxna jaktlabbe 1 tab/dag.

Faxlin
0

Bra tips smurfan_13

Audiatur et altera pars

lisette
0

vi gav hugin vitlökskapslar, men han blev jättedålig i magen av dom så jag skippar nog helst det…

Faxlin
0

Kan jag förstå att du gör om han blev dålig. Då skulle jag också ha skippat dem. ;-)

Audiatur et altera pars