Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: beteendevalpar
Läst 378 ggr
Safx
0

Valp rädd för andra hundar/deras skall

Hej,

Jag har en valp (dvärgpudelhane) på 11 veckor som verkar vara rädd för andra hundar, och speciellt hundar som skäller. Bor egentligen i en större stad men är nu under jullovet hos mina föräldrar i en lite mindre stad/by. Jag märkte för första gången av detta när jag tog med valpen för att träffa en bekants hundar över julen. Hans hund skällde innan han såg vem vi var, och jag märkte redan där att min valp, Enzo, verkar vara lite skraj för andra hundars skall. Nåväl, idag när vi var ute och ''vandrade'' utanför gården så mötte vi först en liten collievalp som inte ens brydde sig om Enzo, utan bara gick snällt vid sin ägare - Enzo började däremot bli lite ''stirrig'' och gick lite längre fram, för att sedan backa och lägga svansen mellan benen. Försökte avleda med lite godis redan då jag såg hunden, men han tog inte emot det (extremt konstigt med tanke på att han är matvrak deluxe) och han ignorerade bara totalt mig då jag försökte få kontakt. Någon minut senare började en hund skälla (den var inomhus så Enzo såg den inte) och Enzo ryggade direkt undan, lade svansen mellan benen, gnällde och ville upp i famnen. Han har inte varit med om någon traumatisk upplevelse med andra hundar och verkade inte reagera desto mera heller när vi den första/andra veckan var i storstaden. Har läst så mycket olika råd och förslag som säger emot varandra och blir lite förvirrad hur jag egentligen ska göra då jag aldrig har skött om en hund/valp som är rädd för andra hundar. Jag känner inte heller några andra människor som har 100% snälla hundar som jag vågar lita på, utan alla kan vara lite lömska. Jag har tänkt gå någon valpkurs bara jag hittar någon lämplig, samt försöka hitta någon hundkompis åt honom efter jullovet, men vill ändå inte skrämma upp honom mer. Så ja, kortfattat - har någon tips på hur jag kan göra min valp mindre rädd/osäker vid möte av andra hundar? Kräver absolut inte att han ska hälsa/vara glad, utan bara att vi kan fortsätta gå framåt eller att han fortsätter nosa utan att bry sig destomer.

Mitchika
0

Fick du hem valpen från uppfödaren medan du fortfarande bodde hemma i stan och ni båda sen åkte till dina föräldrar eller fick du hem valpen medan du var hos föräldrarna?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Safx
0

#1 Jag fick hem valpen då jag fortfarande bodde i stan, vi var där ca 1.5 vecka före vi åkte hit. :)

Mitchika
1

#2: Okej, det var det jag trodde. :)

Det kan helt enkelt vara så att det blev alldeles för mycket för honom. Även om ni bara är på besök hos era föräldrar under jullovet blir det två flyttar i Enzos ögon. Han förstår inte att ni bara är där på besök i ett par veckor.

Han har lämnat uppfödaren, mamma och syskon och hamnat i en främmande miljö med en främmande person. Precis när han börjar landa lite i sitt nya hem hos dig så tas han därifrån till en helt ny plats med andra nya människor för att bo där ett tag. Han har inte hunnit landa riktigt någonstans och bli trygg där ute såväl som inne och han är fortfarande väldigt liten, så det kan vara orsaken till hans osäkerhet.

Det kan bli bättre igen när ni är tillbaka hemma, han får landa igen, återbekanta sig med sina miljöer och bli lite tryggare. Hela världen är så stor och läskig för en liten valp på egen hand (utan mamma och syskon) och dom behöver ofta trygghet och stabilitet under den första tiden efter att dom lämnat uppfödaren. Då menar jag längre tid än bara en och en halv vecka, för det är inte särskilt lång tid för en valp.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Safx
0

#3 Jo, det var lite det jag har tänkt på också. Nåväl, vi åker denna vecka tillbaka hemhem så det löser nog sig, framsteg är dock att han nu faktiskt tycker om promenader och att nosa utomhus. :) Anmälde mig också till en valpkurs så det ska nog lösa sig.

Changrila
2

#4 det låter bra! Och OM du skulle bo i Stockholmstrakten och vilja träffa snälla hundar så har jag två vuxna som är underbara med valpar. (Gäller såklart om någon annan skulle se det här inlägget också och vara intresserade).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm