Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 875 ggr
Pyttelite
2

Vet inte när det smäller

Nyår börjar närma sig och med det också nyårsrakterna. Redan nu har det börjat avfyrats pjäser, vilket irriterar hundägare som försöker hålla sina husdjur lugna.

– Jag tycker bara att man ska följa de regler som redan finns, säger Madlene Thörnvall.

Mellan klockan 18 och 02 på nyårsnatten är det tillåtet att skjuta raketer, innan och efter är det enligt lag förbjudet.

Trots det skjuts en hel del raketer och smällare i dagarna runt nyårsafton. För många hundägare är det här ett stort problem då det är svårt att förberbereda en skotträdd hund när man själv inte vet när det kommer att smälla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/livradda-hundar-och-nyarsraketer

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Nyår börjar närma sig och med det också nyårsrakterna. Redan nu har det börjat avfyrats pjäser, vilket irriterar hundägare som försöker hålla sina husdjur lugna. – Jag tycker bara att man ska följa de regler som redan finns, säger Madlene Thörnvall.
Zadeira
3

Jag märkte de första fyrverkerierna här nu inatt. Har inte hund, men blev ändå förbannad.

Pyttelite
1

#1: Idiotiskt!

MonicaLagerquist
3

Att folk inte kan göra som man ska.Hur svårt ska det vara.

Stolt ägare till tre La permer

Mitchika
3

Jag börjar säkerhetskoppla min hund några dagar före nyårsafton just av den här anledningen och håller han så även några dagar upp till en vecka efteråt för att vara säker på att folk smällt upp sina förråd. Han är inte rädd för fyrverkerier eller smällare och är skottfast, men extremt nyfiken på det som låter. Dessutom brukar han gå lös större delen av tiden.

Men jag tänker inte ta några risker. Det finns idioter överallt som inte vet hur man sköter fyrverkerier och som smäller både i tid och otid och på olämpliga platser. Allt som krävs är att en hund blir skrämd en gång och så kan den få men för livet.

Det hände en granne till mig för drygt 10 år sen. Hennes 40 kilos vovve brydde sig inte alls om smällarna och var jättelugn när det lät, tills en grupp barn kastade en smällare mot dom en kväll. Hunden blev så rädd att den satte av i full panik och drog ner sin matte i ett dike så att hon bröt handleden innan hon lyckades få stopp på den.

Efter det var hunden så rädd att om det smällde en enda gång när man var ute på promenad med den fick man vända och gå in med ett sönderstressat vrak som försökte dra sig hemåt i kopplet i hjärtskärande desperation. När jag passade den en dag och vi var långt hemifrån på långpromenad när det smällde fick jag ringa min bror och be honom komma och hämta oss med bil. Hunden var så förstörd att det inte gick att ta ett enda steg utan att den slängde sig desperat åt något håll i ren panik och gick inte att lugna. Detta var i början på december..

Nu har det blivit så mycket bättre sen smällare förbjöds, men folk kan/vill inte följa lagen om att bara skjuta fyrverkerier på nyårskvällen/natten. Därav önskar jag att det kunde bli förbjudet för privatpersoner att köpa fyrverkerier. Låt kommunerna ordna fyrverkeriuppskjutningar på kvällen på nyårsafton på bestämda tider och platser. Ett par tidigare på kvällen för barnen och så en stor show vid midnatt, till exempel.

Då har vi djurägare en ärlig chans att skydda och säkra våra djur. För det är inte bara hundar som blir fullständigt vettskrämda och dör/blir skadade varje år när det smäller. :(

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Pyttelite
2

#4: Djuren kan ju inte värja sig!

Mitchika
3

#5: Nej, precis och dom stackarna förstår inte heller vad det är som händer. :(

Vi djurägare kan ju inte skydda dom om vi inte vet eller kan förutse när det kommer smälla. Om det var en enda natt på året på bestämda tider och platser, då har vi en chans att förbereda och även åka iväg med djuren som behöver det och sätta dom i säkerhet.

hemul
1

Handeln har noterat en ökad försäljning, så risken är väl att det blir värre än vanligt.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13312445

Försäljare av fyrverkerier märker av en ökad försäljning i år – något som oroar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Myndigheten går nu ut med en skarp varning när de traditionella nyårsevenemangen ställs in. Varje år är det ett hundratal människor som skadas allvarligt av fyrverkerier, och myndigheten befarar att än värre kan det bli.
Mitchika
3

#7: Åh fy sjutton.. Det där känns inte bra.

hemul
1

Några skadade redan också. De hade skjutit av raketer inne i en lägenhet. 😲
Bättre att idioterna skadar sig själva än att de skadar andra ivf.

hemul
0

And it begins…

"Under natten till torsdag har det framför allt i sociala medier rapporterats om mycket fyrverkerier i Uppsalaområdet. UNT har tidigare skrivit att under föregående natt fick polisen in över 100 samtal angående raketer.

– Det är många som ringer på grund av att de blir störda. Sedan kommer det även in samtal om att man skjuter mot byggnader och personer, säger polisens presstalesperson Magnus Jansson Klarin till UNT.
[…]
Det här sker varje år berättar hon, men i år är det värre än vanligt. — De verkar ha dyrare saker som smäller högre och mer nu också."
https://unt.se/nyheter/artikel/har-skjuter-de-raketer-olagligt---mitt-i-bostadsomrade/r4eg208l

Har hört rätt mycket smällar, men lite på håll. Kunde inte avgöra om det var raketer. Bor inom hörhåll från järnvägen och den smäller rätt bra den också när det kommer godståg.

"Ibland slänger de ut smällare från fönstret, och ibland stannar de och ställer upp pjäserna och skjuter."
  • Redigerat 2020-12-31 02:19 av hemul
Karmatarerskanise
1

Här sket det sig idag. Några jäkla idioter sköt in en raket i en busskur 20 meter från oss när vi var ute och det smällde som in i bomben. Odd har inte bajsat sedan i morse. Drar hemåt och gnäller när vi gått ut små promenader. Det har hållt på att smälla hela dagen. Det gick ok till dom äckliga idioterna skrämde slag på stackaren :( skrek ett och annat till dom!

Pyttelite
1

#11: Otroligt dåligt att skjuta som galningar och mot människor och djur - hoppas att Odd inte tar med sig upplevelsen utan kan släppa den!

Karmatarerskanise
1

#12: ja vi får hoppas han är sig själv imorgon när det lugnat sig.

Mitchika
3

Gott nytt år!

Hur gick det för er alla? Klarade era hundar sig bra? Det var Everests tredje nyår och det gick över förväntan. Vi satt och tränade ögonkontakt och andra små konster strax innan tolvslaget. Därefter fick han ett oxöra som han låg och tuggade på genom alla smällarna.

Väldigt lugnt och odramatiskt, vilket jag är oerhört tacksam för.

Nina, hur gick det för Odd? Läste om er upplevelse tidigare, men blev så förbannad av det ni råkade ut för att jag var tvungen att gå ifrån och lugna mig lite.

Maleficum
2

Vi rymde till sommarstugan (som vanligt de senaste åren). Var Miras andra nyår (förra året liten valp och alla han lägga sig innan tolvslaget och hon märkte inget då).

Vi bor bra till här så är ändas grannen (en släkting) som skulle skjuta lite (kom och fråga om Mira var skotträdd innan också) så när tolvslaget kom satt jag i soffan med Kenzie i knät (han brukar inte reagera på fyrverkerier men förra året blev han lite orolig över smällandet så kändes säkrast att ha han inne i storhuset) och Mira satt bredvid mig i soffan helt fokuserad på mamma som hade kyckling! Hon reagera först lite på ljuset som blixtra till (vände sig för att kolla) men blev sen superfokuserad på kycklingen och satt utan problem och mumsa gott.

Resten av fyrverkerierna här omkring är såpass långt bort att hon inte reagera direkt på det mest kolla lite på ljuset men inte reagerat på ljudet.

Hon tyckte nog mest det var konstigt att alla var uppe så sent :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Karmatarerskanise
2

#14: Att gå ut annat än snabb kiss i trädgården gick inte. Han drog bara hemåt och började gnälla om det smällde nära.

Lite innan 12 tog jag honom under filten i min famn som jag brukar och själva smällandet då gick bra. Kände hans puls gå upp i början men sen gick det bra.

Så inomhus var det lugnare än jag trodde. Och relativt kort intensivt smällande. Tror ösregnet gjorde sitt 😁

Emo
3

Nelly och jag hade en lugn natt trots att grannarna på alla håll tävlade om vem som hade störst och ljudligaste fyrverkeri. Smällarna var enorma. Hon kunde till och med be om att få gå ut så jag släppte ut henne och då smällde grannen på den sidan av en bomb. Hon brydde sig inte om det utan kom in igen så vi kunde sova vidare. Någon fyrverkeripjäs lyste upp hela vårt rum och då reste hon sig för att se vad det var, men hon lade sig snart och sov vidare.

Jag är mycket glad att hon inte skrämdes av detta hemska oljud.

Jag har haft hundar som reagerat på så många olika sätt, så det var intressant och glädjande att se henne vara så lugn.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mitchika
2

#15: Åh, vad härligt! Ungefär som Everest då, han tittade upp och reagerade lite på dom värsta smällarna som fick fönsterrutorna att skallra, men sen återgick han till oxörat och till sist ignorerade han dom fullständigt.

#16 Stackars liten, dom asen som sköt raket in i busskuren.. alltså, jag kan inte skriva om dom utan att riskera att behöva porta mig själv från sajten.

Vad skönt att ni lyckades få till en så pass lugn och fin stund inne ändå, trots upplevelsen och så klockslaget. Det låter som om vädergudarna var på er sida där. :D

#17 Det är underbart när dom är så pass lugna. Min förra hund var sån också. Fyrverkerierna fanns helt enkelt inte för honom. Han hörde och såg dom givetvis, men han betedde sig som om dom inte fanns och strosade på med sitt liv som ingenting.

Namiko
2

Teffex hade sitt bästa nyår på många år, han blev skrämd 2008. Sov genom tolvslaget i år.

Orosdämpande och dålig hörsel gjorde sitt. Tror han bara hört två smällar totalt den här gången och han har knappt visat några tecken på oro.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Nephi
2

Vi flydde ut på landet, blev lite springande och skällande när ljuden av några avlägsna letade sig fram men annars så gick det bra :)
Tack och lov ingen som smällde inom närmsta kilometerna

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Mitchika
1

#19: Duktiga lilla hufky. :D

#20 Vad skönt att det gick mestadels bra och vilken lättnad att kunna fly undan dit ingen smäller i närheten när vovven är orolig. :D

Karmatarerskanise
2

#18 Ja det är sällan jag blir så förbannad som då. Det kunde gjort så Odd blev en av dom som ligger och skakar i flera dagar.

Men som tur är var allt lugnt när vi gick ut vid 01 i natt:)

Mitchika
2

#22: Ja, det är precis vad som kunde ha skett. Det är därför jag blir så obeskrivligt arg. Folk är idioter, det är inget nytt, men att ärra ett djur för livet och orsaka den lidande och trauma varenda år i dagar upp till veckor för att människor vägrar sluta spränga pengar i luften… hur kan någon vara så grym?

Carmarino
1

#16: Vilken tur ni hade att regnet dämpade lite. Det gjorde det inte här. Gissar att det regnade lika mycket i den här delen av stan, men ändå tror jag aldrig jag varit med om så mycket "bomber och granater".

Det började redan på förmiddagen och höll på till och från hela dagen. Vid sjutiden på kvällen trodde jag de hade tagit fel på tiden för det small som vid midnatt en normal nyårsafton.

Kvart i tolv satte det sedan igång ordentligt och det kändes nästan som man befann sig i en krigszon. Runt halv ett började det lugna ner sig, men klockan fyra var det tydligen några som hittat lite fler raketer, för då var det bombardemang igen i nära en halvtimme.

Har ingen hund själv, men vet att det finns flera här omkring, så jag hoppas de inte led alltför mycket. Mina katter är tack och lov inte så rädda, men de gillar inte när det smäller för mycket.

Det har varit lugnt idag, men alldeles nyss hörde jag lite smällande. Det var inte alls lika högt som igår, men förmodligen tillräckligt för att göra en skotträdd hund orolig. Blir så förbannad på alla idioter som inte fattar hur mycket de förstör. 😡

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Karmatarerskanise
2

#24: ja jag har sett att andra delar av stan hade det mycket värre, så jag är glad att det inte var ännu mer än här var.