Hanhund som kissar inne
Min mamma är fodervärd åt en hund som ända sen han kom till henne som 5månader har mamma gjort allt för att få honom rumsren. Hon går ut regelbundet, speciellt efter maten. Nu är han 14 månader och han kan fortfarande ställa sig och kissa mot matsalsbordet. Han får inte längre ha tillgång till de rummet på natten för han går dit och kissar. Ibland bajsar han också. Han pendlar mellan mamma och ägaren då ägaren jagar med honom. Just nu är det jaktsäsong så han kan va borta och bo i hundgård några dagar och sen komma in i hus igen. Vi vet inte hur vi ska få bukt på detta beteende. Det är tröttsamt.
Några tips?
Det luktar kiss vid bordet, han verkar ha behov av att märka revir, troligtvis pga han inte alltid är hemma.
Hon får gå ut oftare igen och inte låta honom gå i det rummet.
Om han inte ska få va där så är enda stället för honom att va på i hallen. Hon bor bara i en tvåa. Köket är redan avspärrat och sovrummet får han bara va i på natten.
Okey. Då är det ju inte en möjlighet.
Och nu upptäckte mamma att hallen inte är en safe zone. Han hade kissat där utan att hon märkt det😔
Vill uppfödaren ha honom i avel om.han revirmarkerar?
Han är en väldigt ovanlig ras och är ett viktigt avelsdjur för rasens framtid.
Varför avla på hund med de egenskaperna?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag vet inte hur man väljer avelsdjur. Inte insatt i rasen heller för jaktraser intresserar mig inte. Är markering inne ett beteendefel som kan ärvas?
Ägaren förslog att ha han i bur på natten. Ingen metod jag gillar. Är väl inte lagligt.
Läste någonstans att brist på mental stimulans kan orsaka såna problem. Så har gett min mamma lite lekar och utmaningar som hon kan göra med honom.
#9: nej det är inte lagligt! Vad är det för uppfödare som.ger sådana råd 🤬
Hen är inte uppfödaren. Hen är ägare men mamma har hunden för ägaren har inte plats med en till hanhund. Och han blev inte tingad och uppfödaren kunde inte heller ha en hund till speciellt inte en hane. Ägaren har redan pappa och syster till mammas hund.
Idag har mamma och jag varit ute hittills(17,35) 5 gånger. Han har bajsat 4 gånger. Senaste va strax innan 17 och kl kvart över fick han mat. Och nu kissade han på vanliga stället. Han brukar gå ut direkt efter maten men vi tänkte att han har precis varit ute. Men de va dumt att tro att han va nöjd.
Han har lekt och fått aktivering i form av godissök och riva sönder kartonger för att komma åt godis.