Tik eller hanhund
Vi står ju i valpkö men kan inte besluta oss om slumpen ska få avgöra om vi ska ha en tik eller en hane.
Vi har tidigare bara haft hanhund.
Det är en golden av jaktvarianten vi väntar på.
Vilaka är fördelarna och nackdelarna med tik respektive hanhund.
Stolt ägare till tre La permer
Personligen vill jag inte ha en tik och anledningen till detta är livmoderinflammation. Alldeles för många vänner och bekanta omkring mig har antingen förlorat eller nästan förlorat sin hund på grund av det och det i sig räcker för att avskräcka mig.
Kastrering är det enda som förebygger och även kastrering på tik är ett stort ingrepp där jag haft bekanta som förlorat sina hundar på också. Det kanske inte hör till vanligheterna, men för mig känns det mycket mer riskabelt att ha en tik än en hane.
Det är den enda riktiga nackdelen för mig även om jag inte är speciellt road vid tanken på löp och skendräktigheter (speciellt svåra såna) heller.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

#1 Det är så mina tankar går också.
Jag har alltid klickat bättre med hanar och slipper gärna både löp och risken för livmoderinflammation och dyr kastrering.
Samma här, bara haft hanhundar. Det där med att de blir jobbiga när det finns löptikar i området har jag aldrig upplevt, mina har inte varit översexuella. Men det är nog sådant som blivit värre på senare år.
Efter att ha varit dagmatte till en gammal tik har jag också erfarenhet av hur jobbiga tikar kan bli när de löper, så det kanske är hugget som stucket vad det gäller det, men med en hanhund har man ju ivf en chans att ungå det.
#4: Håller med. Plus att om man har problem med översexualitet hos sin hanhund är ingreppet för att kastrera en hane betydligt mindre och mindre riskfyllt än kastrering av en tik.
I övrigt har jag inte märkt en speciellt stor skillnad mellan hanar och tikar. Mycket känns mer relaterat till ras, personlighet och kemi snarare än kön.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
En uppfödare jag träffade (schapendoes) höll med mig om mitt val av hanhund. Hon sa att om hon bara skulle ha en hund skulle hon ha en hanhund. Motiveringen var att de är jämnare i humöret. Hon tyckte det var jobbigt med löptikar och allt som följer med.
Sen kan de ju vara lite olika till mentaliteten annars också. Är nog en smaksak vad man föredrar där. Jag gillar helt enkelt killar bättre. Inte för att jag har nåt direkt emot tikar, kan inte riktigt förklara vad det är, men så är det.😁
- Redigerat 2020-12-22 13:17 av hemul
Av egen erfarenhet upplever jag nog hanhundar som lite mer tillgivna. Humöret på tikar och hanar i min ras (storpudel) är rätt lika oavsett kön. Det jag dock upplever är att hanarna kräver mkt mer mental stimulans för att må bra. Upplever tikar som lite lugnare individer och mer stresståliga.
Haft 4 tikar och ingen har fått livmoderinflamation eller varit skendräktig.

Det blir nog en hanhund Om det nu inte slumpar sig som så att det bara föds tikar.