Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 399 ggr
Lilhooman
0

Valp och vuxen katt. Hjälp/tips?

Hej, vi har en 5 årig liten katt som vi har haft sedan hon valp kattunge. Den 31 oktober skaffade vi en aussie hanvalp. Han älskar katten och vill leka med henne, det vill inte katten. Han kommer med sina leksaker till henne och vill leka, hon morrar, fräser och/eller försöker slå med tassen. Valpens uppfödare hade katter men tror inte han träffade dom. Nu när katten sitter på byrån/köksbänken etc, blir han lycklig och ska gå till henne men hon flyr in under soffan och han är där och nosar så kommer det en katttass och försöker slå till honom men han har aldrig blivit träffad. Vet någon hur vi ska försöka lösa detta? Hur valpen blir mindre intresserad av henne?? Snälla svara om du har tips!

Emo
0

Hur länge har detta pågått?

När min förståndshandikappade och synskadade hankatt var 4 år skaffade jag en hundvalp, smålandsstövare-labrador. Katten fräste och vi höll undan valpen, så hon inte kunde komma för nära. Efter en del dagar gick det bättre och sen var de de bästa vänner man kan tänka sig. De rullade runt på golvet i yster lek. Hunden växte upp och var mycket duktig med att aldrig ta något från bordet. På ett soffbord hade jag vindruvor och undrade varför rensade vindruvskvistar låg på golvet, tills jag råkade se att det var katten, som gav hunden.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zadeira
0

Har katten möjlighet att komma undan hunden mer än under soffan? Tänker typ ovanpå skåp, i ett rum avgränsat med ex kompostnät som katten kan hoppa över men inte hunden, höga kattträd eller liknande?

Egen upplevelse: det är viktigt att katten själv får möjlighet att bestämma umgänget med hunden. Ex genom höga sittplatser där hunden inte når den, så den får vara ifred. Sen kan man ävn träna hunden att tex avbryta om den går för nära katten, eller kommando att låta bli katten.

Nu är er hund så ung att mycket säkert kommer med åldern, så jag hade helt enkelt försökt distrahera hunden med roligare saker när han visar intresse för katten, och ge katten möjligheter att "komma undan" (och gärna uppåt i höga hyllor eller liknande istället för under soffa och andra saker).

Lilhooman
0

#1: sedan vi fick honom så ungefär en och en halv månad

Lilhooman
0

#2: hon är kvar på golvet, hon har tillgång till många höga platser men direkt till soffan ändå.