Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 448 ggr
OberonsMatte
5

Smuggelhundar

Jag såg ett nyhetsinslag idag som handlade om det ökade problemet med smuggelhundar och en köpare uttalar sig kritiskt angående Jordbruksverkets bristande kontroll…

Men köparens ansvar då? Finns det inte ledtrådar som avslöjar om säljaren är en ansvarsfull uppfödare eller en som levererar och säljer smuggelhundar?

I reportaget sägs det att man inom SKKs registrerade avel har "viss" kontroll, men påstår att det finns "ganska många exempel på" när rastikar fött två valpar men att uppfödaren lägger till (!) några smuggelvalpar och istället påstår att hon fött 6 valpar som därmed registreras och får sina stamtavlor…

Jag tycker inte att det låter särskilt troligt att det skulle förekomma hos uppfödare som i övrigt ger ett seriöst och erfaret intryck. Idag när alla har tillgång till hemsidor, instagram och facebook förväntar åtminstone jag mig att aktiva uppfödare visar upp sin uppfödning där på något sätt redan från det att valparna föds. Gör inte ni det?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-12-14 23:02 av OberonsMatte
Maleficum
2

Uppfödaren vi köpte vår pudel ifrån var väldigt noga med att inte sälja till vem som helst och ville absolut träffa oss innan hon bestämde om vi skulle få köpa en valp. Dessutom ville hon att vi skulle komma medan hon fortfarande hade hanen hemma för hon tyckte det var viktigt (han skulle ut på foder några dagar efter mamma kontakta uppfödaren och pratat en del så vi kasta oss iväg nån dag senare för att träffa både valpar och båda föräldrarna).

Sen klicka det mellan oss och uppfödaren så vi fick köpa en, däremot fick vi själva inte välja vilken valp för hon ville välja den hon tyckte skulle passa oss (sen blev det i slutänden den vi fastnat mest för vid besöket).

Valparna var 5 veckor när vi var på första besöket. Uppfödaren uppdaterar även sin Facebook med bilder på sina valpar från att de är nyfödda och framåt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mitchika
5

Jag önskar jag kunde hålla med dig om hur osannolikt det låter, men korruptionen i renrasaveln hos hundar är så mycket större och går så mycket djupare än vad man kan föreställa sig. Det är en fråga om makt, pengar och status som står högre än hundarnas hälsa och välmående samt rasernas hälsa och framtid som friska och starka. Historierna jag har hört får det att vända sig i magen och gör stamtavlor helt och hållet värdelösa..

Vem som helst kan bli uppfödare och även innan man är registrerad uppfödare kan du ta två stycken kullar (med renrasiga hundar) och registrera dom och få stamtavla på valparna. Det finns gott om sätt att utnyttja det här systemet på och det finns gott om mindre seriösa uppfödare som jag inte tror skulle tveka att gå med på det för att tjäna pengar och även för att "hjälpa" smuggelhundarna till att få ett bättre liv med högre status än dom annars kanske kunnat få. Anledningarna kan vara många.

Som tillägg tror jag även att det finns tillräckligt många uppfödare som vägrar använda sociala medier som Facebook eller som inte orkar hålla på att uppdatera hemsidor med alla sina kullar att det räknas som "vanligt" att inte dokumentera sin valpkull online från födsel tills dess att dom flyttar. Även bland seriösa uppfödare.

Det är lättare för oss som är väl insatta i hundvärlden att kunna säga vad som känns som ett seriöst intryck eller inte, men ofta beror det på praktisk erfarenhet och inte bara för att vi läst på innan. Det är så lätt att måla upp en jättefin fasad över nätet numera som ser helt fantastisk ut, men sen är verkligheten en annan. Om allting verkade seriöst över nätet och i första kontakten, men känns lite konstiga efter mötet, hur resonerar man som ny och oerfaren hundköpare?

Hade uppfödaren kanske en dålig dag? Känns det kanske såhär när man träffar en uppfödare för första gången? Denna har ju fött upp rasen i X antal år och har lång tids hunderfarenhet och låter så erfaren, så denna borde ju veta vad den talar om?

Ju seriösare och bättre en uppfödare målar upp sig som, desto mer överseende brukar man kunna vara med brister för då tror man på att dessa brister faktiskt är orsakade en riktig anledning och inte lögn eller bedrägeri. Människor är fantastiska på att ljuga och luras och personer som längtar efter en pälsad liten familjemedlem att ta hem och älska är förvånansvärt enkla att lura och manipulera.

Inte alla givetvis och jag skriver inte det här för att ursäkta människor som väljer att inte läsa på ordentligt och använda den kunskap som finns överallt inför sitt hundköp utan för att illustrera att det inte alltid är så enkelt som att "bara" läsa på. Ju duktigare folk blir på att luras och hitta genvägarna i den här industrin, desto svårare kommer det att bli.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot