Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundträffar
Läst 304 ggr
Juwel34
0

Min hund blir rädd

Imorse var min 1 åriga hund ute och lekte i en rastgård. Han har aldrig varit arg på andra hundar någonsin, men kan inbland bli lite rädd.

När vi hade sökt en stund kom det en man med en hund som var lika gammal och frågade om det gick bra att de lekte ihop. Jag sa att det gick bra då han älskar andra hundar och aldrig har blivit arg.

De lekte väldigt fint ihop och det var på bådas villkor.

Tillslut kom det ännu en hund i samma ålder som var väldigt bra hundkompis med den andra och eftersom min hund tyckte det var så kul släppte vi in även den.

Så började min hund visa på obehag, drog svansen mellan benen och gick åt sidan.

Jag tog då honom och började gå ut mot rastgården för jag tänkte att det var färdiglekt.
Då började de andra hundarna gå fram till min hund och stressade honom då jag höll i honom.

Släppte honom därför och alla försökte få tag på sina hundar. En utav hundarna började morra och tryckte in min hund i ett hörn. Min hund blev rädd och la sig ner på marken.

När jag tillslut fick ut min hund lät jag de nosa på varandra genom staketet för jag ville att han inte skulle lämna de som ovänner.

Gjorde jag fel som bara gick därifrån? Borde jag ha gjort något annat?

Har så himla dåligt samvete, hatar att se min hund rädd! Vill verkligen inte att min hund ska bli rädd för andra hundar

• Redigerat 2020-11-30 12:41 av Juwel34
Karmatarerskanise
3

Så hade jag med gjort!

Semlalatte
5

Vad glad jag blir när jag läser att du tog dig tid att låta situationen deskalera innan ni gick därifrån. Inte sällan kan en hunds kvarvarande rädsla efter ett dåligt möte kopplas till människans reaktion snarare än upplevelsen i sig.

Med det sagt tänker jag att du kanske borde bli mer kräsen med din hunds umgänge, inte minst om han tenderar att bli osäker? Det räcker liksom inte att ens egen hund "aldrig blir arg". Till hundrastgårdar kommer alla möjliga hundar och ägare, vettiga som problematiska och en mer osäker hund kan lätt bli ett target. En respektfull hund med sociala skills tvingar sig inte på andra sådär och lär sig din hund att hans gränser gång på gång överskrids kan det bli knasigt framöver.