Hundar iFokus

Hundar

Läst 1176 ggr
DR00Lz
1

Patella luxation på tingad valp

Tingade en blandrasvalp för ca en månad sen.. självklart skulle hon bli enda valpen i kullen som visade sig ha patella på ena bakbenet. vet. kunde inte utala sig om grad så här tidigt.

uppfödaren erbjöd sig att sänka priset rätt ordentligt. men det höga priset på patella operation som dessutom inte kommer täckas av försäkring skrämmer mig.
räcker det med en operation eller finns det risk för fler dyra veterinärsbesök?
finns det en chans hon aldrig kommer behöva opereras eller är det orealistiskt?

vad kostar det att fixa patella luxation? inkl rehab och vad mer som tillhör.

jag som skulle hämta henne imorgon, köpt tågbiljetter, köpt alla valpsaker..

DR00Lz
0

ingen här som haft en hund med patellaluxation som kan svara på min fråga? :p
himla massa som läser men ingen som säger nåt

Vixxen
6

Personligen skulle jag inte köpa en blandras med patella.

Semlalatte
6

Jag hade definitivt avstått från köpet, blandras eller ej.

Karmatarerskanise
5

Jag hade avstått. Bådar inte gott att en så liten valp redan har tydlig patella.

Alvsas
3

Jag hade precis som de andra avstått. Har dock ingen personlig erfarenhet men det bådar inte gott när en så liten valp har tydlig patella

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Changrila
7

Jag skulle avstått och istället köpt en valp från seriös uppfödare som dessutom fått u.a. på veterinärundersökning.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Mitchika
2

Som andra redan skrivit hade jag också avstått från att köpa den valpen, speciellt när dom inte vet hur allvarligt det är. Då är det svårt att kunna uppskatta hur allvarliga problem den riskerar att få, hur mycket som kan behöva göras för att fixa problemet och hur mycket och lång rehab som krävs.

När det gäller priset så hittade jag en klinik som hade prislista och där stod det 17 000 kronor för operation av patellaluxation. Hundforsakring.se har en lista på vanliga operationer och behandlingar där dom uppskattar att operationen kostar 16 000 kronor. Så runt däromkring bör du räkna med.

Det finns en chans att hunden inte behöver opereras, men köp inte hunden med det hoppet om du inte har möjligheten att betala 16 000 kronor (troligtvis mer) utifall att det visar sig att hunden behöver opereras. Trots allt kommer inte försäkringen täcka detta då problemet upptäcktes före hunden försäkrades så du kommer behöva stå för alla veterinärkostnaderna för patellaluxation och allt kring det och som eventuellt orsakas av det själv.

Även om hunden inte behöver opereras så kan den i såna fall behöva annan form av behandling (fysioterapi, till exempel) och det är inte gratis heller. I det långa loppet kan det bli dyrare än att operera hunden.

Så med andra ord riskerar den här hunden att kosta en väldig massa pengar och går inte det att lösa bör du nog avstå från den här valpen. :(

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

jenmjao
3

Jag har inte haft en hund med patella men haft vänner med hundar med patella, Utöver operationer så måste dom vara försiktiga i resten av sitt liv, inte hoppa för högt, inte få för många stötar. Utöver en operation behöver du garanterat göra återbesök för att dom ska se att allt gått bra, om du har tur stannar det där, har du otur så får du göra flera besök pga infektioner, skadan inte kan fixas, att något inte går som det skulle m.m.
Jag skulle inte ens ta emot en valp med en så pass stor defekt om den var gratis. Okej om den var blind, döv, eller något annat man ändå kan jobba omkring, men när du vet att den har en skada varför köpa den och få betala en massa pengar för att du älskar hunden? Du visste ifrån början att du skulle få betala pengar för den. Varför inte köpa en annan hund som blivit godkänd på hälsotester? Orkar du ta hand om en sjuk valp/hund, anpassa ditt liv efter den? En hund som opererats kan sällan lämnas ensam, dom måste ha koll, och operationer på såna här problem så lär du sova på en madrass på golvet om du t.ex vill ha hunden i sängen.
Dessutom eftersom det är en blandras så antar jag att föräldrarna inte är häslotestade, Beroende på vad för raser det är så kan andra problem dyka upp och finnas, andningssvårigheter, blåsljud på hjärtat, dåligt hjärta, vad som helst.

Frenja
3

Jag hade absolut inte köpt en hund som jag vet har patellaluxation.

Jag har haft en hund som fick det i ung ålder och det var rent ut sagt skitjobbigt! Både hundens och mitt liv blev vält på ända och allt kretsade kring att sköta hunden. Det var blod, svett och tårar x 100, bokstavligt talat!
Pengarna rann ur händerna på mig och då tog ändå försäkringsbolaget mycket av det (operation, rehab, återbesök, medicinering osv osv.).

Jag skulle kunna skriva en roman om det men det kommer ta alldeles för lång tid…

Så jag säger bara: Bespara dig denna erfarenhet och köp en hund som är frisk från början.

Changrila
4

Bara liten pik till flera av er som skriver i tråden ;) Jag kan garantera er att de allra flesta hundar ni träffat har patella.

Patella = knäskål.
Patellaluxation = knäskål hoppar ur led.

Att förkorta det genom att säga "hunden har patella" blir alltså lite tokigt :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Karmatarerskanise
3

#10: jag tror de flesta förstår vad som avses :)

Mitchika
2

#10: Jag förstår vad du menar och med det i åtanke är det väldigt underhållande att läsa tråden. Vad är det för fel att hunden har knäskål? :D

Jag skriver för det mesta patellaluxation av ren vana då jag har medfödd höftledsluxation (höftledsdysplasi för människor, typ) och där blir det väldigt knasigt om jag försöker korta ner det. "Jag opererades som bebis för att jag hade höftled" låter kul, men ger många frågor. 😂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Chinesecrestedlover
1

#0 Jag har varit i precis samma situation som dig. Valpen jag skulle köpa (en blandras) visade sig vid besiktningen ha patellabesvär.

Jag kollade då runt (detta var 2012) och hittade att operation skulle kunna landa på ca 30 000 kr/ben. Jag insåg väldigt snabbt att det inte var en bra idé. Det blir ju dessutom (väldigt troligt) undantag för ALLT som är relaterat till knäna/patellan i försäkringen för en sådan hund vilket kan komma att kosta ordentliga summor.

Då hade jag dessutom redan en hund (han finns tyvärr inte längre) som hade problem med vingliga/ostabila hasleder så jag visste vad det innebar att leva med en hund som hade ledbesvär. Han undersöktes otaliga gånger men det gick inte att göra något i hans fall. Han kunde ramla ibland p.g.a. dålig balans, fick inte gå i trappor osv. p.g.a. detta och enligt vad de sa på rehab så borde han inte ens ha gått promenader…(vilket jag ignorerade för vilket liv skulle han annars ha fått?).

Jag valde att avstå från den valpen (med patellabesvären), men hade turen att istället få ta kullsystern som gått igenom besiktningen utan anmärkning. Det har jag inte ångrat en sekund, hon är underbar.

Att leva med en sjuk/skadad etc. hund är inte roligt (det är jobbigt att se sin raring må dåligt) och jag avråder därför starkt från att skaffa en hund som redan innan köp uppvisat symptom på sjukdom/besvär.

Tänk också på att vissa saker kan man inte göra med en sådan hund, agility osv. är ju t.ex. inte speciellt lämpligt.

/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2020-11-27 17:43 av Chinesecrestedlover
reverse
0

19000 per ben kostade det på min dvärgpudel (men täcktes av försäkringen) på Strömsholms för några år sedan. Och hon hade värsta graden patellaluxation på båda bakbenen. Rehab några tusenlappar till, gick inte på Strömsholms one size fits all-rehab dock. Idag är hon bättre än nyskick och har inga begränsningar med benen.

//Lina

MonicaLagerquist
5

Som uppfödare skulle jag inte sälja en valp som inte är UA på besiktningen.Den skulle fått stanna hos mig.

Kattutan men stolt Plåtis ägare