Övergivna hundar!
Jag har adopterat en hund från en seriös förening i Ryssland, vi har haft henne nu i 5 månader.
Hon är nog mellan 3-5 år gammal, mycket snäll, men rädd för en del saker. Det blir ju att man följer organisationerna och ser vad som händer med hundarna efter att de kommit hit.
Nöden för många har varit svår och stor och man undrar hur människan är skapt som kan göra djur så hemskt illa. Man får se hemska övergrepp och misshandel , sexuellt utnyttjande mm. De som arbetar med detta är riktiga hjältar.
Igår såg jag en liten svartvit hund som grep mitt hjärta. Så fort personalen kom in i sheltret så kom han i full fart och gjorde som små barn som vill bli upplyfta och när han väl var i famnen log hela hans lilla ansikte. Man kunde se likheterna med små barn. De andra hundarna fick flytta på sig, han ville bara få vila i en famn en stund.
Mycket rör sig i ens hjärta och hjärna och med sorg kan man se att Svenska ägare kan omplacera hunden redan efter någon dag, kortast tid att tröttna var 2timmar för att hunden jagade katten. Har man inte mer tålamod ska man inte låta en hund resa över land och hav för att sedan dumpas här.
Det finns inga felfria hundar, alla kräver skötsel och omsorg.
Det organisationer jag kan rekommendera är -Take me home- jag vill leva- finns information på FB om man vill läsa mer om deras arbete och hundarna som finns för adoption.
Priset är mellan 4.800- 5000kr, de har tränats av kuratorer i flera månader för att kunna resa. Kastrerade, vaccinerade efter vaccinationsprogram som krävs här i Sverige. De har pass och man kan hela tiden fråga om saker man undrar. Man ska tänka vad som är viktigast för en själv, tex en aktiv hund, ej så aktiv, kan gå fot osv.
För oss var det en human gärning att som sista hund rädda en hund som inget hem har. Vi är äldre och som sista hund i livet är hon perfekt.
Vad hon heter? Jo hon heter Lussan. Kallas Lussan Pussan,
Det finns svenska hundar att köpa, rekommenderar ingen att köpa hundar från ovanstående organisation eller någon liknande.
Då måste du ha mycket dåliga erfarenheter. Alla vi 1000tals som är nöjda får alltså ingen röst för du har alla vetskap?
Jag tycker du ska skriva på deras sidor på FB och ge dom dina erfarenheter.
Tror du svenska hundar är felfria? Eller har behandlats seriöst av säljare här?
Jag blandar inte ihop dessa föreningar med smuggelhundar från valpfabrikerna som plågar ihjäl avelstikarna med att ta kull efter kull för att sedan avlivas. De är bara ute efter pengar.
Här går de med förlust och gör allt för att rädda djur i total hopplöshet. Men okey du ser ut att veta mer än vi som har adopterat därifrån, då ska man ge föreningarna informationen du har.
#2: Majken har en viktig poäng ur flera aspekter. Det finns många skäl till att inte välja att importera en gatuhund från andra länder.
Sjukdomar och parasiter syns inte alltid på blodprov, träckprov eller andra liknande prover
Det innebär alltså att en tillsynes fullt frisk hund med bra prover fortfarande kan bära på en eller flera otrevliga sjukdomar som vi absolut inte vill ska etablera sig i Sverige. Värst av allt är rabies. Vi vill INTE ha tillbaka rabies i Sverige. Det kommer kosta så många djur och hundar livet.
Är det värt att döma 10 000 hundar, ett oräkneligt antal vilda djur och hundratals människor i Sverige till döden för att rädda 1000 hundar från Ryssland? Det är bara ett exempel. Skulle rabies etablera sig i Sverige igen kan det bli färre dödsfall än så… eller många, många fler. Den risken tar vi varje gång vi importerar gatuhundar eller hundar från misärförhållanden.
Intyg för rabiesvaccination GÅR att förfalska väldigt enkelt och det är inte många "vanliga" människor som kan se skillnad på ett äkta intyg och ett förfalskat. Speciellt inte om det står på ett annat språk än svenska.
https://www.sva.se/sport-och-sallskapsdjur/hund/kop-av-hund/kop-av-gatuhund-innebar-risker/
Det finns risk att du faktiskt stödjer valpfabriker i utlandet
Har du själv varit på det shelter som du köper en hund ifrån i Ryssland, Spanien, Rumänien eller vilket land det nu kan vara? Har du sett med egna ögon hur hundarna har det och hur dom bor? Att dom sköts, tränas och förberetts som det påstås?
Det är extremt lätt att ordna med videor, bilder och fina texter som får det att se bra och seriöst ut, men i själva verket kan deras valpar och hundar komma från valpfabriker som föds upp för att säljas som "gatuhundar" i Sverige. Det finns en stor marknad för det eftersom att många svenska vill "rädda" en stackars gatuhund.
Men i själva verket stödjer man en valpfabrik utan att veta om det. Intyg går som sagt lätt att förfalska. Ordna med billig transport, ta 7000 kronor för hunden och det blir i alla fall några tusenlappar i fickan för säljaren. Tro det eller ej, men det finns en marknad för att föda upp så kallade "gatuhundar" för att sälja till andra länder som Sverige just för att folk är så ivriga att rädda stackars hundar från misär.
Det finns även en risk att hundarna inte sköts bra i sitt shelter heller. Det är extremt lätt att ordna ett par häng som är "uppvisningshäng" där dom filmar och tar bilder på hundarna där dom springer runt och är glada, medan dom i själva verket förvaras i stora grupper i små utrymmen eller rentav i burar i väntan på att få komma till Sverige.
Handen på hjärtat, hur många av er som importerar hundar från andra länder åker till landet ifråga för att besöka hunden och se hur den har det i sheltret innan ni köper den? Ni som köper hundar från organisationer som importerar, kollar ni upp det shelter som organisationen tar in hundar ifrån eller litar ni bara blint på dom?
För varje hund du importerar till Sverige blir en svensk, hemlös hund som också är i desperat behov av hem åsidosatt
Varje hund som importeras till Sverige tar ett hem från hundar i Sverige som också blivit misshandlade, slagna, övergivna, sexuellt utnyttjade och vanvårdade. Det händer inte bara i utlandet, det händer här på hemmaplan också. Oftare än vad vi vill tro.
Hundstallet får regelbundet in hundar i behov av hem som antingen inte kan bo kvar i sin familj på grund av olika omständigheter, övergetts, hittats ute eller vanvårdats. Länsstyrelsen omplacerar ofta hundar och andra djur som omhändertagits från misärhem och annat elände. Förtjänar inte dessa att räddas och hamna i bra hem också?
För att inte tala om alla hundarna som omplaceras via privatpersoner, sina nuvarande ägare. Dessa ägs inte av en omplaceringsorganisation, men det betyder inte att dom inte behöver ett hem. Nu pratar jag inte om valpar till försäljning, utan om vuxna hundar och unghundar som letar nya hem.
Vad händer med dessa hundar om tusentals personer importerar hundar från utlandet istället för att ta hand om dom?
Detta är bara några punkter som är viktiga att ha i åtanke när man importerar en gatuhund eller hund från misärförhållanden från andra länder. Även om hunden redan är i Sverige och man resonerar att då är det ju ingen fara eller att det redan är för sent eftersom att den är här så innebär det att när du köpt den hunden så importeras ju ännu en hund in efteråt.
Att importera en hund från misär görs i grunden av välvilja och med ett empatiskt, varmt hjärta för att hjälpa någon i nöd så jag förstår varför folk gör det. Men med allt ovan i åtanke, är det verkligen en så bra idé?
Det kan ha gått bra tio, hundra, tusen, hundratusen gånger, men allt som krävs är att det går åt skogen en enda gång för att skapa en hälsokatastrof för hundar såväl som människor i Sverige.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Det finns alltid mer än en sida av allting.
Jag har träffat "shelterhundar" på plats från annat land som har varit hur fina och goa som helst. Har t.o.m. hjälpt till och rastat en helt underbar hund, men jag är faktiskt emot att man skickar hundar kors och tvärs i världen.
Ett starkt skäl är det faktum att det här triggat igång en smutsig industri som avlar ihjäl tikar och skickar iväg hur sjuka hundar som helst med ibland falska intyg.
Det är sorgligt att det inte finns djurrättslagar i alla länder, att det inte krävs skatter och chipmärkning.
Och jag tror att om andra länder "tar hand om" problemen så minskar motivationen för ett land att ta hand om sitt eget problem på plats.
I länder där det finns organisationer som håller på med detta så vet "alla" det och därför kan det stå en papperskasse med nyfödda valpar vid grinden till sheltret på morgonen.
Ingen bryr sig, för det är "någon annan" som tar hand om problemet.
Och vad är det för fel på hundar som redan finns i Sverige och behöver omplaceras?
Jag har en hund från en av dessa otaliga omplaceringorganisationer och jag fick hem en frisk, glad hund som kunde anpassa sig till livet med mig utan större problem. Första december är det 13 år sedan jag hämtade honom på Arlanda.
Jag kommer inte att ta en till hund från den eller någon annan organisation som tar hit utländska hundar om jag skaffar hund igen i framtiden. Trots att jag hittade den perfekta hunden för mig som dessutom höll sig frisk och kry i 12 år innan åldern började göra sig känd så kommer jag inte att göra om det på grund av dom risker det medför som redan nämnts av andra. Jag hade tur med min hund och det är jag väldigt medveten om.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Lite "rolig" läsning om rabies för den som är intresserad:
Enligt Jordbruksverket kan inkubationstiden vara runt 6 månader eller kortare, men enligt Evidensia och Anicura kan den vara så lång som flera år. En hund skulle alltså kunna ha rabies i ett halvår upp till flera år utan att uppvisa några symtom innan sjukdomen bryter ut, baserat på vad som står på deras hemsidor. En rabiessmittad hund smittar innan symtom uppstår och smittan finns i hundens saliv.
Det finns inget botemedel mot rabies. Vaccinerar du en redan smittad hund mot rabies så har vaccinet ingen effekt över huvud taget. Det enda sättet att ställa en säker rabiesdiagnos är genom obduktion på en avliden hund.
- Redigerat 2020-11-25 16:59 av Mitchika
#5: Jag känner också en hund som är jättego och fin. Det gick också hur lätt som helst att lära honom mycket som han inte kunde. Men som sagt - riskerna är stora och det finns hundar här som behöver nya hem, och det är bättre att myndigheterna i hundarnas hemländer tar tag i problemen.
Detsamma gäller katter. Det finns många "snälla tanter" som kommer några veckor och matar vilda katter som på så sätt får möjlighet att föröka sig okontrollerat. Men när alla åker hem sen är det inte lika roligt för katterna som är kvar.
Dessutom lockar utställd kattmat till sig råttor som också förökar sig istället för att katterna tar dem. (De är också fenor på att ta kackerlackor.)
Att både Jordbruksverket, Statens Veterinärmedicinska Anstalt och Länsstyrelsen avrådet från att adoptera gatuhundar tycker jag säger en del.
Finns många som har solskenshistorier att dela med sig av om dessa hundar men jag tänker mer på dem som ingen pratar om, som ingen vill prata om. Alla de hundar som avlivats eller just nu cirkulerar på omplaceringsmarknaden då deras köpare trodde de också skulle få hem en egen liten solskenshistoria… 😕
// Harley
Ja den negativa bild som speglar dessa inlägg har jag hört i åratal. Vi fick en fin filt bla av Agria. Om dessa hundar var mer exponerade för sjukdomar skulle deras försäkringspremier falla i botten.Alla omhändertagna hundar i Sverige är så sjuka att det är många som inte överlever. De nya modehundarna kommer också gå på smällar vartefter. Jag hade renrasiga Collie på 60 talet och efter Lassiefilmerna blev de sönderavlade, karpnosiga och temperamentsproblem. Alla som nu ska ha mixar för 40.000kr vad vet vi om det. Jag är pensionär med låg pension och kan inte köpa dessa hundar.
Sista fallet av Rabies i Sverige var på 80 talet, en ung flicka som lekte med hundar i Thailand. Det är en stor risk att resa till länder med Rabies. Vi har registrerat våra hundar hos -jordbruksverket- ingen av de hundar de provtagit har haft rabies. Rätt ska vara rätt i min värld.
Ingen är tvingad att köpa hund från Ryssland, vi vet ryktena som går och har haft kontakt med veterinär här flera gånger. Sista är Distriktsveterinärerna där fick vi höra att vi hade en jättefin hund på alla vis. Dessutom är vi som hundägare noga med kontakter med andra hundar. Jag har arbetat i djurorganisation och har en stark känsla för djur som far illa, senast nu alla minkar för människors påhitt.
Pga av alla dessa åsikter så svarar vi då någon frågar vad det är för ras på Lussan-hon är en äkta Colliekott- oj då blir svaret. Hon har lite Collie, schäfer och ev Bordercollie i sina gener. Hoppas vi får ha denna skönhet länge i svåra tider för oss äldre, ensamheten tär. En liten mjuk päls att tvinna sina fingrar genom dämpar längtan efter barnbarnen.
"Redigerat på grund av felaktig info om Agria, mer info i inlägg #24"
/Mitchika
- Redigerat 2020-12-02 16:49 av Mitchika
Jag tänker inte predika för döva öron men jag är så innerligt less på att det alltid kommer motargumentet "Ja, men renraser är också sjuka, minsann!".
Ingen har väl påstått något annat? Det finns hälsoproblem inom renraser, blandraser, gauthundar, you name it.
Det fina är att man måste inte välja att köpa en sjuk hund(ras).
Passar ingen sund hund(ras) kanske man ska tänka till om man verkligen måste ha hund om ens alternativ står mellan osunda djur.
Folk verkar ha glömt att det varken är en rättighet att ha hund eller att ett hundköp ska vara en god gärning.
Fel hund hos fel folk kan gå riktigt illa; både för hunden, människan och utomstående folk och fä. (Ja, självklart gäller detta hundköp över lag.)
Mig säger det mer att JBV, SVA och LS avråder från gatuhundsimporter än att ett vinstdrivande försäkringsbolag sponsrar importörer.
Men fortsätt pusha för gatuhundar ni, det finns trots allt en hel del sjukdomar vi inte har i Sverige…ännu…
// Harley
Det var värst så mycket uppdämd ilska.
Jag skrev att inget försäkringsbolag vill förlora pengar på sjuka hundar. Evidencia sade vid vår första kontroll som alla måste gå igenom som adopterar att dessa hundar är friskare än genomsnittet. De borde veta, dessutom så var veterinären äldre och har arbetat länge, så när distriktsveterinärerna som står under JBV som hela våren tagit stickprov konstaterade att ingen sjukdom fanns på de som kom detta år så litar jag också på JBV. De fick anonyma anmälningar från folk som bara inte gillar importhundar pga av Rabiesskräck mm.Några fick avliva sina valpar för triterna var lite låga som det kan vara på valpar. De fann ingenting, men stackars hundar och människor som förlorade sina valpar under dramatiska förhållanden.
Men rabies finns hos tex fladdermöss,samt djur som mårdhundar och varg som vandrar över stora arealer och habitat-
Men har man bestämt sig för att det är så som beskrivs så vad kan jag göra åt det? Jag ser tokiga hundägare varje dag, så jag avslutar här. Jag har haft så många hundar, de tre sista omplaceringar, två från Sverige mycket dåligt skick. Men blev underbara, jag har hjälpt andra med sina hundar. Jag är 73 år och lite kunskap om ämnet har jag, även om ni är många med mer kunskap. ( men påtala er kunskap för organisationerna, jag är bara en hundägare bland 1000andra från Ryssland. Det finns intresseforum på FB. välkomna dit!
#11: Ingen uppdämd ilska här, bara en stor skopa frustration och ett hjärta som slår hårt för hundar.
Att blandraser (oavsett härkomst) skulle vara friskare eller sundare än någon slags 'renrasig genomsnittshund' måste vara en av de mest seglivade myterna.
Låter otroligt oseriöst av en veterinär att påstå något sådant. Kanske stämmer enligt vad denne har sett men det finns gott om forskning som påstår något annat när det gäller hundpopulationen i stort.
Blandraser avlas trotsa allt med diverse renraser längs vägen så jag tror inte på att vissa genkombos på något magiskt sett utelämnar hälsoproblemen.
Att stickprover visar att ingen import varit sjuk är ju också avigt, stickprover är bara stickprover. Om stickprover görs på en bunt folk som visar att de inte har corona, betyder det då att vi inte har corona i Sverige? Bara för att ta ett aktuellt exempel. Hoppas ingen tog illa vid sig av det.
Att rabies och andra sjukdomar finns hos vilda däggdjur har väl inget med saken att göra? Rabies är sällsynt inom Europa så jag förstår inte nyttan med att riskera att föra hit eländet heller då.
Bara för att andra har köpt fel hund, eller att fel folk valt att skaffa hund alls, så är det väl verkligen inget argument för att vurma för att folk ska ta över dessa hundar som kan ha ett sjujäkla bagage med sig?
Att vilja hjälpa en fd gatuhund att bli "en vanlig hund" och att faktiskt ha livsstilen och kunskapen för att kunna hjälpa en sådan hund är två väldigt olika saker. Om fler förstod det kanske inte så många gatuhundar skulle behöva bollas runt mellan femtioelva olika hem bara för att folk handlar efter hjärtat istället för hjärnan.
// Harley
#9 Först och främst, ingen har skrivit något om att importerade gatuhundar från andra länder är sjukare än andra hundar. Jag skrev att dessa hundar utsätts för sjukdomar som vi inte har i Sverige och som vi inte vill få hit.
Det står även på SVA:s hemsida och många andra hemsidor att testerna för alla dessa sjukdomar är opålitliga. Du kan ta testerna hundra gånger och alla dessa gångerna säger testerna att hunden är frisk, men trots det kan den bära på en av dessa sjukdomar. Det är det stora problemet. Testerna är inte tillförlitliga.
Sen så finns det bra många fler alternativ för att skaffa hund än att köpa modemixar för 40 000 och att importera en gatuhund för 5000 kronor. Det är inte dom enda två alternativen som existerar.
"Alla omhändertagna hundar i Sverige är så sjuka att det är många som inte överlever" skriver du. Var har du läst det någonstans? Att alla svenska omhändertagna hundar är sjuka? Jag frågar av genuin nyfikenhet då det är något jag vill fördjupa mig i.
Ja, det sista fallet av rabies i Sverige var för länge sen och så vill vi att det ska förbli. Vilda djur kan vandra in med rabies också, men jag och många andra tycker inte att vi behöver öka oddsen för att rabies ska etablera sig i Sverige igen genom att importera gatuhundar som riskerar att bära med sig det.
I Sverige är det lag att hundar ska registreras i Jordbruksverket, så det är bra att ni har gjort det så att ni inte bryter mot den lagen. :)
Jag skrev aldrig någonting om din hunds hälsa för jag kan inte uttala mig om det, men det är en väldigt stor skillnad på att ha en jättefin hund och att ha en frisk hund. Alla hundar, även dom allvarligt sjuka hundarna, kan vara och är oftast jättefina. Jag är övertygad om att din hund är jättefin.
Ingen hund som provtagits har haft rabies än.
Det är tyvärr en risk man tar om man tar in gatuhundar från länder med rabies. Är inte vaccinationsskyddet fullgott, då vågar man inte ta risken att låta hunden vara kvar i Sverige. Det är extremt tragiskt för alla inblandade, men det är några valpars liv mot att eventuellt hundratusentals hundar dör i rabies i Sverige.
För får vi in rabies i Sverige är det så det kommer att bli. Börjar rabies spridas kommer hundar dö för det finns inte tillräckligt med rabiesvaccin här för att vaccinera alla hundar i hela Sverige. Enligt Jordbruksverket finns det ca 982 000 registrerade hundar här. Nästan en miljon. Vart ska vi få vaccin för att vaccinera och skydda alla våra hundar ifrån?
Det är det scenariot som man överväger mot när man fattar beslutet att låta hundar och valpar som saknar ett fullgott skydd mot rabies somna in.
Du skriver att du kallar din hund för en Colliekott. Ser du inte att du gör det som du anklagar andra med sina "modehundar" att göra? Du hittar på ett rasnamn för din hund baserat på rasblandingen den har, precis som folk gör med labradoodle, cavapoo, mini-aussie, pomsky och andra liknande designerraser. Det är inget fel i sig, folk får kalla sina hundar för vad dom vill, men det blir lite dubbelmoral där.
Jag hoppas också att ni får ha er hund länge och får njuta av många, härliga år tillsammans utan några hälsoproblem eller sjukdomar. Det önskar jag alla hundar och deras ägare oavsett. Jag hoppas även innerligt att den här pandemin är över snart så att du får träffa dina barnbarn igen. Det är en fruktansvärd situation för oss alla.
Sista meningen håller jag med om, det är sådana hundar jag tagit hand om, de blev 13 och 14 år. Mina renrasiga på 60-90 talet blev ca 11 år. Nej enstaka saker kan inte bevisa något, man ska inte generalisera.
Men du håller säkert med om att modehundar för 40.000kr också är en kassako? Därför får tikarna föda täta kullar och blir uttjänta. Ingen tror väl alla Svenska uppfödare alltid bara ser till hundens bästa? Det ser man ju på de som omhändertas, sist 40 st små hundar som var enda tovor. Jag har sett så mycket skit så hälften vore nog.Jag har varit med och hämtat.
Angående andra djur så har ju forskare på fladdermöss dött. Inte att förringa. Att om en Rabiesfladdermus biter en katt som tar den, borde det kunna smitta till människa som rivs av katten. Tjejen som dog på 80 talet hade en repa på handen som hunden slickade på i Thailand, det räckte. Men jag tror smuggelhundarna är de farligaste som förs in. Våra hundar är ju alla kastrerade både tikar och hundar. De förökar sig inte här.
Alla har rätt till sin åsikt. Jag har tagit Rabiesprov, hon är vaccinerad 3gånger mot Rabies, alla vacciner, bredspektrum avmaskning, fästingvaccin. Hon har Eu pass och vi ska till Skagen i sommar. Så vi är många som adopterar som gör allt som sig bör.
Jag läser vad du skriver och jag har pratat med mins 4 veterinärer i ämnet. Jag litar på det dom säger. En undrade varför vi tog från Ryssland. Det kan man ju fråga. Nu har jag tömt ämnet och tack för responsen, nu ska Lussan ha mat!
Kort svar till nr 13.
Det är de hundar som hämtats hos uppfödare i Sverige varav en del fick plats på shelter i Stockholm, flera var i så dåligt skick att de fick avlivas, det låg väl döda hundar också i burarna. Vad har dessa hundar för skydd i form av vaccin?
Men jag vill bara tillbakavisa att de skor sig på dessa hundar som är kastrerade , vaccinerade och undersökta av Ryska veterinärer( de har mycket god utbildning där)
De arbetar ideellt och flyger även handikappade hundar till USA. De hämtar valpar som är kedjade från 3 månaders ålder, osv. Ja människans dumhet kan man inte slåss emot.
Lussan är min sista hund, hon ska få ett bra liv här. Vi hälsar aldrig på hundar ute heller. Hakmask har gått i vår närmaste rastgård, samt förra hösten Kennelhosta. Vi åker till skogen så vi också får röra på fläsket. Tack för mig!
#14: Jag trodde det var uppenbart genom min text att jag är starkt emot designer dogs och andra typer av oseriös avel, avskyr när folk avlar hund med dollartecken i blicken. Jag förstår inte hur man kan välja att stödja sådan avel.
Ja, det finns absolut oseriösa uppfödare inom svenska (renras)aveln. Därför måste man som köpare ställa krav på uppfödare. Inte nöja sig med den minst sjuka hunden utan stödja avel som har hundens väl och ve i centrum.
Eller som sagt, finns det inte en seriös aktör för den ras man skulle matcha med så avstå hellre ett köp än att stötta en klåpare.
Nu är det ju inte så att det är miljoner människor (i Sverige) som forskar på tex fladdermöss och riskerar att utsättas för rabiessmitta. Tycker det blir som att sila mygg och svälja kameler i sammanhanget.
Bara för att ett fåtal riskerar rabiesmitta (genom arbete eller resor) så berättigar väl inte det att vi tar in husdjur som kan bära smittan?
Även en steril hund kan bära på smittor och parasiter så det löser ju inte riskerna med smittspridningen. Smuggelhundar är ett gissel och återigen har köparen ett ansvar för att läsa på och kolla upp sitt hundköp.
Min chef är professor i djurmedicin och arbetar med en hel kår av veterinärer och diverse forskare på SLU och de har en annan åsikt i frågan.
Ja varför man väljer att adoptera utomlands ifrån kan man verkligen fråga sig.
// Harley
Är det konstaterat att importerade fd "gatuhundar" (eller shelterhundar) kommer med smitta i högre utsträckning eller handlar diskussion om det överhuvudtaget är försvarbart att ta in hundar från länder där det finns sjukdomar och parasiter som Sverige varit förskonade ifrån?
- Redigerat 2020-11-26 11:43 av Semlalatte
#17: Tycker de sakerna går hand i hand men det är bara min åsikt.
"I Sverige har vi varit förskonade från många svåra sjukdomar på hund. Sjukdomar som många länder i Europa har stora problem med. Läget håller på att försämras. Många av de för Sverige nya sjukdomarna har kommit genom att gatuhundar har tagits hit för adoption och med smuggelhundar."
Länsstyrelsen
"Vid en enkel sökning på internet når vi ett femtontal organisationer med svensk anknytning via vilka utländska gatuhundar kan adopteras. Hundarna uppges komma från europeiska länder som Rumänien, Polen, Irland, Spanien, Portugal, Grekland och Ryssland. Det här är länder som helt eller delvis har en annan sjukdomssituation än Sverige. Förhållandena som gatuhundarna lever under ökar deras utsatthet för olika smittor. Vid adoption riskerar därför köparen att hunden för med sig någon av dessa sjukdomar till sitt nya hem i Sverige."
SVA
"Jordbruksverket varnar nu människor för att köpa importerade gatuhundar. Orsaken är avslöjandet i veckan om att en rumänsk gatuhund bar på tumörsjukdomen TVT vid införseln till Sverige."
SVT
"I veckans avsnitt av Uppdrag Granskning uppmärksammades några av de problem som hänger samman med importerade hittehundar från medelhavsländerna. Reportaget var skrämmande och belyste framför allt risken för sjukdomen Leishmanios. Men hoten är fler än så. Förutom Leishmanios hotar bland annat hjärtmask, könssjukdomen Brucellos samt parasiten Babesia canis, som sprids av den bruna hundfästingen."
Agria
Det här var bara några av de texter jag hittade vid en snabb googling. Jag ska fråga chefen om hon kan ta fram studier i ämnet.
// Harley
Det varnas ju inte för skojs skull. Dumt att inte ta det på allvar eller försöka bortförklara det.
#18: Det du och flera med dig tar upp är givetvis viktigt och ska inte viftas bort.
Angående just rabies så tycker jag det är ytterst märkligt att antikroppstest inte är ett lagkrav. En organisation som inte antikroppstestar går oavsett bort i min bok.
I artiklarna du länkade till stod det även att smittor förs in via kennlar på grund av parningar, utställningar och tävlingar utomlands. När brucellos har påvisats i Sverige har det i samtliga fall kommit från kennlar med utländska kontakter. Även de som tar med sin hund på resan riskerar att få med sig smitta tillbaka.
Detta säger jag inte för att förskjuta fokus men iom att oron för smitta är så central ställer jag mig frågande till varför vi fördömer det ena men tycks acceptera det andra?
Då "rescues" inte är en homogen grupp är jag nyfiken på varför samtliga klumpas ihop och beläggs med varningsstämpel. Det borde väl vara möjligt att få fram en mer nyanserad bild än så? Finns det ett mönster, utöver att de är rescues? Kan brister kopplas till specifika organisationer? Behöver regelverket för import stramas upp?
SVA skriver att "förhållandena som gatuhundarna lever under ökar deras utsatthet för olika smittor". Syftar de på shelterhundar då eller regelrätta gatuhundar?
- Redigerat 2020-11-27 01:58 av Semlalatte
#20: Jag håller med om antikroppstestet fullt ut. Det är galet att det inte finns högre krav på säkerheten för hälsan angående våra hundar och även oss människor.
Personligen är jag emot både utställningar och tävlingar (vilket jag vet är en opopulär åsikt) så dessa hade jag gärna sett att vi fixade mycket hårdare regler och restriktioner för just för riskerna för smitta. Samma sak med hundar som är ute och reser med ägarna på semester.
Parningar är ett nödvändigt ont då vi måste få in och även sprida nytt blod hos hundar världen över. Vi kan inte hålla på att inavla inhemskt för evigt utan drastiska konsekvenser för hundarnas liv och hälsa. En lösning är ju att frysa sperma och inseminera tikar, men där får man ju väga in det etiska med det också.
Korrekt skötta utländska parningar gjorda av ansvarsfulla och kunniga uppfödare kan leda till generationer med friska valpar eller till en eller ett par sjuka hundar hos uppfödaren som genast identifierar insjuknade hundar, isolerar och tar hand om problemet utan att låta det spridas.
En importerad shelterhund, som kan hamna hos bokstavligen vem som helst beroende på organisationen samt behov av omplacering hos den första svenska familjen hunden får, är en större risk. Mycket för att "vanliga" personer, även hundkunniga, har svårt att identifiera symtom och tecken på dessa sjukdomar som inte finns i Sverige. Svenska veterinärer kan missa och feldiagnostisera dessa hundar om ägaren glömmer att nämna (eller i fall av omplaceringar inte vet om) att hunden är importerad och från vilket land.
Givetvis kan saker och ting gå snett i alla scenarion, men man får återigen överväga riskerna samt syftet bakom.
Att kunniga, ansvarsfulla uppfödare jobbar korrekt med att få in nytt blod i våra svenska hundar för att hålla/göra linjerna och framtida generationer friskare och starkare känns värt risken. Att vem som helst importerar och köper en shelterhund och räddar två hundar (den dom köper samt den som kan ta dess plats) känns inte värt risken på samma sätt.
Detta är endast mina åsikter och inte fakta eller det enda rätta svaret, men det är hur jag ser på saken. Det är helt okej att inte hålla med eller tycka annorlunda.
Angående att rescues inte är en homogen grupp så stämmer det, men det extremt svårt att veta hur hundens förflutna ser ut och garantera att den är "säkrare." Du kan få in en hund som har levt hos en person i två år och därefter blivit räddad från misär hos sagda person, men som innan personen tog in hunden föddes och levde på gatan i tre år.
Om en stor grupp hundar som fötts upp och levt med människor, men levt i misär och elände hos en person som inte skött om dom så är risken väldigt stor att sjukdomar både finns och sprider sig okontrollerat även inom den gruppen. Bara som några exempel.
Det hör inte till vanligheterna att förra ägaren står där och lämnar över hela hundens livshistoria samt sjukdomshistorik och papper på detta tillsammans med hunden/hundarna som lämnas över till eller omhändertas och räddas av shelter.
Risken med att hålla många hundar i samma utrymme är alltid att sjukdomar sprids och alla shelterhundar hamnar tillsammans, oavsett ursprung. Nu säger jag inte att folk som jobbar på shelters omedelbart slänger in nya hundar tillsammans med dom hundarna som redan finns där, utan bra shelters har strikta karantänsmetoder och regler.
Dock kvarstår problemet att många sjukdomar inte syns på testerna och ett shelter har (förståeligt) inte ekonomin att göra tonvis med utförliga tester på varenda hund som dom tar in.
Sedan finns det en annan viktig aspekt att ha i åtanke också: människor ljuger och dom kan ljuga av en herrans massa olika anledningar. Det finns dom som gör det för att tjäna pengar, men även dom som gör det av desperation. Att leva i ett samhälle där utsatta hundar lider och dör i varenda gränd är fruktansvärt och att behöva bevittna det tär något så enormt på själen för varenda djurvän och hjälplösheten över att inte kunna rädda alla är hemsk. Det är inte en lögn som görs av elakhet, men som likväl kan få förödande effekter.
Återigen, inte alla shelter men dom finns och det har viktigt att komma ihåg.
Allt detta måste man ha i åtanke när man importerar och köper en gatuhund eller shelterhund.
#20: På ett nästan kusligt sätt så tog Mitchika #21 orden ur mun på mig, fast formulerade dem bättre. 😊 Så där har du mitt svar också.
// Harley
Jag håller med om mycket och det var ett bra inlägg!
Möjligheten finns att ta Rabiesprov i hemlandet, men Kuratorerna har ingen ekonomisk möjlighet , men vill man betala hotell och vet. så får man det naturligtvis, annars tar man det på besiktningen som ska göras senast en vecka efter hemkomst. Man håller hunden i karantän och vi har gjort det 3 månader i Ryssland och tre månader här. Hon får ändå inte träffa andra hundar, många är ovaccinerade även här.
Mitt inlägg hamnade inte där jag menade det riktigt, jag var mera inne på mina tankar och känslor om nöden bland hundarna i Ryssland det jag känner bäst och man kan skänka pengar om man är hundvän utan att ta hit hundarna. Det gör vi också.
Unicef och de står överst på vår lista. Dessa Volontärer spränger hundbordeller som har en marknad för foto, film och egna övergrepp. De hundarna är så skadade att de räddar dom för att somna in. Allt kostar dessa eldsjälar för andras ondska, sista hunden hade de kastat skållhett vatten på. Med dyr vård är den nu på bättringsvägen.
Mitt hjärta blöder för barn och djur. jag är barnpedagog i botten, men mest arbetat som speciallärare, där har man mött de barn som har det riktigt usligt i livet också.
Man har olika åsikter om allt, pälsdjursuppfödning, kastration, utekatter, tvångsparningar, ja även om adoptioner av barn från andra länder.
Men min adoption bottnar i min sista hunds avlivning i januari. Den allra bästa hund jag haft. Hon är från Sverige, men var så sjuk då jag tog henne. Sorgen blev övermäktig och jag kunde inte vara utan hund efter många sorger, tragedier och sjukdom. Min vilja och kontakt med dessa underbara människorna lyfte mig och jag tog reda på allt som gick.
Hur man än vill se på detta så litar jag på deras stora kunnande. Lussan hade inga sjukdomar, men vet att några haft stressmage av den långa resan och att de söker hjälp på olika sätt. De som ger upp efter en dag hade gjort det även med en Svensk hund. Men jag läser allt jag kommer över i frågan, bäst är att de inte kan reproducera sig och användas som kassakor.
I och med inlägg #9 i den här tråden så kontaktade jag försäkringsbolaget Agria för att höra om ett påstående i det verkligen stämde. Igår kväll fick jag svar från Agria och dom skrev att dom inte har ett: "officiellt samarbete eller sponsring med dessa organisationer och det är inte heller vi som står bakom dem."
Däremot uppmanar Agria att alla försäkrar sina hundar och erbjuder därmed att försäkra alla hundar i Sverige, från infödda till importerade gatuhundar och allt däremellan och utanför. Hundens ursprung spelar med andra ord ingen roll, en hund kan försäkras hos dom ändå.
Med anledning av detta kommer jag att redigera inlägg #9 lite och ta bort det felaktiga påståendet med hänvisning till det här inlägget.
#24: Bra gjort Mitchika! 👍
// Harley
#24: mycket bra!
Konstigt att de delade ut filtar till alla som kom i Juni. Det är väl sponsring?
Att de försäkrar alla hundar visar att de inget har emot importerade hundar. De kräver inget för sin försäkring mer än en besiktning. Ingen test för rabies mm.
Ta gärna bort hela tråden det känns så obehagligt eftersom vi får så mycket hat i samhället för våra hundar.
De som smittar andra med Corona behöver inte stå till svars. Att 6000 dött av smitta? Ingen hund har haft rabies .
Jag älskar min hund och ensamheten i Corona i 8 månader har min lilla hund varit räddningen. Vänner har dött och att få gå ut med min hund har varit dagens bästa stund.
Att dela ut saker till hundar som kommer måste ses som sponsring. Jag kan fota filten och lägga ut foto. Jag är stark anhängare av sanning, man önskar att alla vore det.
#27: Vilka är dom? Organisationen eller Agria? Jag vet ingenting om det och det kan jag inte fråga Agria om på grund av sekretessen. Om Agria skulle ha skänkt en bunt filtar till organisationen så räknas det som en donation eller gåva, inte sponsring.
Det är ju precis vad jag skrev i inlägg #24. Agria försäkrar alla hundar oavsett ursprung.
Vart i tråden får ni hat någonstans? Jag ser inte att någon har skrivit något hatfullt riktat mot dig, din hund eller organisationerna du nämnde i trådstarten.
Jag och flera andra har försökt att informera och upplysa om alla faror, risker och chansningar man tar genom att importera gatuhundar till Sverige samt vikten av att man är noga med att kolla upp både organisationen som ansvarar för importen och sheltret i utlandet som hundarna kommer ifrån för att undvika att stödja valpfabriker och annat elände som kan döljas under en fin fasad.
Sen så är vi flera som har uttryckt våra personliga åsikter om vad vi anser om importering av gatuhundar, men att uttrycka sin åsikt och skriva att man själv är emot import av gatuhundar är inte samma sak som att hata på dig, din hund eller organisationerna.
Återigen, jag är jätteglad över att din hund har gjort så mycket fantastiskt för dig och att hon finns där för dig i den här svåra tiden. Det är ingen som har sagt annorlunda och jag beklagar förlusten av dina vänner.
Jag är också en stark anhängare av sanningen och jag baserar den på den fakta jag har till hands. Jag skickade ett mail till Agria, dom sa att dom inte har ett officiellt samarbete eller sponsring med dessa organisationer (jag nämnde dom vid namn) och då tror jag på Agria.
Inget av det i tråden är ämnat som en attack mot dig, din hund eller någon annan, Wonnalesan. Du tog upp ämnet på ett diskussionsforum och då kommer alla möjliga aspekter av det hela tas upp och diskuteras. Negativt såväl som positivt.
Att skänka saker eller pengar till någon eller några som man i sin tur kan ha ekonomiskt utbyte av går på PR-kontot och är avdragsgillt för företaget. En reklamkampanj som alla andra.
Det har väl inte undgått någon vilket hat som sprids mot Ryska hundar? Varför inte gå med på en sida som debatterar detta även diskriminering hos veterinärer på FB.
Om man delar ut filtar före man tagit en försäkring så ser jag det på ett sätt, reklam för försäkringsbolaget, efteråt som en gåva för tagen försäkring. En viss skillnad.
Klart jag anser att alla får tycka och tänka i ämnet. Men jag skulle säga att då ingen av alla 1000tals hundar varit behäftade med Rabies, men folk som varit i länder med Rabies har smittats så haltar det lite.
Vi som har Ryska hundar får mycket elaka kommentarer och därav att vi svarar -Colliekott- vem vill stå och redovisa allt kring valet av vår hund. Det enda jag kan säga är att läs på FB, gå med på organisationernas sida. Se underbara foto på dessa hundar som fått ett liv till slut . Att prata med Agria är det av att få rätt eller göra rätt? Hur som helst så har vi Folksam och har alltid haft till alla våra hundar sedan 1968. Kolla lite runt ute också på alla hundar ni möter, ett råd för att se hur hundar har det i Sverige.
#30: I dagens samhälle talas det konstant om att vara källkritisk.
Att då någon felaktigt påstår att Agria sponsrar en kritiserad tjänst, handel, vad man nu vill kalla det kan skada Agrias rykte.
Själv fick jag en dålig smak i munnen av att först läsa att Agria sponsrade såna här organisationer och jag är kanske inte ensam om det.
Rätt ska vara rätt och jag tyckte det var bra gjort av Mitchika att kolla hur det faktiskt låg till. Vem som hade rätt är totalt oväsentligt.
// Harley
Jag ger mig i ämnet. Ingen har klagat på Agria, fint att de har samma regler för alla hundar varifrån de än kommer. jag är väl naiv som tyckte det var fint av dom.
Det finns så mycket info i frågan från människor som vet mer i ämnet och som ser bra, på FB kan man finna allt i ämnet om man är intresserad.
Lycka till med era hundar allesamman ! Säkert jättefina. Hundar är mitt liv.
#30: Det är inget hat mot dig, din hund eller andra ryska hundar i den här tråden, bara oro för hälsan hos dom hundar som finns i Sverige.
När folk frågar om min hund säger jag en av 3 saker beroende på om jag orkar utveckla eller inte. Blandras, Podengo-mix eller Podengo med vad som helst, eftersom jag inte vet vilka andra raser han har i sig. Ingen vet vad en Podengo är så blandras är det lättaste svaret. Har aldrig fått negativa kommentarer av någon och behöver inte hitta på något gulligt "rasnamn" för att få honom att låta finare än han är. Skulle jag däremot möta någon som kallar sin hund för Colliekott, Cockerpoo eller nåt annat fint namn för sin blandras, ja, då börjar jag fundera över vad dom står för som gör reklam för sin blandis som om det vore en renrasig hund. Säger inget negativt ändå.
Man behöver inte säga vart man har skaffat sin hund om man inte känner för att ta den diskussionen. Jag har inte nämnt vilken organisation jag tog min hund genom på många år, för jag vill inte göra reklam för dom. Jag vill inte uppmuntra andra till att ta hundar från andra länder. Vänner och bekanta kan få veta mer om hans bakgrund för där kan jag samtidigt ta diskussionen om varför jag inte skulle göra om det och inte rekommenderar andra att ta hundar från andra länder. Främlingar vi möter ute behöver inte veta mer än att han är en blandras och dom är nöjda med det.
Att titta på bilder av hundar som organisationen hjälpt kommer inte att ändra riskerna. Ingen är emot att hundarna får hjälp, utan att den typ av hjälp dom får medför risker för många andra hundar. Det krävs bara en miss för att vi ska få in en ny sjukdom/parasit i landet. Jag har sett massvis med solskenshistorier om hundar från den organisation jag gick genom. Glada hundar i sina nya hem, jag har pratat med andra som tagit sina hundar genom dom. Det förändrar absolut ingenting för mig. Jag är jätteglad att jag har just min hund, men nu när jag vet bättre så kan jag ändå säga att det var ett dumt beslut som slutade bra och jag gör inte om det igen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ja Colliecott är gubben som valt att svara då frågorna kommer ute. Jag säger mix. Men jag tycker Colliecott är lika gulligt som cockerpoo, Labradoodle, mfl. Det gör vi ju så klart som vi vill. Nej jag skulle aldrig mer ta en importerad hund, ingen annan heller jag är 73 år och gjort mitt, så många hundar så mycket glädje oavsett varifrån de kommer. Svenska omplaceringar de flesta. men i början hade jag renrasiga Collie , avelshanar från England var vanligt och utställningar som berättade om vackraste hundarna i rasen. Nej det slutade jag med. Jag är mera inne på att hjälpa djur, men det går som sagt att skicka pengar till nödlidande hundar och katter. Ge era hundar en extra klapp idag. Det ska jag göra.
#32: "Det finns så mycket info i frågan från människor som vet mer i ämnet"
Exakt min poäng med axplocket av länkar i #18, baserade på fakta inte med hjärtat eller plånboken.
// Harley
#28: Du skriver väldigt nyanserat och sakligt tycker jag. Diskussioner likt denna tenderar ju att spåra ur ganska snabbt, vilket är synd då det är ett viktigt och intressant ämne att vrida och vända på.
Som jag har nämnt i en tidigare tråd har jag själv två "shelterimporter" från en organisation som både förmedlar svenska och utländska hundar. Det finns mycket att säga om varför detta helt klart var rätt beslut för mig men en stor anledning är att min erfarenhet av hundar som valts ut av denna organisation och som kommer från just detta sheltret är oerhört positiv.
Jag har ännu inte träffat inhemska hundar som är lika mycket hund (i positiv bemärkelse) som dessa vilket gör att det kommer kännas naturligt att söka sig dit igen när det blir dags för köp nästa gång.
På samma sätt som vi kan ha rasfavoriter baserat på egenskaper vi värdesätter har jag mina shelterfavoriter.
#36: Tack så mycket. Jag gör mitt bästa för att göra så, även om jag inte alltid lyckas. :)
Jag försöker att alltid diskutera sak och inte person och mitt mål är att upplysa och dela med mig av information som jag själv besitter efter att ha läst om ämnet och fördjupat mig lite i det. Samt uttrycka mina egna åsikter så respektfullt jag kan. Det kan hjälpa att hålla diskussioner mer civiliserade och kan ofta innebära att dom kan fortsätta, trots att ämnet är känsligt och/eller kontroversiellt.
I grunden så förstår jag verkligen varför folk köper importerade gatuhundar/shelterhundar och det görs oftast av välvilja och en önskan att hjälpa en individ som har haft det svårt. Men precis som med vilket hundköp som helst vill jag uppmuntra folk att verkligen läsa på innan, både om organisationen dom vill köpa hund från, det shelter dom tar in hundar från samt om alla risker man tar och vad man riskerar att stötta genom att importera en hund från dessa länder.
Jag tycker inte att det är en bra idé att sätta sig vid datorn eller ta upp mobilen, söka på hundraser eller Blocket, hitta en hund man tycker ser söt och fin ut och bestämma sig för att: "Den/En sån ska vi ha!" och skaffa sig en sån hund/den hunden utan att göra ordentliga efterforskningar om hunden, dess nuvarande ägare, historia eller rasen/raserna ifråga.
På samma sätt tycker jag inte heller att det är en bra idé att sätta sig vid datorn eller ta upp mobilen, gå in på en organisations Facebookgrupp eller hemsida, titta på bilder av glada, söta hundar med nöjda ägare och sen bestämma sig att: "Det här ser ju jättebra ut, vi köper en hund härifrån!" utan att göra ordentliga efterforskningar där heller.
Jag påstår inte att någon här i tråden har gjort det, utan jag försöker få fram hur viktigt det är att läsa på ordentligt och göra efterforskningar inför sitt hundköp, oavsett var eller hur du köper din hund. Lita inte blint på någon, var kritisk och ställ frågor.
Det finns ingen, varken uppfödare eller räddningsorganisation, som enbart har solskenshistorier och "nöjda kunder" där ingenting någonsin gått eller blivit fel. Om någon försöker hävda detta kan man vara nästan säker på att det ligger en hund begraven någonstans. Inte bokstavligt talat, förhoppningsvis.
Självklart vill ingen skryta om att "Av mina senaste 60 valpar så hade 10 av dom HD grad C eller lägre" eller "I år avlivade vårt shelter 1500 hundar som smittats av rabies" men ju hårdare någon försöker få det att framstå som att allt är perfekt, desto mer skeptisk bör man bli.
Alla gör vi fel, alla begår vi misstag och ibland går saker och ting käpprätt åt skogen hur man än försöker. En person som erkänner detta och är villig att prata om det är oftast mer tillförlitlig än en person som insisterar på att allt bara är bra, inget har någonsin gått fel hos dom eller med deras hundar och skyller alla eventuella problem som deras hundar kan ha haft på deras ägare.
Det finns alltid undantag i allt, (vilket är varför det kan vara så svårt och rörigt när man letar hund) men ju mer påläst du är om ämnet, desto större chans att du hittar rätt och får den rätta familjemedlemmen för dig.
Ett bra inlägg!
Vi hade kontakt med Kuratorn 3 månader innan vi adopterade Lussan. Vi fick filmer på henne och annat som var speciellt för henne. Vi följde hennes veterinärbesök, kastrering mm. Jag har haft hundar över 50 år och varit verksam i en organisation. Visst har man sett mycket elände även med Svenska vanskötta hundar.
Nej det finns inga helt perfekta hundar. Visst kan en del hundar ha med sig sjukdomar precis som vi efter resa. En stor hälsokontroll då de kommer in i landet ser ändå inte allt.
Men de veterinärer vi talat med bla på Evidencia sade att dessa hundar ofta är väldigt friska.
Vi valde mellan två hundar båda 3 år- eller + i år. Men då jag är synskadad så passade Lussan oss bäst. Hon gick helt fot, van vid trafik mm.Så man ska undersöka noga att just hunden passar boende och ens ork.
Viktigt också att det inte är baserat på pengar. Vi visste vad vi fick för våra 4.800 kr som inte alls täcker alla kostnader för kastrering, alla vacciner, foder och resan hit. Då de arbetar ideellt så är deras motiv att rädda. Alla kan inte räddas. Men i Usa finns de som tar handikappade hundar , de flyger dit med dessa hundar. Man kan naturligtvis i sin iver göra fel och även en del här tröttnar fort.
Ett fel gjorde jag, jag tog Lussan förtidigt i sorg efter min förra hund som dog i januari, en Svensk omplacering, 90% Labbe, en helt otrolig hund. Vi förlorade så många i den tiden, att hålet i bröstet blev för stort av sorg. Men allt blev så bra och vi njuter av långa promenader och hennes tillgivenhet. Det blev bra. Hon är lite blyg, men så duktig på alla sätt. Äntligen är hon hemma.
Här går det att läsa om fler mörka sidor med importen av gatuhundar.
Ska ni köpa och importera gatuhundar, för guds skull, kolla upp organisationerna, sheltren och deras transportsätt av hundarna innan ni köper hunden!
#39: det är fruktansvärt! Stackars hundar!
Kan berätta hur vår adoption gick till, vår Lussan är 3dje omplaceringen vi tar efter ett liv med renrasiga Collie, samt att vi varit fodervärd, dagmatte, samt hjälpt till med problemhundar. De andra har varit sk Svenska omplaceringar.
Det finns oseriösa aktörer inom alla områden är något jag lärt mig under alla 50 år med egna hundar.
Vi läste på och fick råd av andra adoratörer om seriösa föreningar. Tyvärr får de betala för alla som skor sig på stackars djur. Vi hittade den föreningen som vi tyckte gav all information vi behövde. De vet också om dessa personer som missköter denna uppgift som för vissa är ett kall att hjälpa de svagare.
När vi etablerat kontakt så fick vi några hundar som förslag och då jag haft stroke och ser illa så blev det till slut en tik på 4år kvar. Hon var hos kurator som tränade henne och gjorde alla vaccinationer, för pass och kastrationsintyg mm. Vi betalade 4.800 kr då lägger föreningen det mesta av kostnaderna. Viljan att ge hunden ett bra hem är viktigare än pengar.
Vi fick svara på många frågor, om bostad, vad vi kunde erbjuda hunden. När vi blev godkända så fick vi svar att hunden skulle tränas på citypromenader i koppel mm, samt få fästingvaccinet, samt sista rabiesvaccinet, så var hon klar för resan.
Vi fick filmer hela tiden på träning mm och knöt an till henne på så sätt.
Under resan så fick vi filmer på utfodring rastning och själva resan i bilen de reste i.
När hon kom till oss skulle hon ha en hälsokontroll senast en vecka efter hitkomsten, anmälas till JBV och ta en extra Rabiesspruta. Vi höll karantän här i tre månader , alltså sammanlagt 6 månader samt att vi ännu håller distans i Coronatider.
Vi och föreningen följde alla regler och direktiv som krävs. Bilar besiktigas av tull och polis.
Synd att de som inte värnar om liv drar ner alla seriösa i skiten. Vi har pratat med JBV, veterinärer och alla som berörts. Ingen hund har varit mer kollad än denna lilla tjej.
De som ska anmälas ska anmälas, men generalisering gör mer skada än nytta som jag ser det för det drar med de seriösa i fallet. Så mycket vanvårdade djur som finns här i Sverige där kan man börja, kor som står i skit till juvret, vanvårdade hästar och hundar som plågas, med detta arbetade jag från -74 och framåt, så jag vet läget. Smuggelhundar har ingen glädje av detta liv de har, där finns massor att göra för alla som bryr sig om djur. Mitt inlägg var inte ett inlägg om smuggelhundar eller andra typer som skadar djur utan skulle vara en solskenshistoria om glädjen vi fick i en underbar liten hund.
Om människor som offrar sina liv för att hjälpa värnlösa djur. Men då måste man se vad de gör och det har jag gjort och följer dom varje dag, de som de räddar , de som köps loss osv. Varifrån djuret kommer spelar ingen roll alla är värda ett gott liv. Dessa organisationer jag nämnt flyger med sina hundar till USA , Tyskland mfl länder. Det är köparna de är noga att kontrollera. Jag har sett de som nekats köpa av dom.
Om hunden ska omplaceras ska föreningarna ombesörja det för att ha full koll.
#39: Fyfan..! :( Vet man vilka detta är?
#42: Det enda jag hittar är att det är en skånsk organisation som importerade hundarna för att dom sålts till svenska familjer. Så någon form av "räddnings"organisation i Skåne som tar in hundar från bland annat Rumänien och Bosnien, ser det ut som.
SVT vet vilka det är eftersom att dom försökt få kontakt med organisationen ifråga, men inte verkar ha fått något svar. Eventuellt kanske det framkommer senare, artikeln är bara några dagar gammal.
#41 Artikeln jag länkade till handlar inte om smuggelhundar. Det är ett 60-tal gatuhundar som importerats av en organisation i Sverige för att dom sålts till svenska familjer. Precis som din hund blev av organisationerna du nämner, men skillnaden är att i det här fallet visade det sig vara en katastrof och misärförhållanden avslöjades.
"Det är inte första gången detta förekommer i samband med frakten av hundar i adoptionsverksamhet. Vi ser att det finns stora brister. Det är för små burar, hundarna rastas inte och är i dåligt skick, säger Mattias Gårdlund."
Det är bland annat sånt här man riskerar att stödja genom att köpa importerade gatuhundar om man inte har 150% koll på organisationen och sheltret ifråga.
Bara antalet hundar i en transport visar att det gått överstyr. Det är vad jag hört en transport i månaden