Kramper valp
Ska hämta en valp i dec.
Nu vet jag ej om det blir så. Valpen har hade
epilepsi likande anfall/kramp
Verkligen sett fram emot valpen och följt sen mamman var dräktig
Har ni varit med om likande eller vet vad det kan vara förutom epilepsi?
Såklart kommer valpen komma till veterinär och undersökas
Låter oroväckande att den redan så ung haft anfall.
Min fick sitt första vid 6 mån. O det är rätt tidigt. Han äter nu epilepsi medicin sen några veckor tillbaka. Är 17 mån o haft 4 anfall.
Jag hade tvekat att köpa. Inte för att jag ser ep som något hinder. Men kan gå illa.
Vad säger uppfödaren?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#1: skrev med henne innan. Verkar inte vara epilepsi iallfall.
Verkar vara något med tarmarna. Så pass att det blir avelsförbud vilket är rätt kört för oss då vi ska vara fodervärd.
Vi hade ej kunnat ta en sjuk hund i dagsläget. Jag har ej fast jobb så blir jag arbetslös står man liksom i skiten vilket vi inte vill
#2: det låter inte så bra. Hur mycket man än längtar så hade jag avstått.
Jag har aldrig haft en frisk hund. O en sjuk hund kan kosta multum trots försäkring. Jag vet…
Denna med ep är ändå en billig sjukdom mot vad jag är van med. O vi har ändå pengarna
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#0 Köp den INTE! Det är ingen bra idé. Det är bättre att du väntar och skaffar en frisk hund. Oavsett anledning till kramperna.
För det första: Försäkring på den hunden kommer ge ett undantag för kramper = allt som är relaterat till kramper kommer ni själva få stå för och det kan bli rejält dyrt.
För det andra: Som en ägare till en hund som blev inlagd på djursjukhus under några dygn p.g.a. just kraftiga kramper (hon var frisk innan, och var då sju år), så kan jag säga att det kan bli galet dyrt (och då har jag ändå en bra försäkring som täckte det mesta). Priset för att rädda livet på min tös (som nu äter kramplösande mediciner fyra gånger/dag) var ca 30 000 kr UTÖVER det som täcktes av försäkringen (vi var dessutom och nosade på "taket" och då har jag ett ganska så högt tak på försäkringen).
För det tredje: Som före detta ägare till en hund (han finns tyvärr inte längre, avlivad 2016 p.g.a. sjukdom med dålig prognos) som hade alla möjliga slags sjukdomar och besvär genom livet; det är inte roligt att leva med en sjuk hund. Att spendera otaliga timmar på diverse kliniker och sjukhus för diverse olika mer eller mindre jobbiga och kostsamma utredningar och behandlingar; det tär på en, det är väldigt jobbigt att se ens lille raring må dåligt.
För det fjärde: Som ägare till en hund med kroniska mag-tarmbesvär; det är verkligen ingen dans på rosor (om vi nu inte menar barfota på en massa taggar). Jag har kämpat i flera år för att hitta ett foder som fungerar för honom, det har fungerat ett tag för att sedan leda till "skov" (mer eller mindre allvarliga och mer eller mindre långvariga) av kräkningar och diarré (bara ca ett år sedan eller så som jag hittade "rätt" och han är fyra år nu). Han har gått igenom diverse undersökningar (som var direkt billiga) och jag har givit honom diverse (rejält dyra) tillskott för magen (probiotika m.m.). Dessutom går han sedan länge på kortison, vilket inte är jättebra i längden speciellt inte vid högre doser då det kan ge diverse biverkningar.
Vad vill jag säga med allt detta, lite mer "kortfattat":
Det är extremt påfrestande att leva med sjuka hundar (att se en varelse man älskar må dåligt är väldigt jobbigt) och det är verkligen ingenting man bör ta lätt på.
Alla mina hundar har förövrigt besiktats utan anmärkning innan köp…så man kan ju aldrig veta vad man får, men då har man i alla fall en försäkring som täcker.
Köper man en hund med en sjukdom som visat sig innan köp, så blir det undantag för den sjukdomen i försäkringen. Det är dyrt att ha sjuka hundar, (alldeles oavsett en bra försäkring), så att ha en hund vars försäkring inte täcker en sjukdom (som kan leda till diverse problem i framtiden)…det kommer kosta rejält. Inläggning utan försäkring…räkna med sådär 50 000 kr/dygn eller så (enligt vad jag fick veta) om hunden behöver övervakas extra (jag hade tur och fick rabatt första natten då min var nersövd, men vi kände att det inte var möjligt för en natt till och fick chansa på att hon skulle kunna väckas = billigare).
Du skriver att ni inte har råd med en sjuk hund i nuläget, så köp absolut ingen hund som är sjuk redan från start. Man kan alltid få en sjuk hund, det måste ni tyvärr ha i bakhuvudet (och ha en plan för). Man kan ju dock försöka minska risken, genom att åtminstone inte köpa en hund som inte "gått igenom besiktningen".
Hoppas du hittar en annan valp av intresse, för jag avråder starkt från att skaffa en sjuk valp. Jag skulle egentligen ha köpt en annan valp i min tiks kull, men efter besiktningen så visade det sig att den valpen hade patellabesvär = jag valde att ta den andra valpen istället.
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2020-11-25 16:23 av Chinesecrestedlover
#4 "Han har gått igenom diverse undersökningar (som var direkt billiga) och jag har givit honom diverse (rejält dyra) tillskott för magen (probiotika m.m.)."
Det skulle såklart stå "…(som INTE var direkt billiga)…"