Mat?
Hej!
Jag har skrivit här inan om att jag vill skaffa en golden. Men jag funderar på vad den bästa maten är.
Jag vet att man får valp mat av uppfödaren men jag funderar på vad den ska få när den blir stor eller "vuxen".
Jag vill gärna kunna blanda ut dens foder med kött.
Vilket foder ger ni till era goldens? Finns det något foder man ska undvika? Kom gärna med massa tips! Vill hälst ha ett hel foder!
#0: när det kommer till hundmat finns det egentligen inget som är ”det bästa” fodret. Allt hänger på vad som passar dig som ägare och vad som passar hunden.
Det renaste du kan ge din hund är så att säga bara kött med lite grönsaker. Det finns fryst kött som ex. Mush. Men detta måste ut ur frysen 2 timmar innan servering alternativt att man tinar den i kylskåpet över natten och tar ut 30 min innan servering. Detta kan bli bökigt om man ska ut någonstans o måste alltid ha frysbox med sig. Rent kött över disk som jag vet att vissa köper blir jävligt dyrt.
Om du vill köra på torrfoder skulle jag absolut hålla mig borta från royal Canin. Det har otroligt mycket spannmål och nästan bara 20-30% kötthalt. Köttet består alltid av kyckling och animaliska produkter vilket är som att du går till affären o köper en hotdog, det vill säga att du har ingen aning om vad som finns i. Om man läser på innehållsförteckningen så kommer det alltid majs och vete eller liknande först. Och alla vet att det som är först i texten är det som det är mest av. Tyvärr är uppfödare oftast sponsrade av RC så detta är oftast det man får som valpköpare och såklart tror man att det är det bästa. Detta märket överlever bara för att de inte gör annat än sponsrar och marknadsför.
Jag skulle rekommendera ett foder med hög kötthalt och går du till din lokala djuraffär så brukar det vara lätt att läsa sig till hur mycket % fodret har. Om din hund går på mycket spannmål som valp så kan det bli problem om man hoppar direkt till ex. mush beroende på hur känslig valpen är. Så om hen går på mycket spannmål så behöver spanmålsfritt foder inte alltid vara jättebra då det kan bli väldigt jobbigt för magen. Men de foder jag skulle rekommendera är Acana eller Orijen då de ligger på 60-85% kötthalt. Men då får man också betala en högre summa. Dessa tror jag även är spannmålsfria, men som sagt kan ett foder som funkar perfekt för en hund vara katastrofalt för en annan. Man får helt enkelt testa sig fram.
Jag har hört att kött och torrfoder inte bör blandas då det smälts i magen på olika sätt/olika takt? Inga säkra källor dock.
Jag är inte alltför insatt i foder, håller mig även jag borta från Royal Canin. Pure Natural funkade väldigt bra för oss. Euknauba fungerar toppen för båda hundarna.
Vi blandade vår valps torrfoder med ägg och testade lite olika tillsatser, men valde att avsluta då vi ofta reser bort under flera dagar. Känns inte så bra att omvandla dieten konstant.
Du kan säkert fråga uppfödaren om detta, den har oftast bra koll på sina linjer :) Du har även en bra grupp på fb som heter : Hundfoder - en riktig djungel
Tack för alla svar! Visste inte detta om RC så tack för att ni berättade! :)
Får jag fråga, om ni har testat purina pro plan vad tycker ni om det? En kompis jag har tycker det är jätte bra men vill även höra andras erfarenheter! :)
#1: Varför skulle man behöva ta ut färskfoder ur kylen en halvtimme innan hunden ska äta det?
Det är förövrigt ganska smidigt att resa med färskfoder också. Tex ska jag ikväll äta middag hos en vän. Petade ner hundarnas middag i matlådor när jag ändå fixade frukosten och förvarar i kylen under dagen (tar med och sätter in lådorna i vännens kyl när vi kommer dit). Kräver knappt mer förberedelse än om man ger torrfoder eftersom det enda jag gör är att väga maten.
Åker jag längre, då tar jag med maten fryst och så har den ofta tinat lagom tills vi är framme. Så gör jag vid tex tävlingar. Åker vi hem till någon vän som bor långt bort, då köper jag mat när vi kommer fram och ger då. Fördelen med att ge färskfoder är att man ytterst sällan behöver ge samma sort hela tiden, så jag kan köpa storpack att ha hemma och köpa mindre förpackningar som räcker bara under resan när vi är iväg.
Det enda knepiga är när jag är ute och vandrar med hundarna, för då har vi ingen kyl eller frys med oss utan allt ska få plats i ryggsäckarna som vi traskar runt med ute i skog. Tanken är att till nästa sommar ha hittat ett torrfoder att ge enbart vid vandringar eller att köpa frystorkat och ge det.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 går att ge det direkt i skålen från kylskåpet, inga problem
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.