Hundar iFokus

Hundar

Läst 239 ggr
Kajsa9876
1

Resa buss/tåg med valp

Hejsan! Jag kommer om några dagar få hem en valp som jag kommer hämta med bil. I vanliga fall brukar jag fira jul hos min familj som bor 4 timmar (med tåg) bort. När det skulle vara dags att resa kommer valpen vara 2,5 månad.

Nu kanske julfirandet ändå inte blir av pga corona men går det att resa buss/tåg med en så ung valp som bara hinner vänja sig vid mig i 20 dagar innan eller kan jag ge upp tanken på att fira jul med min familj helt? Skulle givetvis boka biljett för flera kortare delsträckor så valpen får kissa ofta om det alls går att åka.

Karmatarerskanise
4

Beror på valpen. Jag hade satsat på att stanna hemma så ni kan fortsätta era rutiner och miljöträna i lugn och ro. Det krävs väldigt lite för att en så liten valp ska få för mycket stimulans.

Chinesecrestedlover
3

#0 Jag skulle säga att en valp absolut kan åka tåg när den är liten (jag har hämtat mina två senaste med tåg = vi åkte direkt från uppfödaren, ena var då 14 veckor och den andra 8 veckor)…men julfirande med släkten är en helt annan femma. Det skulle jag definitivt undvika.

Det sista du vill är att råka gå för fort fram med miljö-/socialträningen så att det får en motsatt effekt och resulterar i en stressad och osäker valp/hund. Att leva med en osäker hund är inte det lättaste (tro mig) och kan man undvika att öka sannolikheten att få en osäker liten krake, så ska man absolut göra det.

Stanna hemma i lugn och ro med valpen i stället, det är det bästa för den lilla. Tror dessutom ärligt talat att sannolikheten att det är en bra idé att ge sig ut på en buss/tågresa i jul är = med 0, så det är nog bäst för allas skull att hålla sig undan fester och annat.

/Chinesecrestedlover

hemul
2

Man tänker så olika om sånt där. Jag ser inga problem att ta med en valp till en familjejul - jag utgår då från att det inte är en röjarfest med massor med folk o.s.v. Skulle bara se till att valpen känner sig trygg hela tiden, indroduceras lugnt i familjen och vara beredd att ta lite timeout med den kanske i ett sovrum om det blir för kul och den stirrar upp sig för mycket eller om den tycker det är lite läskigt.

Själv skulle jag oroa mig betydligt mer för covid än för valpen.

• Redigerat 2020-11-22 23:46 av hemul