Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 373 ggr
Juwel34
0

Hundkompisar

Hej,

Först undrar jag hur ofta ni tycker att en hund bör leka med andra hundar?

Vi har nästan inga hundkompisar och den vi har har fått problem med lederna så det går inte så bra att leka längre. Vi släpper kanske vår hund 1 gång i månaden med någon annan hund så de får leka ihop. Vi har även mycket grannhundar som vi hälsar på.

Min andra fråga är, hur hittar man bäst hundkompisar? Grannhundarna är i helt fel storlek för att min ska kunna leka med de. Jag har en labbe och de är chiuauaor som är grannar. Min hund är lite för våldsam.

Fridaaaa
0

Sånt beror helt på hunden.
Vår hund blev själv i våras och hon leker sällan med andra hundar, hon föredrar dessutom att leka med oss.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haifa
0

Första frågan är som tidigare skrivit, det beror på hunden, vissa behöver mer och andra vill inte alls. Några kan även vara väldigt selektiva och där duger bara specifika typer av individer och bara ibland. Här finns heller inga regler utan man får gå efter hunden man har.

Andra frågan, om du har fb, är att kolla ifall det finns någon hundgrupp i ditt område. Kan även se ifall det finns någon för din ras och slänga ut en förfrågan där. Annars om du har en inhägnad i närheten där du kan fråga ifall din hund får vara med. Förutsätter att där är en annan lämplig hund i hägnet.

Karmatarerskanise
0

Jag hade behövt flera till min kille. Tyvärr är de flesta hundarna på området sura gamla käringar 😂

Så min lilla kille är svältfödd när det gäller lek tyvärr.

hemul
0

Man kan ju försöka få nya vänner IRL också. Kanske ta promenader åt annat håll, gå till andra parker än ni brukar. Träffar ni hundar som din hund leker bra med, så kan du ju fråga om ni inte kan träffas igen så hundarna får leka mera.

Säkert många som vill ha hundkompisar, men vi har lite svårt att ta den typen av kontakt med främlingar.

• Redigerat 2020-11-18 20:51 av hemul
Nephi
0

Min leker i parken med hundarna i området 3-5 dagar i veckan :)
Det är hans och morfars grej att göra då han och mormor har honom när jag är på jobbet, han är uppvuxen med de flesta hundarna där och går bra ihop med 90% av dem.
Oftast så är det samma gäng av områdets pensionärer som är där vid samma tid varje förmiddag vad jag förstått, och alla med mellanstora till stora hundar 😂

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Changrila
1

Ofta finns det facebookgrupper för hundägare i det område man själv bor i. Där kan man alltid annonsera efter sällskap :)

Bästa sättet för att få det att fungera bra när man låter två hundar leka är att först ta en koppelpromenad ihop så att hundarna får vänja sig vid varandra och därefter, när man märker att allt är lugnt, gå till någon lämplig rastgård eller liknande och släppa dem tillsammans där.

Hur ofta en hund "bör" leka med andra är individuellt. Många hundar blir gladare av att man istället för att öka lek-tiden ökar på hur mycket mental träning man ger hunden (tex lydnad, spår eller liknande).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm