HJÄLP! väldigt rädd - 7 månaders tik
Hej
jag skriver här för att få lite tips/hjälp/assistans.
Vi (en familj på 4 varav 2 tonårsbarn) har en 7 månaders tik, en mkt intelligent pudelmix. Självständig och lite av en enstöring, dvs hon bestämmer gos, och med vem.
Helt rumsren och kan en hel del kommandon redan, jag tror hon skulle bli en ypperlig agility hund, då hon är så lättlärd och snabb. Duktig på att utrycka vad hon vill och behöver, upplever att hon försöker kommunicera med oss. Jag vill gå ut, vill leka mm.
Nu till dilemmat! Hon är så rädd så fort vi kommer utanför huset. Det finns 4 andra valpar i huset som hon leker bra med, men deras mattar är inget hon vill hälsa på utan ryggar så fort de närmar sig fast hon träffat dem dagligen i 4 månader. Hon vill aldrig lämna vårt närområde, när jag försöker genom att locka med godis/ att bära henne/dra, darrar hon som ett asplöv och sätter sig ner så fort jag sätter ner henne och vägrar gå vidare.. Jag ger henne massor av godis och uppmuntran på alla sätt, gos/lek positiva ord. Är vi 2 eller fler i familjen som är ute och går, funkar det mkt bättre. Vid några tillfällen har vi varit i skogen och hon har fått springa lös, hon älskar det verkligen. Där är hon i sitt rätta element.
Hon har precis börjat dagis, 2 halvdagar i veckan för att få möjlighet att umgås med andra vuxna och hundar utanför hennes egen sfär, det går inget vidare.
Jag är helt uppgiven, mycket av anledningen till att vi skaffade hund var för att jag skulle ha sällskap på mina promenader/joggrundor, men det är att glömma. Alla andra valpar som samtliga är yngre än henne, gå redan långa promenader. Hon behöver dessutom stimulansen då hon egentligen har massor av energi men att gå omkring med henne flera timmar runt vårt hus, funkar inte i längden. Hon känns konstant nervös, och kan inte slappna av. Alltid jätte alert. Kan hända att hon utsattes för förmycket kontakt som valp (då vi i somras bodde tillsammans med kusinerna totalt 11 pers). Men jag är desperat, har t.om funderat på att sälja henne till någon som bor i ett hus lite mer avlägset (vi bor relativt centralt i Stockholm), för att hon ska få lite lugn och ro..
Snälla hjälp! Och ja vi har hundvana sedan tidigare.
Kvittar det vem som går ensam med henne? Har hon varit så sedan hon kom?
Egentligen inte, men går jag med min son exempelvis kan vi gå längre. Får känslan av hon vill ha ”flocken” med sig. Hon skäller dessutom så fort någon kommer in i hennes sfär, dvs på de 2 gräsmattorna som omger vårt hus.. (läghetshus) minns inte att hon var så här när hon först kom , längre går hon inte.