Kommunikationsproblem
Idag när jag och Everest skulle gå ut på eftermiddagen så hade tidningen kommit. Everest rusade raka vägen till dörren och satte sig vid ytterdörren, rakt på tidningen som han vanligtvis brukar hämta och väntade ivrigt på att få halsbandet på sig.
Jag sa: "Men Everest, du sitter på tidningen."
Han tittade på mig ett ögonblick och sen föll hans blick på något på golvet strax bakom badrumsdörren. En nässpray som jag råkade slå ner i badrummet tidigare och inte lyckats hitta. Jag ser den, tittar tillbaka på Everest och upprepar det jag sa med förhoppning att han ska förstå nu. Han känner till vad ordet tidning betyder.
Istället reser han på sig, skyndar bort till nässprayen, plockar upp den och ger den till mig. Han får givetvis beröm, men jag upprepar det där med tidningen och äntligen hämtar han den åt mig så att jag kan lägga undan den och vi kan gå ut.
Nu ikväll hade Everest tråkigt och gick fram till mig för att be om uppmärksamhet. Jag tittade på honom, frågade om han hade tråkigt och därefter frågade jag: "Vem kommer hjälpa dig med det? Vem kan hjälpa dig med det?"
Han svarar med att gå bort till sin tratt vid andra änden av vardagsrummet, som står framme fortfarande efter att han haft på den i en vecka för ett dumt sår på ena frambenet. Därefter tar han tratten i munnen efter lite kämpande, lyfter den och bär bort den till mig. Han ger mig tratten, jag tar den, säger tack, snurrar runt lite på den och tittar på Everest.
Everest försöker ta tratten ifrån mig igen, uppenbart kampsugen och jag säger: "Nej, det här är ingen leksak." Han slutar, tittar på mig och stoppar sen in huvudet i tratten på sånt sätt att han tar på sig den. Jag brister ut i skratt och Everest blir överlycklig, klättrig, kråmar sig och är SÅ glad över att ha fått tratten på sig.
Jag klappar honom lite innan jag tar av honom tratten och säger att han inte ska ha den på sig nu. Han tittar på mig igen innan han stoppar in huvudet i tratten en andra gång och blir överlycklig och kelen igen.
Det är bra att tratten har positiva associationer för honom, antar jag. Men vi måste verkligen jobba på vår kommunikation. Det blir en himla massa missförstånd här hemma. :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Klok vovve du har :)
#0: 😂
// Harley
#1: Klok? Han förstår ju inte ett ord av vad jag säger. :D
#3: haha 😂 han hämtar saker i alla fall 😉 och fyller tvättmaskinen!
#3: Kanske selektiv i sina ordval?
Det får mig att minnas vår labbe Gletta. Gick med Gletta och Fjant för vi skulle möta upp min kompis (Fjants egentliga matte men han bodde hos mig). Min bror ringde och jag nämnde för honom att jag skulle träffa min kompis snart och helt plötsligt blir det tvärstopp i kopplet!
Tittar bak och då står Gletta och blänger på mig och ska absolut gå hem igen för min kompis (som hon gillade massor) skulle ju komma! Försökte förklara för henne att vi skulle möta upp på en annan plats och hon kollar misstänksamt på mig och följer med en liten bit men stannar sen igen med uttrycket "Jag tror inte riktigt på vad du säger". Försöker övertala henne igen (och mutar med en hel del godis) och hon följer motvilligt med. Så fort hon kände doften av min kompis när vi närma oss uppmötningsplatsen blev det helt plötsligt superbråttom att springa ditåt och hemmet var helt glömt :P
När hon var uttråkad inomhus kom hon alltid bärandes på sin kudde för hon visste hon fick godisar för att bädda ner den i hennes bädd.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5: Åh den historien fick mig att tänka på en av mosters hundar.
En italiensk vinthund som valde mig som sin favoritmänniska utöver familjen. Det räckte med att hon sa "Kommer Harley?" så sprang han ut i hallen eller ställde sig i fönstret och spanade.
En dag när vi pratade i telefon bestämde vi att jag skulle komma över dagen efter. Moster råkade då säga till vovve att "Harley kommer imorgon." varpå vovve sprang och intog vaktpost i fönstret. Moster förklarade att "Harley kommer imorgon. Vi måste sova först, sen kommer Harley.", då sprang vovve in i sovrummet och la sig på sängen. Problemet var bara att klockan var inte mer än vid lunchtid… 😅
// Harley
#4: Han biter i händer, morrar och skäller också! Det är en mycket elak hund, det här. :D
Fylla tvättmaskinen, ja.. det kommer han inte kunna göra länge till. Bäst att jag försöker få till en bra film på när han gör det så jag har ett minne av det!
#5 Åååh, vilken underbar labbe. Så charmigt. :D
Jag kan inte säga namn på någon som Everest och jag känner, speciellt inte om vi är utomhus eller på väg ut. Han blir bokstavligen hysterisk och letar efter dom överallt och tror varenda människa, hund eller djur är dom eller att varenda bil är deras. Temporär blindhet och dumhet, brukar jag kalla det. :D
#6: Men ååh, vad gulligt! :D
Men åååhh vilken rolig och väldigt smart hund!!!!!😂😂😂🥰🥰🥰💙💙💙