"Har du tränat honom själv?"
Har ni någonsin fått den frågan? Jag fick den häromdagen angående Everest och jag blev rätt ställd. Jag försöker se det som en komplimang, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera, övertänkare som jag är.
Ser jag inte ut som en person som kan träna min hund? Är det så ovanligt med vältränade hundar idag att folk känner att dom måste fråga ifall den fått specialträning? Är Everest helt enkelt så ful att han bedöms som oträningsbar och att det är ett mindre mirakel att han lyckats få in någon sorts träning och kunskap i den fula skallen över huvud taget?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#0: Ta det som en komplimang!
Både du och Everest kan vara stolta oavsett om det är du eller ngn annan som gjort grundjobbet.
Ni är ju ett team.
Jag har själv ställt frågan när jag insett hur mycket träning och kunskap det behövs för att få en ”perfekt” hund.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Tack! Jag har haft eländet sen han var åtta veckor och det är bara jag som tränat och behövt dras med honom. Det är säkert därför han blev så ful.. :D
Frågan förbryllade mig bara lite och jag är nog en aning defensiv angående hundtränandet på grund av tidigare, trista erfarenheter. Många äldre personer (ofta män, tråkigt nog) tycker om att kritisera och ifrågasätta ens hundtränande och kunskaper.
Jag har fått höra allt från att jag haft haft tur och fått en enkel hund till att det inte är svårt att träna en så foglig ras/blandras och att jag skulle prova hur det är att träna en namn på bruksras istället för då skulle jag minsann få en utmaning.
#2: Låter som ren och skär avundsjuka!
Var glad för ditt team, relationen ska hålla länge.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Definitivt komplimang. :)
#3 Tack! Det är jag verkligen! Så länge som hans allergi inte kräver livslång kortisonbehandling eller blir värre så räknar jag med åtminstone ett årtionde tillsammans. :D
#4 Tack, då ska jag försöka se det som det och trycka undan dom andra negativa tankarna. :D
Får oxå höra det.
Egentligen började det när vi hade axel. Han har varit borta i några år sedan men det pratas fortfarande om honom.
Han var en på miljonen.
Fick även frågan om de kunde låna honom för en kull valpar. Så valparna kunde bli som han.
Nu med sigge förstår inte folk hur han bara kan vara 16 månader.
Men ligger oerhört mkt träning bakom. Som började när han var 8 v.
Jag har inga tävlingsambitioner. Utan vi v tränar lösgående.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#6: Det är precis vad vi gör också! Jag gjorde det med förra hunden och jag gör det med Everest också. Det är min stora passion och "träningsgren" med hundar och har varit det sen jag var barn och spelade ett spel om en kille och hans hund som sprang lös och höll sig nära honom.
Jag bestämde mig redan då att så ville jag ha det med min framtida hund, så det blev mitt mål. Vad kul att höra någon annan som tränar och arbetar hårt med det. :D
Min förra hund var också min en på miljonen. Everest är min ful på miljonen. Valpkommentarerna känner jag igen, men jag har fått flest angående Everest. Troligtvis för att han verkar anses vacker, vilket jag inte förstår över huvud taget.
Folk undrar om jag tänker ta en kull på honom för att han är så fin, duktig, snäll och lydig. Som tur är släpper dom flesta det när jag påpekar att han har en ganska allvarlig och tyvärr okänd allergi, rätt rejäl stressproblematik till stor del på grund av den samt ED 1 på höger fram. Nu är han dessutom kemiskt kastrerad för att se hur det påverkar honom inför eventuell riktig kastrering, så det är inte ens ett alternativ längre.
#7: mitt mål är att ha en hund som följer mig - frivilligt - överallt.
Han går till 90% utan koppel. Vid min sida. Kan gå lite framför/bakom.
Vi tränar in kommandon "bil", "människa", "cykel". Då ska han snabbt in på min sida o gå där.
Vi tränar "stanna - väg". Då ska han stanna, så stilla o inte gå förrän kommandot "nu går vi". Då jag även visar med handen.
Sen att vi även tränar roliga saker som upp på sten, tass upp på saker, runda saker osv.
Många tycker om sigge. Framförallt barn. Ser ut som en stor nallebjörn. Så vårt svåra är att gå förbi människor. Men vi är snart där oxå.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det har alltid varit minst en person som ställt den frågan till mig på alla mina hundar (och jag har tränat dem själv) och jag har alltid tagit det som en komplimang =)