Rallylydnad träningsupplägg
Hej!
Rätt ny inom hund världen men lägger ner mycket tid med mina hundar och försöker gå kurser osv.
Är en djungel och har lite funderingar och då bland annat gällande rallylydnad..
Gick en nybörjar kurs och därefter sa dem att det inte är någon vits att gå vidare kurs förens nybörjar delen sitter.
Men det jag nu en tid efter känner att jag inte har grepp om är hur man lägger upp sin träning.. Hur ofta osv.
Hur skulle en vecka kunna se ut då man vill träna rallylydnad? Är det bara att "nöta" momenten eller delar man upp det med stabilitetsträning osv.
Hur ser upplägget ut, haha^^ När jag tränade mina hästar hade jag en utbildningsplan och mål och hade vart kul att lägga upp min hund träning så med.
Har inte klubben där du gick kursen några träningsgrupper du kan gå med i?
Det bästa är annars att testa sig fram. Vad som passar och inte passar är både rasbundet och individuellt. Mina vänner med brukshundar lägger upp sin träning på ett helt annat sätt än vad jag gör med mina vinthundar, men jag gör också olika med mina olika hundar.
Rent generellt är det bättre att ha många korta pass istället för några få, långa pass. Det är också bra att göra det lätt för hunden att göra rätt, och att successivt öka svårighetsgraden. Får hunden känna sig duktig så tycker den att det blir roligare, och då vill den träna mer. Ju mer du tränar desto mer bygger du upp mentala uthålligheten. Jag upplever också att det är mycket bra att både börja och avsluta passen med något som hunden tycker är lätt och roligt, för då kommer den igång i träningstänket bra och tar med sig att det var kul till nästa gång.
Med mina hundar tränar jag som mest varannan dag, ca 15 min per pass. Det är vad som ger bäst resultat för oss. Mina hundar är inte gjorda för att arbeta mentalt, har ingen mental uthållighet och behöver verkligen motiveras för att alls ha lust att vara med på någon träning. Med mer arbetsvilliga hundar går det utmärkt att träna mer, så länge man lägger upp träningen på ett bra sätt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jo verkar vara någon gång i veckan där klubben ställer ut och har tränare på plats. Men missar dem då jag jobbar sent. Men annars har jag inte hört om något annat. Får kika på det.
Ja men det låter ju jätte bra! Då kan jag planera in 15min varannan dag framöver och se hur det känns.
Men hur tränar du då, ställer du ut en bana och Bara kör igenom eller hur tänker man där🤔