Hundaggression, hur hantera?
Ska göra dethär så kort som möjligt.
Promenerade med min JRT, 2½ år gammal kastrerad hane.
Passerade några hundar i en hundgård som alltid står och skäller. Jag brukar använda godis för att distrahera, samt göra övningar som sitt, ligg, stanna, fot för att hålla uppmärksamheten på mig. Funkat bra hittills. Men denhär gången kunde han inte hålla fokus och morrade mot hundarna. Han morrar vid lek men jag har aldrig hört honom morra så grovt och intensivt.
Hundaggression är vanligt hos terriers, ofta genetiskt och det dyker ofta upp vid denhär åldern, det vet jag, men hur hanterar jag det? Korrigerar aldrig vid hundmöten, använder godis och gör övningar. Ska jag fortsätta som jag gör eller börja korrigera/byta metod, hur isåfall?
#0: Kan vara för att just dessa hundar gav honom mer obehag och därmed kände sig tvingad att ge en varning. När det gäller möten där andra hunden är instängd (trädgård eller rastgård) så hade jag bara gått förbi utan att bry mig. Eftersom situationen inte är den samma som när man möter en kopplad hund. Så fortsätt träna på, känns det som ni står stilla backa några steg i träningen innan du byter metod. Möter du hundar bakom ett stängsel bara gå förbi utan att stanna och belöna när ni kommit förbi. Att stanna precis vid staketet kan skapa mer obehag för din hund då hundar bakom ett staket kan kännas mer hotfulla.
Att morra är en försvarsmekanism och ett varningssystem för hunden, något man måste tillåta och lyssna på. Som att någon säger sluta eller jag tycker inte om det. Sen beroende på varför så tränar man på att det inte är någon fara, däremot är det dömt att misslyckas om det står två hotfulla hundar vid ett staket. Prova sätta dig själv i hans situation, tänk om det var två människor som stod där och slog på stängslet och skrek en massa om vad de ska göra med dig. Inte så trevligt att stå där och äta godis eller göra något annat i närheten av människorna.
Har själv en hund som kan morra långt ner från magen, låter lite som åska, men hon är långt ifrån aggressiv. Gör det bara när hon känner sig hotad och om man då håller lite avstånd och ignorerar så sitter hon snart i knäet. Något min bror fick erfara första gången de träffades.
#1 Det låter rimligt, men samtidigt vill jag ha en hund som litar på att jag kan hantera situationen. Ska kolla lite på tillitsövningar man kan göra.
Ska börja passera snabbt och enkelt istället och inte heller korrigera, för som du sa, dom måste få varna. Tack för tipset och inblicken i situationen från hans perspektiv.