Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 743 ggr
Anderzzon_n@hotmail.com
0

Beteende, Slickande hund..

Ska försöka förklara problemet så gott jag kan.

Har en wachtelhund på 10 månader, som är min bästa vän och jakt kamrat. Hon bor inne med oss, men vistas i hundgården vissa dagar/några timmar i veckan dom gångerna vi båda jobbar samtidigt. När hon sitter där så efter ett tag slickar hon maniskt på gallret (löddrig ner på bröstet och framben) , kan sitta i timmar om det är så hon slutar inte. I början räckte det med att man sa åt henne, så då satte jag upp en kamera som man kunde prata genom och det funkade/funkar men efter ett tag gav det sig också.. Och hon började igen efter man sa till henne efter 2min igen, upprepar men samma sak och tillslut bryr hon sig inte.
Nu har vi provat med en stor munkorg som hon kan dricka genom och det funkar super bra, lugn, går runt och kollar, gräver lite och går in och sover! Men vill inte att hon ska ha munkorg jämt när hon är där inne!

Samma sak idag när hon är hemma, gick ut tidigare idag på gården och hunden fick vara inne kommer tillbaka och det rinner om ytterdörren redan efter 10min.

Hon har en jättefin hundgård, med hus och leksaker och annan aktivering.
INNAN vi provade munkorgen så provade vi med allt annat, stora ben, gömt godis, mat, springpole, bollar,långa promenader, en förmiddag i jaktens tecken så hon va helt slut o.s.v men ändå samma beteende.. Hon skippar allt annat än just att slicka..

Även provat och börjat om från grunden, varit med henne i hundgården, små korta stunder och gjort nå roligt av det och ökat på. Men såfort hon blir själv så börjar det igen..

Antar att det är stress, men vad kan man prova?.. Känns som vi provat det mesta..

Annars är hon helt fantastisk, lydig, duktig i skogen och inge problem alls med något övht! Även om det bara är en liten sak så blir den stor i våran vardag..

• Redigerat 2020-10-22 07:06 av Anderzzon_n@hotmail.com
Majken!
0

Skulle ta med hunden till veterinär för att utesluta halsproblem.

Anderzzon_n@hotmail.com
0

Är inga som helst problem i vanliga fall, ibland går det 1-2v utan att hon är själv och slickar inget. Så att det skulle vara något fel känns långt bort.

Det är väll en stress/känsla som vi måste jobba bort tror jag… Men hur är frågan..