Pepp och tips hundmöten
Hej vänner!
Jag måste få skriva av mig lite. Håller på att fullkomligt bryta ihop snart. Vi har såna enorma utmaningar med hundmöten så jag vet snart inte vart jag ska ta vägen.
Vill lägga till att jag är påläst om rasen vi har som inkluderar vakt, envis osv och att han är i tonårsåldern..
Han är en dvärgschnauzer på 1 år, går på dagis och leker jättefint med hundarna där.
MEN så fort vi är bortom dagis och ser någon annan hund i vårt område, stan, landet what so ever så blir han tokig på den mötande hunden och drar igång med sitt skällande.
Vi har provat oss fram en del och jag tycker funkar bäst hittills är skvallerträning(som vi hållit på med över ett halvår snart) men många gånger hinner jag inte bryta innan han nått nivå 10 på sin skala, vi har i princip inga möten på senaste som har gått ok och ibland får jag en känsla av att det blivit värre på senaste(idag bröt jag ut i gråt instängd i sovrummet efter att vi kommit in).
Jag gör egna köttbullar till honom som jag bara använder vid hundmöten, har även testat med leksak men det intresserar honom inte.
Försöker även ta ut avstånd men ibland går det inte.
Känner att detta börjar ta enormt på mitt självförtroende.
Har någon tips eller pepp att komma med?
Juste! Kan tillägga också att vi har planer på att gå ”hundmöteskurs” med honom men tyvärr är datumen väldigt långt fram
Jag har inga tips på hur man tränar men jag hade anlitat en hundinstruktör som kommer till er och hjälper er i hemmiljön. Kan bara tänka mig hur jobbigt det är för dig.
#2: Det ska jag kolla upp! Tack!
Jag tycker du ska hitta information ang reaktiva hundar och se om du tycker att han stämmer in på det. Lycka till!
Hundmöten på promenader är inget som är naturligt för hundar och det gäller då att försöka få hunden att associera mötena med något positivt. Undvik att gå nära andra hundar på era promenader och hitta ett avstånd till dem som är passligt, alltså ett där han nog kan se den andra hunden men ändå är på ett så pass långt avstånd för att inte börja skälla (kan handla om väldigt långt avstånd i början). Det är jättebra att du tränar med skvallerträning, men satsa på att göra det på ett avstånd som passar honom, skäller han är avståndet för kort. Sedan kan du successivt korta ner avståndet, enligt hundens villkor, tills du nått det mål du vill ha.
Jag har själv en hund (DS faktiskt) som är väldigt reaktiv och jag vet hur svårt det är att hinna ta sig undan i situationer då andra hundar plötsligt dyker upp, men det gäller att försöka lösa situationen snabbt genom att t.ex. vända eller gå på andra sidan vägen som en båge kring den andra hunden. Bra ifall man har t.ex. en mjukosttub så att man hela tiden kan belöna medan mötet sker (på bra avstånd) eller ifall man väljer att gå bort från hundmötet.
Ett tips är också att sätta sig i en park då och då där det ofta går andra hundar och belöna honom direkt han ser en annan hund. Och kom ihåg att själv försöka vara lugn vid hundmöten, ifall man själv blir nervös smittar det nog av sig på hunden. Lycka till!
- Redigerat 2020-10-23 14:28 av Kazlou
#4: Tack snälla! Ska kolla upp.
#5: Tack så hemskt mycket för ditt svar! Vi har faktiskt en hundrastgård här i närheten där vi bor. Där skulle vi kunna sitta på en bänk och iaktta lite då och då med bra avstånd. Och tack för allt annat du nämnt med, vi tar nya positiva tag :)