Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: beteendeavel-och-genetikuppfödning-och-valpning05-spetsar-och-raser-av-urhundstyphundjapanskspets
Läst 355 ggr
Meeriv
0

Hanhund som inte får till en parning

Halloj

Nu är det inget som ärktuelöt längre men jag frågar ändå av ren nyfikenhet då jag tycker sånthär är intressant och gillar att lära mig nya saker gällande de mesta djurrelaterat.

Vi har en familjehund på nu 11 år. (Nu är det mina föräldrars hund då jag inte bor hemma längre) En japansk spets hane från en registrerad uppfödare med stamtavla osv osv.

När han var yngre så bestämde vi oss för att låna ut honom i avel till uppfödare av rasen då han är finsk import och var ”nytt blod” för rasen. Massa hälsoundersökningar gjordes och han är en väldigt frisk och rastypisk hund med otroligt fin personlighet.

När han var 5 år gammal så parades han med en tik för första gången. Hemma hos oss. Hon kom till oss 2 gånger och det gick jättebra och senare föddes 5 friska valpar varav en då fick flytta hem till oss.

Kanske ett år senare skulle han paras igen, samma uppfödare. Han red på henne men de var mest torrjuckningar, han ”stoppade inte in den” lite fint sagt. Några veckor senare visade det sig att tiken hade livmoderinflammation så vi antog att han kände av det och inte ville para sig med henne.

Sen med några års mellanrum har vi lånat ut honom vid två tillfällen till en eller två andra uppfödare, kommer inte riktigt ihåg då jag inte var så angagerad i aveln. Vi provade hemma hos oss och uppfödaren lånade även hem honom ett par dagar. Men inget hände. Han red på tikarna men de hände lixom inget och ingen annan tik vart dräktig.

Alla parningar skedde mellan att han var 5-9 år.

Nu är han såklart uttagen ut avel med bara 1 kull.

Vad kan det bero på? Var det ren slump eller finms det någon förklaring som skulle kunna passa situationen.

Värt att notera är stt han sedan ung ålder varit en extremt hormonell hund. Aldrig agressiv eller elak han är rena ängeln men han har satt på allt. Hanar, tikar, jackor, möbler osv. Han kunde inte träffa en annan hund utan att vilja rida på den oavsett ålder, kön eller storlek. Efter första parningen lugnade det ner sig markant.

Nu när han blev 11 år fick han tumörer som orskades av för hög testosteronhalt, han kemkastrerades och alla tumörer försvann nästintill direkt.

Jag märker på min tik som är hans avkomma att hon är väldigt hanig av sig, lyfter på benet, juckar på leksaker, kissar varje meter, även kissat inne nått enataka tillfälle för o markera. Hon måste väll också ha lite förhöjda testovärden. Förövrig är alla valpar och föräldrar friska.