Flatte eller golden
Vilken av dessa raserna är friskast, mest lättlärd och mest aktiv?
Tänker du på utställningsgolden eller jaktgolden? Rasen är väldigt uppdelad :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1: jakttypen
Golden.
Jag har tränat en hel del jakt, och det är aldrig som jag träffat på en flatte som faktiskt kan arbeta ordentligt. De är flamsiga, virriga och flänger mest runt. Vissa jaktgoldens är väldigt flamsiga och ivriga, men de har ändå hjärnan på rätt plats och vill jobba.
Flattar är det även oerhört vanligt att de dör av cancer innan 10 års ålder, och majoriteten har ektropion i form av att ögonen sitter så djupt i skallen att undre ögonlocket inte är i närheten av ögongloben. Det finns även en hel del golvrädsla.. Och en grej där de äter jord? Ingen aning om varför, men i princip alla flattar jag träffat har haft en fixering vid att äta jord.
- Redigerat 2020-10-22 18:12 av Foxpower
Absolut största skillnaden är nog mellan individer och kennel, väljer du en bra kennel som fokuserar på att föda upp friska och arbetande hundar är båda underbara raser. Min erfarenhet av raserna är att flatten är flamsigare, lite mer bus och mer energi. När jag får min flat att fokusera blir han inte trött i första laget, han vill fortsätta och fortsätta jobba! Väldigt lättlärd och enkel att motivera med massor av energi. Min hund flamsar inte när vi tränar, han kan tappa uppmärksamheten och fokusera på andra hundar (vi jobbar på det så håll tummarna! :)) men det är mer att han vill leka och buss runt på promenader och hemma om han inte motionerats tillräckligt.
Jag har aldrig träffat en flat som äter jord, min uppfödare har haft 1 hund under alla sina år som gjorde det.
Golvrädsla är inte något jag hört om rasen, men är man osäker prata med kenneln och se på BPH resultat. Själv miljötränade jag olika underlag och har inte haft några problem alls, varken på BPH, lämplighetstest eller agility på balans och vippbräda.
Tyvärr är det mycket cancer i rasen så väldigt viktigt att kolla långt bak i släkten och prata ärligt med uppfödaren, samma sak gällande HD hos bägge raserna då dem har problem med höftdysplasi. En bra uppfödare jobbar för en friskare ras men man kan alltid ha otur.
Dem golden jag träffat har inte haft samma energi och arbetsvilja, lättare för att tappa fokus och segare.
Jaktlabrador är ett bra allternativ om man vill ha en aktiv hund och inte vill ta risken med cancer som finns hos flat… men flat är den absoluta bästa rasen. (Säger jag väldigt opartisk)
Går inte att matcha deras glädje och kärlek.