Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 967 ggr
Safx
0

Vilken hundras passar mig?

Hej! Jag är en flicka på 19 år som har velat ha en hund enda sedan jag var liten, och när jag nu har flyttat hemifrån så känns det som att det börjar bli mer aktuellt igen. Har skött om hundar (shetland sheepdog och border collie) på en kennel under hela mitt liv, och har därmed hundvana, men har aldrig haft en egen hund då min pappa och syster är allergiska. Nu har jag dock flyttat hemifrån och börjat studera på universitet och känner att studietiden rent praktiskt skulle vara den bästa tiden att skaffa hund då jag högst är ca. 4 timmar i skolan per dag. Detta är självklart något som jag kommer överväga under en längre tid, men skulle gärna få tips om några raser då jag själv känner mig lite lost i och med att jag alltid har varit en väldigt aktiv människa som bott i ett egnahemshus, men nu bor i lägenhet och studerar.

Mina krav är därmed:

• ''Allergivänlig'' (d.v.s. raser som rent generellt passar med många som är allergiska, vet att det är väldigt individuellt. Om det hjälper så är de båda allergiska mot hundens mjäll)
  • Mindre benägenhet till skall (i och med att jag kommer bo i lägenhet de fem kommande åren, vet dock att detta också är en träningssak men t.ex. ingen vakthund)
  • Lättlärd, lite som en shetland sheepdog kanske? Vill pröva på olika saker, har tidigare bl.a. tränat agility och lydnad.
  • Klarar av att vara ensam då det behövs (även vanesak, men ingen ras som generellt ofta behöver närhet hela tiden)
  • Inga större jaktinstinkter
  • Frisk ras med bra temperament (beror självklart också på kennel, men vill inte ha någon ras som lätt stressar upp sig i och med att jag bor i en storstad)

Önskvärt:

• Inte en väldigt liten ras, hellre från ca. 30 cm - medelstor. Tar dock självklart emot tips på alla storlekar!

Jag kan erbjuda:

• Promenader på åtminstone 1 h per dag, blir åtminstone mer på veckosluten då jag tycker om att vara utomhus
  • Någon form av aktivering (d.v.s. t.ex. lydnad) åtm. 1 timme per vecka.
  • Kommer säkert också bli lite småträning varje dag med trix eller andra uppgifter där hunden får tänka lite
    -> Hur mycket aktivitet hunden kommer få kan alltså variera från period till period, så därmed ingen hundras som behöver väldigt mycket aktivering för att inte klättra på väggarna. Söker alltså istället en hund som kan ge allt då man väl tränar, men som sedan också kan nöja sig med promenader och lite småträning varje dag i en vecka utan att ta ut det på möblerna.

Tack i förhand! :)

Mitchika
1

Allergivänliga hundraser är tyvärr en myt som hänger kvar än idag. Det finns ingen ras som generellt passar med många som är allergiska. :(

Folk kan tycka sig se vissa mönster och tro att vissa hundar är allergivänliga eller mer allergivänliga än andra, till exempel Pudel, men det är likväl ingen garanti och det ligger ingen forskning bakom det. Forskningen säger att alla hundar bär på allergenet som triggar astma och allergianfall, oavsett ras.

Det enda som kunnat bevisas är att vissa individer släpper ifrån sig mer eller mindre allergener än andra. Du kan tåla 10 hundar av en ras, sen kommer individ nummer 11 och triggar ett fruktansvärt anfall. Det är med andra ord individen och inte rasen som avgör hur mycket allergener som en hund släpper ifrån sig.

Vill du ha en hund som din pappa och syster har en chans att tåla måste du involvera dom i ditt hundsökande och dom behöver vara delaktiga. Träffa hundar av raser som du är intresserad av och se om och hur mycket dom reagerar. Svaga reaktioner kanske dom är villiga att behandla med mediciner (om möjligt) under tiden du och hunden är på besök.

Vad som kan göra det hela ännu mer problematiskt är att din pappa och din syster kan reagera olika på samma individer. Din pappa kan tåla en hund medan din syster inte gör det alls.

Jag kan ta mig själv och min pappa som exempel. Vi är båda pollenallergiker samt pälsdjursallergiker och reagerar i stort sett på exakt samma saker med väldigt få undantag. Hundar är ett av dessa undantag. Jag har reagerat starkt på Rottweiler en gång, vilket tyvärr placerar den på min förbudslista av raser jag inte får ha eller umgås med för mycket. Utöver det har jag inte reagerat på en enda hund.

Min pappa reagerade svagt på min förra hund, en Golden Retriever, men det fungerade bra så länge som huset hölls efter noga och dammsögs flera gånger i veckan. Min nuvarande hund är en Border Collie/Golden Retriever-mix och släkt med förra hunden och min pappa tål den inte alls. Han reagerar i stort sett direkt på hunden och han behöver gå och tvätta sig överallt där hunden rört vid honom eller slickat honom nästan omedelbart. När jag och hunden varit på besök behöver dom dammsuga hemmet så fort vi gått därifrån och slänga ut alla textiler hunden legat på för mycket för vädring.

Allergi är ett elände och kan sätta så många käppar i hjulet för en. Jag hittade lite tips i den här länken som kanske kan vara till hjälp:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/husdjur/skaffa-hund-trots-allergi-tips/

Jag hoppas innerligt att ni kan hitta en lösning, en ras och en individ som passar er alla!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Safx
0

Jo, har lite tänkt på det och kommer nog bli en längre process att hitta en ras isf som passar oss. Tänkte mest om folk hade generella förslag som eventuellt kan passa in. :)

Lavin
0

Hur bra allergiker klarar hunden är ju väldigt individuellt så bortser från det här. Men jag tänkte direkt på mellanpudel när jag läste din beskrivning. :)

Emma4
0

Tänkte också på Pudel 😄 Men då blir det en del pälsvård 😉

Men kanske även papillon/phalène skulle kunna passa? (Är åt det mindre hållet med en mankhöjd på runt 28 cm och fäller lite grann) Väldigt lättlärda är de! 😊 Och bra storlek om man bor i lägenhet.

(Här kommer en ras som kanske inte stämde in helt på dina krav, men har många bra egenskaper så jag nämner den ändå (dessutom är jag lite partisk 😁)) Dvärgschnauzern (mankhöjd 30-35 cm) har ett mycket fint temperament och är verkligen ”en stor hund i litet format”. Den tål väldigt mycket, den är alert och livlig utomhus och lugn inne. Den passar utmärkt om man är väldigt aktiv vissa dagar och tar det mer lugnt andra dagar. Dvärgschnauzern är väldigt lättlärd och nyfiken och uppskattar oftast alla möjliga aktiviteter. Schnauzrar fäller i princip inget (de är ju strävhåriga, så skönt om man inte är så förtjust i pälsvård ☺️). Stabila hundar men kan ha en ganska stark jaktinstinkt, det skiljer sig från individ till individ. Jaktinstinkten kan vara en fördel i träningen och ge ett extra ”driv” 😊 Jag upplever inte dvärgschnauzern som en ”skällig” ras och tycker den fungerar utmärkt i lägenhet. Jag har dock hört att vissa dvärgschnauzrar inte är så förtjusta i att vara ensamma, men det varierar från individ till individ och är också en vanesak. Uppfödaren känner sina hundar bäst!

Alla tre jag har nämt är väldigt tacksamma att träna med och de uppskattar mycket aktivering, men nöjer sig också med stimulansen från promenader och att hänga med sin husse/matte 😊

• Redigerat 2020-10-14 01:49 av Emma4
Safx
0

#3 och #4 tack för tipset! Det råkade sig faktiskt att en pudelkennel som jag hade på min valplista för några år sedan har fått en kull nu igen, så ska dit och kika på dem om några veckor. Det är fråga om en dvärgpudelhane, eller pappan är toypudel och mamman är dvärgpudel - så blir intressant att se hur storleken blir isånafall 😄

Emma4
0

#5: Vad spännande! 😄 Dvärgpudel låter perfekt 😊 Lycka till! 🐶

• Redigerat 2020-10-15 22:21 av Emma4
Denna kommentar har tagits bort.
sofiaramstrom@hotmail.com
0

Jag tål inte pälsdjur, så jag har en American Hairless Terrier :-)
Våran ordentligt allergiska granne tål henne också.

MEN det är ju en terrier med allt vad det innebär. Envis som synden….

Chinesecrestedlover
0

#0 Som folk tidigare påpekat så är allergi väldigt individuellt, men min pappa har alltid tålt mina hundar (och han reagerar normalt direkt han träffar de flesta andra hundar).

Första var en Chinese Crested Dog, hairless (väldigt naken) och nu har jag två blandisar (med Chinese Crested i sig = de är väldigt nakna).

Sedan vet jag att många klara pudlar och "Bichon-raserna", det finns även ex. diverse terriers (med "sträv" päls) som kan fungera.

En del tål bara hundar av en ras som absolut inte brukar anses allergivänlig så det bästa är att "provnosa" (besöka någon med bara den ras man är intresserad av) och se om man reagerar.

Valpar brukar vara mer allergiframkallande än vuxna = man kan alltså reagera mer på valpar än man gör på vuxna hundar av samma ras (eller t.o.m. när det kommer till en individ). Det finns också en viss risk att man bara klarar en viss hundindivid, men inte någon annan hund av samma ras.

Man ska tänka på att "pälsade" hundar lätt drar med sig saker in och därmed kan det bli jobbigt om man är allergisk mot pollen och liknande som kan följa med hunden in.

Det kan hjälpa att bada/borsta hunden regelbundet för att hålla nere mängden allergener också.

Viktigt! Undvik att ha hunden i de allergiska personernas sovrum/i möbler där de vistas för att tillåta att de kan vila från allergenerna. Att sova med det man är allergisk mot är inte att rekommendera då det kan förvärra besvären.

Lycka till!
/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2020-11-10 18:23 av Chinesecrestedlover
Sasha W
0

nu är jag inte så påläst men kanske kan vara värt att kolla på Lagotto Romagnolo(stavning)